Horúcim tipom v itinerároch cestovateľov a cestovateliek sa v posledných rokoch stáva zem zamrznutá pod tonami večného ľadu. Antarktída, donedávna prístupná len vede a polárnictvu, sa pozvoľna otvára aj turistom. Dvanásťčlennú skupinu tam tento rok v januári odviezol – a bezpečne doviezol naspäť – aj Tomáš Cikán z jeho ESO travel.
Zájazd za takmer tri milióny korún (približne 123-tisíc eur) na osobu je aktuálne najdrahším organizovaným skupinovým zájazdom na českom trhu. Tuctu klientov ponúkla cestovka dva týždne ľadového kráľovstva v 5-hviezdičkovom komforte: v kempoch s vyhrievanými bungalovmi, sprchami a s michelinskou kuchyňou.
Účastníci ľadového antarktického zájazdu ESO travel | Foto: ESO travel
Tušíte, koľko Čechov doposiaľ stálo na južnom póle?
Podľa môjho prieskumu ich bolo do tohto januára len 22. My sme číslo navýšili na 34.
Plavby okolo antarktického pobrežia sa stávajú fenoménom posledných rokov a priťahujú stále viac ľudí…
Je to tak. Ak sa pred 15 rokmi na brehy Antarktídy pozrelo desaťtisíc ľudí ročne, pred covidovou krízou to bolo okolo sedemdesiattisíc za rok. Môžete sa plaviť výletnými loďami s dvoma tisíckami pasažierov na palube, ktoré sa k pevnine nedostanú na viac ako pol kilometra, alebo ľadoborcom s výsadkou na breh.
Všetko, čo sa deje na pevnine, podlieha medzinárodným dohodám. Tie až do roku 2005 obmedzovali pobyt vo vnútrozemí výhradne na vedeckovýskumné základne. Pred sedemnástimi rokmi prišla juhoafrická spoločnosť White Desert s nápadom dočasného base kempu v štandarde luxusného hotela. A povolenie získali.
Dnes spravujú dva kempy a môžu na Antarktídu priviesť obmedzený počet klientov za rok, v zásade ide o nižšie stovky. Termíny sa rezervujú roky dopredu, ja som ten náš zabookoval v roku 2017, pôvodne na január 2021. Kvôli covidu sme cestu museli odložiť o rok.
Zdolanie južného pólu
Ako taký zájazd vyzerá a čo klient za tú sumu dostane?
Úplne jedinečný zážitok. S klientmi sme komunikovali už týždne pred odletom, riešili vybavenie, ktoré musí spĺňať náročné štandardy pre pobyt v extrémnych podmienkach.
V polovici januára sme odleteli do Kapského mesta, kde sme strávili tri dni inštruktážami. Štvrtý deň vyrazil Airbus s našou skupinkou k Antarktíde, ale po piatich hodinách letu to pilot musel otočiť späť – prihnala sa veterná búrka, vietor s rýchlosťou 180 kilometrov za hodinu, viditeľnosť ledva na pol metra. Klienti, ktorí dorazili na základňu pred nami a uviazli v kempe, strávili celý týždeň zamknutí vo svojich iglu, do reštaurácie ich vodili naviazaných na lane.
Našťastie, po týždni sa vyčasilo a my sme si užili krásny týždeň s bezvetrím a azúrovým nebom. Čakali nás výlety ľadovcovými tunelmi, návšteva mnohotisícovej kolónie tučniakov cisárskych a zdolanie južného pólu.
Modré ľadovcové tunely patria k hlavným atrakciám pobytu v Antarktíde | Foto: ESO travel
To už zrejme ničím nepripomína dobyvateľské polárne expedície so psími záprahmi a týždňami pochodu.
Dnes klientov vysadí vrtuľové lietadlo pár stoviek metrov od americkej Amundsenovej základne. Prehliadku sme pre covid museli oželieť, tak sme aspoň buchli šampanské a odleteli do stanovej základne zhruba hodinu od pólu. Noc v nej patrila k absolútnym vrcholom pobytu.
Predstavte si jednoduché stany, aké by ste čakali na africkom safari. Vonku je mínus 25 stupňov, v stanoch mínus osem. Keď dostanete spacáky certifikované do mínus šesťdesiat, predsa len máte určitú nedôveru. Ale dobre to dopadlo, ja som sa v noci zobudil spotený a musel som zhadzovať vrstvu termobielizne.
| Foto: ESO travel
Bohatá klientela
Vašou špecialitou sa stali mesačné cesty okolo sveta súkromným Boeingom 737, ktoré predávate v cenách od milióna korún (asi 41-tisíc eur). Kto uprednostňuje organizovaný zájazd pred individuálnou, na mieru dizajnovanou cestou?
Špecializujeme sa na klientelu nad 50 rokov, na Antarktídu s nami leteli traja klienti cez sedemdesiatku. V podstate ide o úspešných ľudí, ktorí budujú svoje spoločnosti od 90. rokov a dnes majú na cestovanie dostatok času a prostriedkov. A okrem bezchybného servisu chcú na cestách aj sociálny kontakt, skrátka podobne naladenú partiu. Práve to je naša pridaná hodnota, ktorú predávame.
Na cesty okolo sveta s nami okrem osemčlenného tímu ESO travel letí aj lekár a štyria stevardi, takže po pár hodinách každého zo šiestich desiatok klientov poznajú po mene, vedia, aký nápoj majú radi… Vezieme si náhradného pilota či leteckých technikov, ktorí v odľahlých destináciách zvládnu na lietadle vymeniť koleso.
Zájazdy sa tiež snažíme poskladať tak, aby si účastníci rozumeli. Na poslednú cestu okolo sveta v roku 2020 s nami vyrazilo len osem nováčikov. Máme klienta, ktorý s nami absolvoval 63 zájazdov a všetkých deväť ciest okolo sveta. Stretávame sa aj v priebehu roka, napríklad minulé leto som pozval 62 klientov na predĺžený víkend v Třeboni. Prišlo 52 a obišli sme si rybník Svět.
Cesta okolo sveta
Ďalšiu cestu okolo sveta ste plánovali na jar 2022. Ako to s ňou vyzerá?
Pôvodne sme chceli termín presunúť na jeseň, ale po zrelej úvahe vyrazíme až 16. marca 2023. Vlani sme cestu okolo sveta nahradili kratšou cestou, naprieč Indickým oceánom. Leteli sme do destinácií, ktoré ostali otvorené: na Maurícius, Seychely a Maldivy. Šesťdesiat miest sme naplnili za tri týždne.
Väčšina destinácií, do ktorých ponúkate zájazdy, sa však ešte len začína otvárať turizmu.
Mali sme vlnu poznávacích zájazdov do afrických krajín, Tanzánie, Namíbie, Ugandy… Nikdy sme počas niekoľkých málo mesiacov nerealizovali toľko skupín za gorilami ako v minulom roku. Ale v súčte je pravda, že namiesto 483 organizovaných skupín so sprievodcom v roku 2019, som ich do sveta vyslal v roku 2021 iba 76. Do USA alebo Číny, čo boli predtým naše najsilnejšie destinácie, žiadnu, keďže zostali pre turizmus úplne uzavreté.
Zásah covidu
Ako ste ustáli krízu?
Vlani sme sa prepadli na pätnásť percent predcovidových tržieb, tento rok očakávam nárast na štyridsať. Pomohlo nám, že nechávame celý zisk vo firme a čerpáme ho až po troch rokoch od uzávierky. To nám vytvorilo finančnú rezervu, ktorá sa ukázala ako rozhodujúca. Pomohol aj štát a veľmi bolestivá vnútrofiremná reštrukturalizácia, keď sme počet zamestnancov osekali na polovicu a zavreli niekoľko pobočiek. Navyše je v mojom prípade cestovateľský biznis krytý nehnuteľnosťami.
Ako sa váš biznis po covide zmenil? Kde teraz vidíte príležitosti?
Pokiaľ sa svet zdravotne napraví, cestovanie sa v globálnom súčte veľmi rýchlo vráti k niekdajším číslam a som presvedčený, že ich čoskoro aj prekoná. Ázijský trh extrémne rýchlo rastie. Pokiaľ Európska únia má niečo cez 440 miliónov obyvateľov, Ázia ich má takmer desaťkrát toľko. Z Číny cestovalo pred dvadsiatimi rokmi po svete päťdesiat miliónov ľudí, pred pandémiou už to bolo tristo miliónov ľudí.
Zároveň vnímame, že po covide na trhu silnie tlak na cenu a tiež záujem o individuálne cestovanie. Booking.com robil pred pätnástimi rokmi tržby okolo 40 miliárd dolárov a najväčšia svetová cestovka, nemecká TUI, okolo 11,5 miliardy eur. V roku 2019 Booking utŕžil cez 200 miliárd dolárov a TUI osem miliárd eur. Samotný Booking má väčšie tržby než sto najväčších svetových cestovných kancelárií dokopy.
Majiteľ cestovnej kancelárie ESO travel Tomáš Cikán. | Foto: ESO travel
Som pragmatický realista a nepochybujem, že cestovky budú z trhu miznúť. Do desiatich rokov ostanú silní hráči, ktorí vedia nakúpiť hotely v obrovskej mase – a potom špecialisti, ktorí ponúkajú individuálnemu klientovi nejakú pridanú hodnotu.
Uchovať Antarktídu v panenskom stave
Vidíte ju teraz v zacielení na prémiovú klientelu?
Naším hlavným biznisom je kategória „value for money“. Priemerná cena našich zájazdov sa pohybuje okolo 85 tisíc korún (približne 3 500 eur), čiže kvalitný produkt za slušnú cenu. Pred pandémiou, keď sa naše obraty pohybovali okolo pol miliardy (asi 20,5 milióna eur) ročne, tvorila prémiová klientela zhruba tretinu obratu, avšak bez základne, bez tých takmer 15-tisíc klientov, ktorých sme za 27 rokov odviezli na dovolenku, by sme tú špičku nikdy nevytvorili. A navyše ma baví, keď môžem na malý okruh Čínou za 30-tisíc (asi 1 200 eur) zobrať chlapcov od nás z dediny.
Budete zájazd na Antarktídu opakovať?
Spoločnosť White Desert je schopná garantovať povolenie len do roka 2024. Ozývajú sa silné hlasy proti rozvoju turizmu a súčasne tlak od mnohých iných komerčných spoločností, ktoré by chceli organizovať to isté. Osobne si myslím, že by sme mali Antarktídu uchovať v panenskom stave.
Tak vám neostáva nič iné, len objaviť ďalšiu úchvatnú destináciu – čo tak napríklad lety do vesmíru?
Uvažovali sme o tom, ale sú tu dva problémové momenty: licenciu na predaj nie je možné získať a cesta do vesmíru je z princípu individuálna. Nevieme tu ponúknuť žiadnu pridanú hodnotu, bol by to len obyčajný prepredaj. Oproti tomu, na Antarktídu odišlo dvanásť našich priateľov, ktorí sa poznajú z mnohých iných ciest. Bol to taký malý rodinný výlet na najnedostupnejšie miesto planéty.
Článok vyšiel na Forbes.cz. Autorkou je Bibiana Beňová.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]