15. júna 2019

Diéty majú rôzne podoby rovnako ako ľudia, ktorí ich skúšajú. A podľa slov snáď jednej z najslávnejších žien všetkých čias, ktorá vyskúšala rôzne diéty: „Ak by existovala skratka, ktorou sa človek dopracuje k zdravému telu, tak som si istá, že už by som toto tajomstvo poznala.“ Toto napísala Oprah Winfrey na svojom blogu s názvom What I Know for Sure (To, čo viem s istotou). Taktiež priznáva, že „sa stala obeťou takmer každého diétneho podvodu, ktorý ženy poznajú. Magická tabletka alebo elixír. Jednoduchý spôsob, ako získať to, čo som chcela, bez toho, že by som musela každé ráno cvičiť.“

Nech už ide o diétu s nízkym obsahom sacharidov, tukov, keto diétu alebo tú mediteránsku, tak sa takmer všetci odborníci zhodujú na jednej veci: najlepšie je vyhnúť sa spracovaným potravinám. A teraz existuje podľa Národného inštitútu zdravia (NIH) niekoľko „solídnych vedeckých dôkazov, ktoré túto teóriu podporujú.“

Diéta pre rok 2050: Aby nás planéta dokázala uživiť,
budeme musieť zmeniť spôsob, akým sa stravujeme

Inými slovami, chudnutie môže byť rovnako jednoduché, ako vyhnúť sa spotrebe spracovaných potravín. Počkať, to vlastne vôbec nie je jednoduché. Podľa webovej stránky Eatthis však takáto zmena v stravovaní s najväčšou pravdepodobnosťou zlepší vaše zdravie, náladu a vzhľad. Vaše telo a rovnako mozog vám pri tejto zmene však veľmi nepomôžu.

„Spracované potraviny sú plné chemikálií a návykové potraviny sa zvyčajne predávajú v nádobách, škatuliach a sáčkoch. Celé armády dobre zaplatených potravinárskych vedcov majú za úlohu vymyslieť recepty, ktoré oslovia vaše chuťové poháriky, i keď to znamená skutočnú pohromu pre vaše zdravie,“ hlási web Eat This Not That. A práve tieto produkty tvoria 60 % nami denne prijatých kalórií a 90 % pridaného cukru, ktorý konzumujeme.

Nebuďte takí pesimisti. Naša planéta sa nerúti do záhuby, tu je 16 dôkazov

„Týmto potravinám sa ťažko hovorí nie, pretože sú plné cukrov a tukov, ktoré v ústach menia svoju chuť,“ vysvetľuje pre webovú stránku Eatthis odborníčka Lauren Minchen. „Táto zmenená textúra a chuť spôsobujú, že po nich telo ešte viac túži.“

„Keď do svojho tela dostanete spracované potraviny, tak sa nielen rozhodnete, že ho zaplníte odpornými chemikáliami, no odopierate mu živiny, ktoré potrebuje,“ informuje Eat This Not That. „Spracované potraviny sú často zbavené živín. Ak teda na ne zabudnete, tak môžete ťažiť zo zdravotných benefitov, od úbytku hmotnosti po úľavu od migrény.“

Podľa redaktorov z webovej stránky Eatthis môžete po vynechaní takejto stravy okrem iného rýchlejšie chudnúť, pomalšie starnúť, mať menšie bolesti hlavy, lepšie vlasy, pokožku a mozgové funkcie. A okrem iného skutočne prestanete mať radi spracované potraviny.

NIH vám dáva dokonca návod na to, aby ste tento spôsob stravovania vyskúšali. „V prvej kontrolovanej štúdii, ktorá porovnala účinky spracovaných potravín s tými nespracovanými, výskumníci zistili, že ľudia pribrali týždenne približne 0,45 kilogramu. Denne vtedy jedli spracované potraviny, ktoré často obsahujú zložky ako hydrogenované tuky, kukuričný sirup s vysokým obsahom fruktózy, dochucovadlá, emulgátory a konzervačné látky,“ uvádza NIH.

„Naopak, keď tí istí ľudia jedli nespracované potraviny, tak schudli. Zaujímavé je, že rozdiel v hmotnosti nastal pri oboch diétach, i keď boli starostlivo zladené z hľadiska výživy vrátane obsahu kalórií, vlákniny, tuku, cukru a soli.“

Lekári, dietológovia i ľudia, ktorí sa rozhodli držať nejakú diétu, už roky tvrdia, že existuje súvislosť medzi balenými spracovanými potravinami a americkou epidémiou obezity. Podľa NIH však „korelácia nie je príčinou a kontrolované štúdie o tom, čo ľudia skutočne jedia, sa len ťažko organizujú. V dôsledku toho chýbajú definitívne dôkazy, ktoré by spájali spracované potraviny s nárastom hmotnosti.“

Americký National Heart, Lung and Blood Institute navrhuje nasledujúci plán zdravého stravovania. Ten dodá vášmu telu živiny, ktoré každý deň potrebuje, a zároveň budete dodržiavať svoj určený kalorický príjem, pri ktorom budete chudnúť:

  • Do stravy zahrňte zeleninu, ovocie, celozrnné obilniny a beztukové, alebo nízkotučné mliečne výrobky.
  • Pripravujte si jedlá z chudého mäsa, hydiny, rýb, fazule, vajec a orechov.
  • Obmedzte príjem nasýtených mastných kyselín, transmastných kyselín, sodíka a pridaných cukrov.
  •  Kontrolujte veľkosť porcií.

Okrem toho odborníci z National Heart, Lung and Blood Institute dodávajú, že s cieľom schudnúť musí väčšina ľudí znížiť počet kalórií, ktoré denne prijmú z potravín a nápojov (prijatá energia), a zvýšiť svoju fyzickú aktivitu (vydaná energia).

Prispievateľka Robin Seaton Jefferson píše pre Forbes.com o zdraví. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk