Čím kvalitnejších máte zamestnancov, tým menej je pravdepodobné, že budete potrebovať pravidlá. Čo sa v tejto súvislosti môžeme naučiť od prístupu spoločnosti Netflix k firemnej kultúre a pravidlám?
Celkom určite možno konštatovať, že príbeh Netflixu je jedným z tých najúspešnejších, ktoré sa udiali v posledných dvoch desaťročiach. Spoločnosť začínala v roku 1998 tým, že priamo do domov zákazníkov doručovala DVD na dobierku. Dnes má niekoľko tisíc zamestnancov, pričom vlaňajší zisk dosiahol výšku 1,2 miliardy dolárov a to vďaka viac ako 180 miliónom predplatiteľov online streamingovej služby. Samozrejme, že okrem streamingu programov produkuje firma i vlastné seriály.
Tipy na podcasty: rozhovory zo Silicon Valley, biznis vojny aj meditácia
Čo je teda kľúčom k trvalému úspechu spoločnosti Netflix? Ako dokáže firma tak rýchlo rásť, mnohokrát zmeniť obchodný model a udržiavať si až fanatickú základňu zákazníkov? Pamätajte, že úlohou pravidiel je chrániť kvalitu, konzistentnosť a zisky počas toho, ako firma rastie. V Netflixe je to ale úplne naopak. Za úspechom totiž nestoja pravidlá, ale ich absencia.
Ak vám startupová scéna niečo hovorí, tak ste už určite počuli o prezentácii s názvom „Netflix Culture Deck“ a jej až legendárnom význame. Sheryl Sandberg, prevádzková riaditeľka spoločnosti Facebook, nazvala túto jednoduchú prezentáciu v programe PowerPoint za „jeden z najdôležitejších dokumentov, ktoré kedy vyšli v Silicon Valley,“ pričom ho videli milióny ľudí po celom svete.
Top seriálové hity jesene:
sú medzi nimi aj predlohy Stephena Kinga a otca Hier o tróny
V slávnej prezentácii predstavitelia Netflixu vysvetľujú tradičnú logiku pravidiel a krátkodobé výhody redukovania chýb. Následne však pokračujú tým, že sa postupom času naučili, ako si získať a udržať výkonných zamestnancov. Keď sa trh rýchlo mení pre nové technológie, tak spoločnosti plné pravidiel nemôžu držať krok s konkurenciou. A tak na prvom slajde prezentácie spoločnosť Netflix zhŕňa svoju kultúru a jej konkurenčnú výhodu:
Sloboda a zodpovednosť
Namiesto vytvárania nekonečných pravidiel a procesov by sa mala firma podľa Netflixu konkrétne zamerať na dve veci:
- Investovať do zamestnávania vysokovýkonných zamestnancov.
- Vybudovať a udržiavať kultúru, ktorá takýchto zamestnancov odmeňuje, a odstraňovať osoby s nízkymi výsledkami.
Ľudia zo spoločnosti Netflix tvrdia, že zodpovední zamestnanci, ktorých chce každá firma, sú nielenže hodní slobody, oni práve vďaka nej totiž prosperujú. Vytvorenie prostredia, v ktorom ich nebrzdia pravidlá, im umožňuje stať sa tou najlepšou verziou samých seba.
A že nejde len o reči dokazuje i politika neobmedzenej dovolenky, ktorú Netflix má. Namiesto toho, aby spoločnosť sledovala čerpanie dovolenky, rozhodla sa zamestnancom s pevnou mzdou poskytnúť toľko voľných dní, koľko len chcú. Firma ich však určitým spôsobom usmernila. Napríklad tých, ktorí pracujú v oblasti účtovníctva a financií, požiadala, aby boli v kancelárii na začiatku alebo na konci štvrťroka. Navyše, každý, kto si chcel zobrať viac ako 30 dní voľna za sebou, by sa mal stretnúť s HR manažérom.
Spoločnosť Netflix tiež odolala nutkaniu zaviesť akýkoľvek typ formálnej cestovnej politiky alebo politiky výdavkov. Podľa Patty McCord, ktorá sa podieľali na vytvorení firemnej kultúry Netflixu, sa „rozhodli požadovať vyspelé správanie. Politika výdavkov firmy má päť slov: Konajte v najlepšom záujme Netflixu.“ Od zamestnancov teda očakávajú, že budú firemné peniaze míňať tak, ako keby boli ich vlastné, a šetriť by mali všade tam, kde sa to bude dať.
A aký je vlastne výsledok? Spoločnosť ušetrila peniaze tým, že umožnila zamestnancom, aby si vlastné cesty zarezervovali sami a online. Tým dokázali eliminovať poplatky, ktoré by inak dostali cestovné kancelárie.
Samozrejme, nezaobišlo sa to úplne bez problémov. Podľa McCordovej museli párkrát manažéri hovoriť so zamestnancami, ktorí jedli v predražených reštauráciách. V poriadku by to bolo, ak by išlo o míting a nie o obed s kolegom či osamote. Celkovo však tento program označila McCord za úspešný a vo firme stále funguje.
Kultúru bez pravidiel a s poriadnou dávkou dôvery mohli v Netflixe zaviesť najmä vďaka tomu, že sa poriadne sústredili na nábor nových zamestnancov. Ako by ste mohli aplikovať tento princíp na vlastnom pracovisku? Skúste si položiť a zodpovedať nasledujúce otázky:
- Ako sú hodnotení vaši manažéri? Za zostavenie skvelých tímov, alebo za to, že svoje správy odovzdávajú včas?
- Čo viac viete investovať do zamestnávania nových ľudí?
- Pokiaľ budete míňať menej, dokážete zvýšiť kompenzáciu, ktorú ľuďom ponúkate?
- Akú kultúru vo firme máte? Je navrhnutá tak, aby výkonní zamestnanci prosperovali, alebo aby ste sa ochránili pred málo výkonnými ľuďmi?
- Sú manažéri ochotní prepustiť málo výkonných ľudí? Prečo?
Ako už zaznelo na začiatku. Čím kvalitnejších máte zamestnancov, tým menej je pravdepodobné, že budete potrebovať pravidlá. A ako McCord hovorí, mali by ste „zamestnávať, odmieňať a tolerovať len ľudí, ktorí sú úplne vyspelí.“
Prispievateľ Kevin Kruse píše pre Forbes.com o témach, ktoré sa týkajú leadershipu.