4. novembra 2019

Rovnako ako mnoho ďalších pracujúcich profesionálov i ja mám vo zvyku odkladať veci na neskôr. Napríklad emaily, ktoré sa mi nechce odoslať, telefonáty, ktoré sa mi nechce vybaviť, konverzácie, ktoré sa mi nechce viesť, alebo dokonca to, že sa mi nechce pozametať podlahu. Často sa stane, že sa nedám dokopy a veci, do ktorých sa mi nechce, skrátka neurobím. Síce ma znervózňujú, no radšej dokončím všetky ostatné úlohy, len aby som sa tým nepríjemným vyhla. 

Som si istá, že pri čítaní poslednej vety ste si sami vybavili vec, ktorej sa vyhýbate. Ak si však nebudete dávať pozor, tak tento zlozvyk môže prerásť do prokrastinácie. Existuje veľa článkov, ktoré vysvetľujú psychológiu prokrastinácie, no dôležitejšou otázkou je, čo by ste s ňou vlastne mali robiť.

Nižšie nájdete 5 spôsobov, ako prestať odkladať to, čo aj tak musíte urobiť, a splniť to ešte dnes:

1. Skrátka sa do toho pustite.

Autor a podnikateľ James Clear prišiel s takzvanou dvojminútovou metódou, ktorá ľuďom pomáha osvojovať a rozvíjať nové zvyky. Bližšie ju vysvetľuje vo svojej knihe Atomic Habits (u nás dostupná pod názvom Atómové návyky, pozn. red.). Každému novému zvyku, ktorý si chcete osvojiť, venujte sprvu dve minúty.

Prokrastináciu možno poraziť.
Nebude to jednoduché, no pomôže týchto 7 stratégií

Výsledkom je, že zložitejší cieľ, ktorý chcete dosiahnuť, sa stáva veľmi jednoduchou úlohou. Clear opisuje i niekoľko príkladov. Takých 30 minút jogy možno zúžiť na rozloženie podložky na toto cvičenie. Štúdium do školy sa môže začať otvorením poznámok. Odloženie čistej bielizne môžete najskôr okresať na triedenie ponožiek. Všetky tieto aktivity nazýva bránami zvykov.

Cieľom je čo možno najviac zjednodušiť vaše návyky. Ktokoľvek dokáže minútu meditovať, prečítať stranu knihy alebo zbaviť sa kusu oblečenia. Je to silná stratégia, pretože len čo začnete robiť správnu vec, je oveľa jednoduchšie v tom pokračovať.

Motivuje vás iba vina a stres? Tak už prestaňte prokrastinovať

Nový zvyk by nemal pôsobiť ako výzva. Kroky, ktoré nasledujú, môžu byť náročné, no prvé dve minúty by mali byť ľahké. To, čo chcete, je brána zvyku, ktorá vás prirodzene vedie produktívnejšou cestou.

2. Prestaňte sa upriamovať na dokonalosť.

Voltaire, francúzsky spisovateľ a filozof, napísal: „Nepriateľom dobrého je lepšie.“ Sheryl Sandberg, prevádzková riaditeľka Facebooku, zase vo svojej knihe Lean In: Women, Work And The Will To Lead (u nás dostupná pod názvom Opřete se do toho: Ženy, práce a vůle uspět, pozn. red.) uviedla: „Mať niečo hotové je lepšie, ako to mať dokonalé.“ Obaja títo ľudia poukazujú na tú istú vec, že dokonalosť vám bráni čokoľvek dokončiť. Preto sa ňou nenechajte oklamať, len pokračujte v práci, až kým ju dokončíte.

3. Majte voči sebe súcit.

Výskum naznačuje, že prestávky či akceptovanie vlastných nedostatkov nie sú len prvé kroky k lepšiemu zdraviu, no tiež k väčšej disciplíne a produktivite. Je to v rozpore s tým, čo uvádza mnoho doktorov a kníh, teda že odhodlanie a disciplína sú kľúčmi k úspechu v akejkoľvek oblasti.

Kristin Neff, profesorka na Texaskej univerzite pre New York Times povedala: „Vo svojom výskume som zistila, že ľudia nie sú sami k sebe súcitnejší, pretože sa boja, že sa stanú príliš zhovievavými. Sú presvedčení, že sebakritika ich udržiava na správnej ceste. Väčšina ľudí to však zle pochopila, za to môže naša kultúra, podľa ktorej byť na seba tvrdí je skrátka spôsob, ako byť.“

4. Usmerňujte veci, ktoré vás rozptyľujú.

Ak zistíte, že vás rozptyľujú menej dôležité úlohy, sociálne médiá či čokoľvek iné, a odvádza vás to od plnenia ťažkých a nepríjemných vecí, ktoré urobiť musíte, tak ich začnite usmerňovať. Ak surfujete po sociálnych sieťach alebo nakupujete online, no v skutočnosti by ste mali pracovať, využite softvéry ako Freedom alebo SelfControl, ktoré vám tieto webové stránky zablokujú.

V prípade, že vás láka telefón, tak ho skrátka vypnite a odložte nabok. Ak stále uprednostňujete menej dôležité veci, tak ich delegujte na kolegov, partnera alebo priateľa. V momente, ako si osvojíte zvyk sústredenia sa na najdôležitejšie úlohy a dokončíte ich, tak sa môžete venovať menej dôležitým veciam.

5. Odmeňte sa. 

Nedovoľte si: kontrolovať sociálne siete, kontrolovať správy, hrať hry na telefóne, nakupovať online alebo sledovať televízne relácie, proste urobiť to, čo naozaj chcete, ale nemusíte. A to až dovtedy, kým nedokončíte potrebné úlohy. Nenechajte sa rozptyľovať a buďte sústredení, kým nesplníte všetky svoje priority.

Prispievateľka Frances Bridges píše pre Forbes.com o životných a kariérnych radách pre ženy. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk