Koho Slováci považujú za kontroverzné osobnosti? Túto otázku si položila mediálna agentúra GroupM v rámci štúdie Influence Power Index. Tá má priniesť odpoveď na to, ktorí influenceri sú vhodnými tvárami pre kampane značiek.
Influencer marketing aj naďalej naberá na popularite a značky naň každý rok míňajú väčší balík peňazí. Podľa reportu platformy Influencers marketing hub narastú v roku 2021 výdavky v tomto odvetví približne na 13,8 miliardy dolárov.
A čo spôsobuje zadávateľom reklám pri tvorení kreatív najväčšie starosti? Nájsť správneho influencera pre danú kampaň, ukazuje report.
Kontroverzní raperi
Štúdia Influencer Power Index, vďaka ktorej si vedia značky jednoduchšie vybrať tvár svojej kampane, už po tretíkrát priniesla zaujímavé výsledky.
V prieskume medzi vybranou slovenskou populáciou agentúra GroupM napríklad zisťovala, ktorých ľudí považujeme za najdôveryhodnejších či najviac opozeraných v médiách.
Jedným z dopytovaných parametrov bolo aj to, ktoré slovenské celebrity a ktorí slovenskí influenceri sú medzi ľuďmi vnímaní ako kontroverzní a vulgárni. Tento parameter sa nazýva „warning indicator“ a my vám prinášame rebríček najviac, ale aj najmenej kontroverzných ľudí podľa daného prieskumu.
Spomedzi 200 influencerov a celebrít účastníci prieskumu vyhodnotili ako 10 najkontroverznejších influencerov či celebrít tieto mená:
Na vrchole rebríčka sa umiestnili prevažne hudobníci či ľudia známi z prostredia Instagramu. Barbora Gabrižová, Head od Data and Analytics v agentúre GroupM, si to vysvetľuje nasledovne: „Rap ako hudobný štýl nie je súčasťou mainstreamu, a teda medzi bežnú populáciu viac preniká skrz škandály, najmä v spojitosti s najznámejšími interpretmi. Okrem toho v dátach vidíme aj silnú koreláciu s atribútom vulgárnosti, čo sčasti vysvetľuje kontroverzné vnímanie.“
Naopak, na druhej strane stojí desiatka, ktorú Slováci považujú za najmenej kontroverznú:
„Prieskum ukazuje, že za najmenej kontroverzných považujú Slováci prevažne športovcov a hercov. Sú to ľudia, ktorých často vnímame cez optiku ich výkonov. Najmä u športovcov sa dá predpokladať, že ich motiváciou nie je byť slávnymi, preto svoje súkromie veľmi neprezentujú. Týmto dávajú malý priestor na vznik kontroverzie,“ vysvetľuje Gabrižová.
Metodológia
Na základe dopytovania takmer 15 000 respondentov vo veku 15 až 40 rokov vznikol ranking 200 slovenských influencerov a celebrít založený na technike dopytovania CAWI, pri ktorej respondenti vypĺňajú elektronický dotazník. Štúdia IPI vyhodnocuje nielen znalosť, a teda potenciálny zásah, obľúbenosť alebo prepojenie na značku, ale aj takzvaný influence funnel, čo je meranie toho, nakoľko dokáže influencer ovplyvniť svojich followerov. Pri hodnotení atribútu kontroverznosti a vulgárnosti respondenti hodnotili len tých influencerov, ktorých poznali.