13. augusta 2018

Vzhľadom na to, že vo väčšine krajín vyjadrujú autá postavenie človeka, nie je teda prekvapením, že špičkoví politici si dávajú pozor na výber oficiálneho štátneho vozidla. Ich vkus sa výrazne líši, niektorí preferujú nonšalantnejšie z modelov, zatiaľ čo ďalší dbajú v prvom rade na bezpečnosť, a tak jazdia v silnejších vozidlách, ktoré sú vybavené nepriestrelným sklom.

Preprava v štátnom vozidle vyrobenom na domácom trhu je tiež potvrdením kvality a vynaliezavosti, na ktoré stavili čínsky i americký prezident. Si Ťin-pching cestuje v Hongqi L5, čo je najdrahšie vozidlo v Číne, a stojí okolo 800-tisíc amerických dolárov. Váži 3 tony a má nefritové kľučky.

129-ročný startup: od elektrických zvončekov po autonómne autá

Automobil amerického prezidenta Donalda Trumpa je pravdepodobne najslávnejším a najkultovejším štátnym vozidlom na celom svete. Jeho aktuálna verzia má nepriestrelné sklá a je vyrobená tak, aby odolala útoku granátmi i chemickými zbraňami. Ak však tieto ochranné opatrenia zlyhajú, tak sa vo vozidle vždy nachádzajú i dve pinty krvi pre prípad transfúzie.

Starý model Mercedes-Benz 600 Landau je zase vozidlom severokórejského vodcu Kim Čong-una a ďalších vysoko postavených vládnych činiteľov. Pápež sa na verejnosti zvyčajne objavuje v rôznych verziách papamobilu od značiek ako Fiat, Kia alebo Mercedes-Benz.

Do Formuly 1 sa vracia známa talianska automobilka

Pápež František je v porovnaní s jeho predchodcami skutočnou anomáliou. Preferuje totiž jednoduchší životný štýl vrátane dopravy. To bolo jasné hneď, ako bol zvolený, keď cestoval s úradníkmi v mikrobuse namiesto toho, aby použil oficiálne pápežské vozidlo. Ak ho práve nevozia v jednej z mnohých verzií papamobilu, preferuje jazdu v Renaulte 4 z roku 1984, ktoré má najazdených 274-tisíc kilometrov.

Hlavná foto: Jedna z verzií papamobilu. Foto: SITA/AP

Prispievateľ Niall McCarthy sa pre Forbes.com venuje dátovej žurnalistike.