16. februára 2021

Okrem zážitkov si z Paríža odniesol aj podnikateľský nápad, ktorý v ňom postupne dozrieval. Keď Lukáš Gál počas návštevy francúzskej metropoly ochutnal povestné makarónky (hoci naše slovníky uvádzajú ako spisovný výraz „makrónky“, Lukáš pri ich pomenovaní vychádza z pôvodného francúzskeho názvu macaron), ihneď si získali jeho pozornosť. O pár rokov neskôr založil značku Gallé, v ktorej ich dnes vlastnoručne pripravuje.

Dbá pri tom najmä na kvalitu surovín. „S tým logicky rastie cena. Naša idea je podobná, ako to bolo v minulosti s mäsom, ktoré sa jedlo iba v nedeľu. Radšej si dopriať kvalitný dezert raz za čas, hoci aj menší, no s intenzívnejšou chuťou. To tie klasické obrovské krémeše neponúkajú,“ hovorí.

Lukáš sa pôvodne v oblasti gastronómie nepohyboval. Pôsobí totiž ako vedecký pracovník na Fakulte chemickej a potravinárskej technológie Slovenskej technickej univerzity v Bratislave, a zároveň je aj svadobným fotografom. Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že tieto oblasti sú si vzdialené, opak je v jeho prípade pravdou. „Pracujem na oddelení polygrafie a aplikovanej fotografie, takže fotografia je u nás veľmi rozšírená,“ hovorí.

Ochutnal nevídanú kvalitu

Práve fotografovaniu svadieb sa Lukáš začal venovať ešte počas doktorandského štúdia. Už dlho mu však vŕtala v hlave myšlienka na vlastný biznis. Malo to jeden praktický dôvod. „Povedzme si úprimne, že platy vo vede a v školstve sú také, aké sú. Nuž a prežiť v Bratislave je trošku komplikovanejšie,“ konštatuje.  

Vlastný sladký biznis nie je to jediné, čomu sa Lukáš venuje. Okrem toho je aj vedecký pracovník a svadobný fotograf. Foto: archív značky Gallé

Dôležitý zlom v jeho živote nastal v roku 2009, keď Lukáš prvýkrát vycestoval do Paríža, aby navštívil svoju sestru, ktorá v tomto meste pracovala ako šéfcukrárka. Vo francúzskej metropole sa mu podarilo ochutnať skutočný skvost, makarónky vychýrenej značky Pierre Hermé Paris.

Reklama

Ihneď mu bolo jasné, že na Slovensku podobných dezertov niet. Ľudia si v tom čase podľa neho radšej dali veľkú porciu priemerne kvalitného zákusku.  

Postupom času si Lukáš zaumienil, že založí značku, ktorá prinesie v tejto oblasti zmenu. Sprvu však zaváhal: „Keď chcete začať s niečím, čo nie je etablované, existuje určité riziko. Ak chcete byť prví, tak hrozí, že sa to buď neuchytí, alebo že s tým skončíte skôr, ako na tom ostatní vyletia.“ Aj napriek tejto obave dal svojej vízii šancu. Na prelome rokov 2015 a 2016 založil spoločne s priateľkou Dominikou Kulichovou značku Gallé 

Suroviny z rôznych kútov sveta

Keď Lukáš spomína na počiatočné investície do podnikania, vyčísľuje ich na sumu 50-tisíc eur, ktorú si požičal v rámci dvoch úverov od banky. „Časť zhltla rekonštrukcia priestorov, technológie, vizuál aj nákup surovín,“ upresňuje.

S výrobnými priestormi sa mu podarilo usídliť na Radlinského ulici priamo v budove Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity. Hoci nemal cukrárske vzdelanie, vždy rád varil, takže mu to išlo prirodzene.  

Pri tvorbe filozofie značky Gallé ho inšpiroval interný slogan Lega. Len to najlepšie je dosť dobré. Aj to je jeden z dôvodov, kvôli ktorému sú pre Lukáša v podnikaní dôležité kvalitné suroviny aj výsledné produkty. „Vyhodili sme veľa nepodarených výtvorov. Nepustíme von nič, čo pre nás nemá top kvalitu,“ vysvetľuje.

Do makarónok pridáva ingrediencie z rôznych kútov sveta, nech už ide o venezuelskú čokoládu, španielske mandle odrody Valencia či mexickú, madagaskarskú a tahitskú vanilku.

Dobré vzťahy s dodávateľmi

Samostatnou kapitolou sú pre Lukáša lieskové orechy z talianskeho Piemonte. Tie nakupuje od malej rodinnej farmy Azienda Agricola Nocciole d’Elite, ktorá má vyše 50-ročnú tradíciu, a na jej čele stojí majiteľ Emanuele Canaparo.

Experimentovania s príchuťami sa Lukáš nebojí. Rád sa tým odlíš od konkurencie. Foto: archív značky Gallé

„Takýto level obchodovania som na Slovensku nezažil, máme veľmi milý vzťah. Ešte keď som na začiatku sondoval suroviny, napísal som im, že by som si od nich chcel objednať orechy. Tie mi prišli bez zaplatenia akejkoľvek predfaktúry,“ vraví Lukáš.  

Čo sa týka príchutí, Lukáš sa drží sezónnosti a vôbec sa nebojí experimentovať. Hovorí dokonca, že jeho cieľom je byť aj trochu extravagantný. „Idem však po čistých chutiach a zvláštnych kombináciách. Snažím sa hľadať to, čo nemá konkurencia, a tým sa odlíšiť,“ vysvetľuje.

Do ponuky preto zaradil napríklad hráškovo-mätové či pomarančovo-mrkvové makarónky. Aj napriek tomu je podľa neho najobľúbenejšou príchuťou slaný karamel. 

V čase korony získal ocenenie Great Taste

A práve slanému karamelu, ktorý si Lukáš vyrábal pôvodne do makarónok, veril natoľko, že z neho urobil ďalší produkt značky Gallé. „Potrebovali sme trvanlivejší výrobok, niečo, čo by sa dalo vytiahnuť do obchodov, pretože makarónky sa musia skladovať v chlade,“ hovorí a hneď s úsmevom dodáva, „Tak som skúsil naplniť karamel do fľaše. Dominika mi hneď vynadala, že či mi šibe, že to nikto kupovať nebude, ale ja som si išiel svoje.“

Tento krok sa oplatil. Vlani sa totiž Lukášovi podarilo za slaný karamel značky Gallé získať ocenenie Great Taste. „Jedna-dve hviezdičky sú super, no nám sa podarilo získať tri,“ približuje.

Ešte do vlaňajšieho roka pripravoval tieto produkty ručne. „Bolo to ako miešanie asfaltu v hrnci. Keď sme začali dodávať pre Starého otca (slovenský reťazec, pozn. ed.), za týždeň sme museli vo dvojici navariť 600 fliaš,“ smeje sa. Dnes už majú lepšiu technológiu, do ktorej investovali zhruba 11-tisíc eur.  

Po makarónkach prišiel s ďalším produktom, ktorý je trvanlivejší. Ide o slaný karamel. Foto: archív značky Gallé

Tá však spôsobila v roku 2020 aj komplikácie, keďže značku Gallé zasiahla pandémia. „Mali sme ju dohodnutú s dodávateľom na tri splátky, ale dostali sme sa do situácie, že sme ju neboli schopní splatiť v danom čase. Ťahalo sa to s nami až do konca leta,“ opisuje.

Nová životná výzva

Pre zrušené predajné akcie sa Lukáš začal o biznis obávať. Aj napriek tomu je podľa neho dnes situácia stabilná. „Pomohol nám december, keď bola Vianočná tržnica so Slovenskou sporiteľňou, a nový predajca. V novembri sme začali dodávať produkty do potravín Kraj,“ konštatuje.  

Minulý rok napokon dopadol podľa Lukáša pre značku Gallé o čosi lepšie, ako rok predtým. A čo sa budúcnosti biznisu týka, tak jeho najväčším snom je otvoriť si vlastnú predajňu, v ktorej by mohol makarónky ponúkať zákazníkom tvárou v tvár.

Ešte predtým ho čaká veľká životná výzva. „Budeme mať prírastok, takže musím skĺbiť biznis s rodinným životom. Dúfam, že nebudem zatvorený pri výrobe, keď bude treba Dominiku dostať do pôrodnice,“ dopĺňa s úsmevom. 

Reklama

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk.

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?