Vyrastal som na predmestí New York City. To miesto je plné ľudí, ktorí radšej rozprávajú, než by niekoho počúvali. A to je výraz „rozprávajú“ ešte trochu zavádzajúci. Hovorí skrátka ten, kto najviac huláka. Adam Grant, vysokoškolský profesor a autor knihy Give and Take, by povedal, že som bol obklopený rozprávačmi – ľuďmi, ktorí sa cítia ako stredobod vesmíru. Ako sa s takýmto zázemím možno stať dobrým poslucháčom?
Bol to dlhý proces, moje nastavenie sa menilo asi 20 rokov. Môže za to aj fakt, že dlhodobo hľadám cesty, ako pomôcť iným, v osobnom aj profesionálnom živote. Ako som sa menil na lepšieho poslucháča, stával som sa tiež lepším konzultantom, šéfom i priateľom. Navyše som svet začal vnímať v krajších farbách, bol som otvorenejší a empatickejší. Teraz sa dokážem sústrediť na problémy iných a keď vnímam potreby druhých, budujem silnejšie vzťahy. A na to všetko stačilo „len” to, aby som prestal priveľa rozprávať a začal aktívne počúvať.
Čo je aktívne počúvanie?
Počúvanie je prejavom pozície sily. Rozprávanie je prejavom strachu a snahy o kontrolu. Je pravda, že počúvame všetci, no málokto vie počúvať aktívne. Pod aktívnym počúvaním si vlastne môžete predstaviť analytické cvičenie. Musíte sa dokázať sústrediť na to, čo je komunikované – vyslovené slová, ale aj tón, reč tela a ďalšie neverbálne prejavy. Zároveň potrebujete všetko správne pochopiť – čo vlastne človek hovorí o svojich potrebách? Čo je jeho skutočný problém?
Môže to znieť zložito, no existuje viacero pomocných techník, ktoré z vás spravia dobrého aktívneho poslucháča:
1. Zopakovať (sumarizovať) slová komunikačného partnera znamená dať mu vedieť, že počúvate, zároveň pomáha predchádzať komunikačným nedorozumeniam. Túto techniku nazývame reflektívne počúvanie.
2. Umožniť ľuďom prejaviť svoje emócie ešte pred samotým rozhovorom o probléme je rovnako dobrá technika (tzv. empatické počúvanie).
3. A samozrejme – sústredenie. V dnešnom svete multitaskingu a neustále vibrujúcich smartfónov je veľmi zložité naplno sa sústrediť. Obavy, že zmeškáte niečo z vonkajšieho sveta sú veľké, ešte viac ste náchylní na rozptýlenie, ak komunikácia neprebieha zoči-voči ale cez videochat. Lepší vzťah s členmi vášho tímu si ale vybudujte len vtedy, ak budete napriek prekážkam načúvať ich problémom aktívne.
Ako sa viete zlepšiť v aktívnom počúvaní?
Musíte predovšetkým spomaliť, mať trpezlivosť a naučiť sa ignorovať rôzne rozptýlenia (najmä notifikácie mailov a správ). Pomôžu aj vyššie spomínané techniky – vďaka reflektívnemu počúvaniu si budete istejší, že vám neušla žiadna dôležitá časť komunikácie. Keď druhá osoba uvidí, že ju skutočne počúvate, prehĺbi sa medzi vami dôvera a v konečnom dôsledku budete lepšie spolupracovať. Keď partner/ka vidí, že na jeho/jej slovách záleží, bude ochotný/á dať viac energie aj do skutkov.
Pomôcť si môžete aj otázkami. Ak nasadíte Sokratovský prístup, keď kladiete otázky nie preto, aby ste dostali odpovede, ale preto, aby ste rozbehli a otvorili komunikáciu, budete príjemne prekvapený z výsledku. Dozviete sa tak o iných oveľa viac a ak ide o vašich podriadených, zistíte, čo je pre nich výzvou, ako môžu profesionálne rásť a lepšie sa pripraviť na súčasné aj budúce úlohy.
Ako na to? Pýtajte sa otvorené otázky typu – „Prečo si myslíš, že to tak je?” alebo „Čo by si na tom vedel zmeniť?” Ako šéf tým ukážete záujem a schopnosť aktívneho počúvania, zároveň ale začnete učiť členov svojho tímu, aby lepšie dokázali pochopiť sami, čo vlastne chcú a potrebujú. Niekedy naozaj potrebujú len to, aby boli vypočútí, ale inokedy si musia osvojiť iný štýl správania sa alebo musia o veciach začať premýšľať inak.
Čo vám aktívne počúvanie prinesie?
Aktívne počúvanie nie je len technikou ako lepšie manažovať tím a zabraňovať konfliktom. Budujete ním svoju osobnú značku a vaše vzťahy s inými.
Ste tým typom šéfa, ku ktorému môžu ľudia prísť so žiadosťou o pomoc, ktorý ich upokojí, vypočuje a pomôže nájsť cestu k vyriešeniu problému? Alebo ste niekto, koho sa treba báť, pred kým musíte skrývať pravdu a chyby. Dokážu lídri skutočne reagovať na problémy svojich podriadených? Alebo si len rozprávajú svoje bez toho, že by reflektovali skutočné potreby kolegov?
Presne takéto otázky si kladú zamestnanci. Ak im vďaka aktívnemu počúvaniu poskytnete správne a upokujúce odpovede, možno bude práve váš tím jeden z tých, ktoré prežijú aj ťažké časy.
Autorom článku je prispievateľ Jarret Jackson, ktorý pre americký Forbes píše o vedení ľudí.
Našli ste chybu? Napíšte na [email protected]