1. decembra 2020

Zdá sa vám, že ste čoraz viac „zahádzaný“ úlohami a nič nestíhate? Pozeráte sa na preplnený to-do list s pocitom viny a strachom, pretože nikdy neurobíte všetko, čo si naplánujete? Nebojte sa, nie ste v tom sami. Hlavne sa necíťte previnilo. Tým môžete celú situáciu zhoršiť.

Výskum amerických psychológov ukázal, že keď si svoju – aj keď iba zdanlivú – neefektivitu vyčítame, zvyčajne sa potom práci ešte viac vyhýbame. Následne z toho môže vzniknúť nekonečná slučka nečinnosti a prokrastinácie.

Nie je hanba, že nestíhate. Preto sa snažte tento zlý pocit čo najviac utíšiť. Ako na to?

1. Zľutujte sa nad sebou.

Čo by ste poradili kolegovi, ktorý je vyčerpaný z práce a nič nestíha? Aby si dal pauzu, pravda? Takže to isté naordinujte aj sebe. Myslite na to, že s čistou hlavou sa pracuje lepšie, a tým pádom sa zvyšuje vaša efektivita. Pamätajte – stres a pocit viny vám nijako nepomôžu.

2. Všímajte si, čo ste už urobili.

Ľudia sa väčšinou zameriavajú len na to, čo ešte nestihli urobiť. Nepríjemné pocity vznikajú najmä z rozporu medzi našimi veľkolepými plánmi a realitou.

Reklama

Spravte si malé cvičenie. Napíšte na papier všetko, čo sa vám podarilo urobiť. Nech je to hoci aj najmenší pokrok.

Verte, že vás to „nakopne“ ďaleko viac ako pohľad na nedokončené položky na vašom pracovnom zozname.

3. Prijmite fakt, že vám to teraz v práci nejde.

Každý má niekedy zlé obdobie. To sa proste stáva. Preto si opäť pripomeňte, že pocity viny vás nikam neposunú. Práca zostane naďalej nedokončená, a to bez ohľadu na to, ako zle sa budete cítiť. Uvedomte si, že aj keď vám v tejto chvíli nejdú veci od ruky, nerobí to z vás neschopnú osobu. Ste proste človek, nie robot.

Článok vyšiel na webe Forbes.cz v sekcii Jak být lepší.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?