27. decembra 2020

Kým jeho rovesníci pozvoľne vylietali z rodinných hniezd, Alex Koníček mal už polámané krídla. Vo svojich 20 rokoch bol na dne. Zadlžil sa natoľko, až nadobudol dojem, že inak než podnikaním sa z finančnej pasce nedostane. Skúsil staviť na výrobu orieškových masiel, s ktorými si teraz podmaňuje Česko.   

Stačili štyri roky na trhu a zo spoločnosti Arachis, ktorú založil a stále vedie s Tomášom Burešom, popredným českým kulturistom, sa stal najväčší predajca tohto sortimentu v krajine. Vlani firma utŕžila 45 miliónov českých korún s čistým ziskom sedem miliónov. To je cez milión predaných pohárov.   

„Cieľom bolo vytvoriť produkt, ktorému by nikto nemohol nič vytknúť,“ približuje 28-ročný podnikateľ. Pre výrobu orechových či strukovinových nátierok a proteínových tyčiniek, na ktoré sa špecializuje, preto používa výhradne kvalitné suroviny dovážané z najlepších destinácií, akými sú Argentína, India alebo Taliansko. „Žiadny palmový olej,“ tvrdí.  

Zhruba 65 percent vlaňajšieho zisku pripadlo na výrobky, ktoré Koníček s Burešom predávajú pod vlastnou značkou Big Boy. Ostatnú časť produkujú pre 27 klientov zo šiestich krajín.  

Utrácal peniaze, ktoré nemal

Pár rokov naspäť si pritom Alex Koníček, rodák z ukrajinskej Jalty, ktorý od svojich ôsmich rokov vyrastal v stredočeských Miloviciach, taký úspech nedokázal predstaviť. Ako finančný poradca nemenovanej pochybnej spoločnosti utrácal peniaze, ktoré nemal, len aby presvedčil klientov o výhodnosti ponúkaného produktu. „Ojebávanie“ ľudí, ako sám expresívne spomína na svoju biznisovú skúsenosť z mladosti, sa mu však vrátilo ako bumerang.   

„Veľa som dlžil. Vedel som, že sa z toho nevymotám inak, než podnikaním. Zároveň som si uvedomoval, že je strašne dôležitý rýchly obrat tovaru, a tak musím vymyslieť niečo, čo ľudia zjedia a budú chcieť ďalší kus,“ približuje svoj vtedajší myšlienkový proces.   

Príležitosť zavetril práve vo výrobe arašidových masiel, ktoré vtedy v Česku nikto, teda aspoň podľa Koníčka, nerobil kvalitne. Popri práci v posilňovni a ekonomickom štúdiu (ktoré v dôsledku podnikania nedokončil) si tak za peniaze z brigády v roku 2016 kúpil mlynček a v pivnici po zmene až do noci mlel maslo.  

Cieľom značky bolo vytvoriť produkty, ktorým niet čo vytknúť. Foto: Forbes.cz/Big Boy

Populárny slaný karamel

Jeho entuziazmus si čoskoro všimol spomínaný kulturista Tomáš Bureš. Doplnil ho o skúsenosti a vedomosti v oblasti zdravého životného štýlu a obaja muži, ktorí sa poznali z fitka, do toho išli naplno. Kľúčom k úspechu firmy neboli iba poctivé nátierky.   

Big Boy je názorným príkladom toho, akú obchodnú silu majú v dnešnej dobe staršími generáciami nepochopení a prehliadaní influenceri. Po tom, čo spoločnosť predvlani dosiahla takmer osemmiliónový obrat, sa v júni nasledujúceho roku dohodla na dlhodobej spolupráci s online blogerkou Mamou Domishou (Dominikou Šťovíčkovou).   

Tá sa dokonca zapojila do výroby vybraných produktov (vrátane toho s populárnou príchuťou slaného karamelu), ktoré neskôr propagovala na sociálnych sieťach. A to sa ešte len začali diať veci.   

„Zízali sme ako blázni. Na taký záujem sme neboli pripravení. Naša výrobňa mala vtedy 180 metrov štvorcových, nebolo dosť miesta, takže sme balíky kompletizovali vonku,“ ohliada sa Alex Koníček za obdobím, kedy firmu o šiestich ľuďoch zaskočil nápor objednávok.  

Mesačný obrat sa desaťkrát zvýšil

Od novembra sa všetko znásobilo. Do projektu sa zapojil aj Erik Meldik (Peter Melicherník), partner Mama Domishy, a najmä jeden z najvplyvnejších českých influencerov, ktorého príspevky si bežne zobrazia státisíce ľudí. Mesačný obrat Big Boya sa po Meldikovom vstupe desaťkrát zvýšil.  

„To bola ešte len sila. Za celý vlaňajší rok sme síce dosiahli obrat 45 miliónov, ale z toho 23 miliónov sme urobili len za november a polovicu decembra,“ opisuje Koníček.   

Alexove produkty podľa mňa nemajú konkurenciu. Dáva do toho srdce a to sa mi na ňom začalo najviac páčiť,“ vysvetľuje Erik Meldik, prečo vtedy pristúpil na uzatvorenie partnerstva. Podľa jeho slov naviac sám v tej dobe nechcel robiť klasické instagramové spolupráce a túžil po projekte, do ktorého sa bude môcť pustiť naplno. To cítil práve v prípade Big Boya.  

Z rukávu vytiahol ďalšie eso

Firma sídliaca v pražskej časti Štěrboholy v júli informovala, že zamestnáva 30 pracovníkov, vábi ďalších a tento rok očakáva príjmy vo výške 100 miliónov českých korún. Kým veľká časť podniku kvôli koronavírusovej kríze trpela, Big Boy mal podľa vtedajšieho vyhlásenia v máji najsilnejší mesiac s tržbami okolo deviatich miliónov.   

Navzdory prudkému rastu nemá Koníček dosť. Chce viac, verí v miliardový potenciál. Dopomôcť by mu k tomu mala expanzia do zahraničia, najprv na Slovensko, i rozšírenie sortimentu, napríklad o personalizované krémy a vlastné zmrzliny.   

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Leoš Mareš (@leosmares)

Preto z rukáva vytiahol ešte jedno eso, respektíve hneď dve. Leoša Mareša, instagramového kráľa Česka, s viac ako miliónom sledujúcich, a jeho ženu Moniku, od ktorých si sľuboval príval nových zákazníkov.   

„Chcem to ďalej budovať, aby som po sebe mohol niečo zanechať,“ odkazuje investorským supom, ktorí okolo spoločnosti krúžia. „Chcem, aby na mňa rodina, moje okolie a spolupracovníci mohli byť pyšní.“

Článok vyšiel na Forbes.cz. Autorom je Robert Sattler s prispením slovenského Forbesu.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?