13. mája 2021

Charizmatická rodáčka z východného Slovenska žije od detstva v Kanade. Zahrala si vo viacerých hollywoodskych filmoch, stvárnila napríklad komiksovú postavu Silhoutte v snímke Watchmen, študovala operný spev, ale srdce ju stále ťahalo k výtvarnému umeniu. „Je zábavné byť zlým dievčaťom bez akýchkoľvek následkov. Bohužiaľ, tieto postavy vždy zomrú. A potom ste herec, ktorý si hľadá novú prácu,“ hovorí so smiechom Apollonia Vaňová. 

Jej rodičia emigrovali z Československa ešte v roku 1985, najskôr sa usadili v mestečku neďaleko Londonu v Ontáriu, neskôr sa rozhodli presťahovať práve do tohto mesta. Prvé dojmy zo života za oceánom však podľa jej slov neboli veľmi dobré. „Prišli sme na chladné, veľké a ploché miesto. Spočiatku nebolo jednoduché sa prispôsobiť kanadskému životu. Bola tu aj jazyková bariéra, ktorá mi počas prvých rokov bránila v budovaní priateľstiev,“ opisuje Apollonia pre Forbes.

Apollonia sa dnes venuje najmä výtvarnému umeniu. Foto: Yuri Dojc

Zdôrazňuje, že aj keď sa o Severnej Amerike hovorí ako o kraji nekonečných možností, nie je to také jednoduché, ako sa môže zdať. „Peniaze nerastú na stromoch a ľudia, ktorí tu žijú, zvyčajne ťažko pracujú, aby sa uplatnili,“ dodáva s tým, že sama pracovala od 16 rokov popri škole. Ešte na strednej škole si otvorila ateliér, v ktorom pracovala na keramických nástenných inštaláciách a po maturite odišla do Talianska, aby absolvovala štúdium u sochára Tomassa Gismodiho.

Ako hovorí, skutočnú rozmanitosť a rozľahlosť Kanady si uvedomila až po návrate, keď šoférovala naprieč krajinou do Britskej Kolumbie, aby nastúpila na Emily Carr University vo Vancuouveri. „Hory a lesy mi trochu pripomenuli Slovensko a po prvýkrát v živote som cítila, že sem naozaj patrím,“ hovorí. Po získaní univerzitného titulu pokračovala na Vancouver Academy of Music, no skúšala preraziť aj vo filmovom biznise. 

Hollywoodske zlé dievča

A podarilo sa. Aj keď výtvarné umenie nikdy neopustila, určité obdobie zasvätila stvárňovaniu superhrdiniek aj negatívnych postáv. „Je zábavné byť zlým dievčaťom bez akýchkoľvek následkov. Bohužiaľ, tieto postavy vždy zomrú. A potom ste herec, ktorý si hľadá novú prácu,“ hovorí so smiechom. 

Reklama
Apollonia (vľavo v čiernom) ako Sihlouette vo filme Watchmen. Foto: screenshot Watchmen/Paramount Pictures

Zároveň však vyzdvihuje, že tieto postavy boli vždy oblečené vo fenomenálnych kostýmoch, vďaka čomu sa s nimi okamžite zžila. Vidieť ste ju mohli napríklad ako vojačku Nadiru v supermanovskom filme Muž z ocele či ako Silhouette vo filme Watchmen svetoznámeho režiséra Zacka Snydera. „Dostala som aj úlohy, ktoré boli náročné pre dlhé hodiny, ktoré som strávila v nepohodlných kostýmoch. Napríklad rola kráľovnej Wraith v Andromede. V maskérni som strávila 4 hodiny, ale koniec koncov to stálo za to,“ vysvetľuje Apollonia. 

Aj napriek tomu, že má na  konte niekoľko úloh v hollywoodskych adaptáciách, zdôrazňuje, že filmový priemysel je plný talentovaných ľudí a nie každému sa „ujde“ nejaká úloha.  

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa ApolloniaVanova (@apolloniavanova)

Od filmu k svojmu poslaniu

Tomu, že sa presadila, vďačí najmä svojmu netuctovému výzoru. „Mojou výhodou bolo, že nebolo veľa herečiek, ktoré by vyzerali ako ja. Navyše bol veľkou súčasťou môjho života aj fitness. Keď som sa uchádzala o rolu Silhouette, už som vyzerala ako ona, takže keď som vstúpila do miestnosti, všetci sa usmievali a vedela som, že úloha je moja.“

Aj keď sa Apollonia dostala do povedomia najmä vďaka filmom, venuje sa výtvarnému umeniu pretože, ako hovorí, je to oblasť, ktorú študovala a videla sa v nej od samého začiatku. Aktuálne pracuje na novej kolekcii malieb a je kurátorkou výstavy v torontskej Darren Gallery.

S dielom Hooked, ktoré odkazuje na legendu o Jánošíkovi. Foto: Yuri Dojc

Inšpiruje sa v metaforách, význame podtextov, dualite symbolov, archetypov v náboženstve, rozprávkach a v rôznych kultúrach. Svoje práce opisuje ako minimalistické, no luxusné, provokatívne so štipkou nebezpečenstva.  „Lákajú ma rozpory a vytváram diela, ktoré inšpirujú k individuálnemu mysleniu tak, aby človek vyvodzoval svoje vlastné významy a závery,“ opisuje svoju tvorbu.

Ako príklad uvádza dielo s názvom Hooked, ktoré sa ponáša na hák na mäso a inšpiráciu na jeho vznik čerpala z legiend o Jánošíkovi. „Jeho smrť na háku demonštruje absolútnu kontrolu nad niekoho životom a smrťou.“ Toto dielo bolo súčasťou exhibície Venice Bienále 2017, EU Cultural Center.

V spojení s rodným krajom

O podobné múzy sa opiera aj vo svojich maľbách a zdôrazňuje rôznorodosť, jej cieľom je prinútiť ľudí premýšľať o tom, čo vidia a čo čítajú. 

Napriek širokej škále aktivít však na svoje korene nezanevrela. Svedčia o tom aj jej početné spolupráce s umelcami z východnej Európy. Naposledy zastrešovala napríklad výstavu s názvom Cozy Venom umelca Lumíra Hladíka, pracovala s fotografom Yurim Dojcom nielen v Toronte, ale aj na medzinárodných výstavách v Los Angeles, New Yorku či Miami. 

Okrem toho Slovensko podľa vlastných slov navštevuje pravidelne. Okrem výletov do Vysokých Tatier a návštev slovenských hradov a zámkov či Košíc nezanevrie ani na naše tradičné jedlá. „Zakaždým, keď prídem na Slovensko, sa zvyčajne prejem vyprážaného syra a bryndzových halušiek,“ uzatvára s úsmevom. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?