15. septembra 2021

Petra Kovácsová bola jednou z troch mladých dizajnérov, ktorí začiatkom roka reprezentovali Slovensko na London Fashion Week, po prvý raz čisto v digitálnom prostredí. V snahe upozorniť na problém „fast fashion“ v jednej zo svojich kolekcií s názvom 50 % OFF dokonca naschvál obliekla modelky do viditeľne poškodených modelov, alebo po móle pochodovali len v jednej topánke.

Vo svojej tvorbe sa zameriava na otázky ekológie a udržateľnosti módy a patrí k výrazným talentom súčasnej mladej generácie slovenských módnych tvorcov.

Petra pochádza z Rimavskej Soboty a aktuálne pôsobí v Bratislave vo svojom ateliéri na Kolibe. Jej cesta k móde sa začala už voľbou strednej školy. Na Strednej umeleckej škole v Trenčíne vyštudovala odevný dizajn a neskôr v štúdiu pokračovala na Vysokej škole výtvarných umení v ateliéri odevného dizajnu u profesorky Júlie Sabovej.

Módnemu dizajnu sa venuje už 13 rokov, posledných šesť rokov tvorí pod vlastnou značkou Petra Kovacs. V máji tiež spoluzaložila značku Swimpatisserie, ktorá vyrába plavky a voľnočasové oblečenie z vlákna z morského odpadu.

Petra Kovácsová. Foto: Sebastián Komáček

Ešte počas štúdia na vysokej škole zbierala skúsenosti na stáži v Budapešti aj u viacerých slovenských dizajnérov, napríklad u Borisa Hanečku či Michaely Bednárovej (Puojd).

Reklama

Avšak za zásadný krok vpred vo svojej tvorbe považuje nedávny londýnsky Fashion Business Accelerator v rámci London Fashion Week, kde, ako sama hovorí, mala možnosť absolvovať „výživné lekcie s odborníkmi v oblasti módy, ktorí spolupracujú so svetovými značkami ako je napríklad aj Simone Rocha“.

Modely z odpadových materiálov

Ako vysvetľuje Petra pre Forbes.sk, v každej kolekcii sa venuje téme, ktorá sa jej nejakým spôsobom dotýka a ktorú chce otvoriť pre spoločnosť

„Charakteristickými črtami všetkých mojich kolekcií je humor, nadsádzka, feminizmus a odvážne farebné a materiálové kombinácie. Rada experimentujem s materiálmi, kombinujem kontrastné materiály, napríklad jemnú priehľadnú organzu s hustými, mohutnými poťahovými materiálmi a vytváram si autorské štruktúry, vzory a potlače,“ hovorí Petra Kovácsová.

K najdôležitejším témam jej tvorby patrí aspekt udržateľnosti a ekologický prístup k móde. „Pracujem prevažne s ‚deadstock‘ materiálmi, čo sú vlastne odpadové materiály, ktoré sú prebytkami z výroby, alebo boli vyrobené len ako vzorky. Často sa stáva, že by skončili na skládke alebo by boli spálené v spaľovniach,“ vysvetľuje Petra.

Ako dodáva, častokrát sú to špičkové látky ako hodváb, zamat, satén, no z rôznych dôvodov sa nedostali do finálnej kolekcie. K jej najpríznačnejším kolekciám patria „Lobster Party“ či „50 % OFF“, pričom obe sa venujú ekologickým témam.

V kolekcii Lobster Party, ktorú predstavila aj na tohtoročnom Fashion Week London, sa napríklad dotýka problému globálneho otepľovania a jeho následkov pre podmorský život, čo zároveň ovplyvňuje aj životy ľudí.

Zo zákulisia projektu Lobster Party“. Foto: Mischel Warenits

Nosným prvkom kolekcie je tzv. coral bleaching, blednutie koralov a ich vymieranie, spôsobeného otepľovaním vody vo svetovom oceáne. Koraly sú útočiskom pre mnohých živočíchov a tiež chránia pobrežia pred nárazmi morských vĺn, pretože ich zmierňujú,“ vysvetľuje dizajnérka. 

V kolekcii tento problém znázornila farebnou škálou odstupňovanou od sýtej koralovej farby až po farbu mŕtveho bieleho koralu, tiež naň upozorňovali svetelné nápisy na kabelkách.

Rýchla móda a jej riziká

Kolekcia 50 % OFF je kritikou súčasného stavu módneho priemyslu a problému takzvanej „fast fashion“. „Kým ľudia neprestanú tieto reťazce podporovať svojím nákupom, výrobcovia nemajú dôvod na tomto spôsobe výroby oblečenia čokoľvek meniť, “ hovorí.

Počas módnej prehliadky tejto kolekcie preto na mólo poslala úplne novú kolekciu už v 50-percentnej zľave, pretože podľa nej je každá kolekcia vo fast fashion obchode odsúdená na takýto osud ešte pred výrobou.

„Zároveň som chcela divákom ukázať skutočnú hodnotu oblečenia. Ak totiž ľudia nakupujú v 50-percentnej zľave, tak by aj mali dostať to, za čo si zaplatili. Preto niektoré modelky predvádzali značne poškodené odevy, alebo pochodovali len v jednej topánke,“ hovorí Petra.

Dizajn pre širšie publikum

Téma udržateľnosti je pre ňu natoľko dôležitá, že ju prehĺbila do samostatnej značky plaviek a oblečenia na voľný čas Swimpatisserie. Petra hovorí, že jej cieľom bolo vytvoriť komerčnejšiu značku, prostredníctvom ktorej chce dostať dizajnérske oblečenie k širšiemu publiku ľudí.

„V rámci značky sme si vytvorili vlastnú platformu ‚Recycled Everything‘, v ktorej sme sa zaviazali, že budeme používať len recyklované a certifikované materiály od textilného materiálu, nití až po jeho balenie. Všetky naše produkty sú vyrobené z vlákna econyl, ktoré sa vyrába zo starých rybárskych sietí a PET fliaš vyzbieraných v moriach a oceánoch,“ vysvetľuje Petra.

Model z dielne značky Swimpatisserie. Photo: archív Swimpatisserie

London Fashion Week ju posunul vpred

Na tohtoročnom podujatí mladých tvorcov London Fashion Week predstavila Petra Kovácsová svoju kolekciu Lobster Party v podobe módneho filmu, keďže celé podujatie sa pre pandémiu posunulo do online prostredia.

„Som nesmierne vďačná za túto skúsenosť a možnosť prezentácie. Aj keď som si vždy predstavovala, že ak budem niekedy predvádzať svoju novú kolekciu v Londýne, tak to bude fyzicky na móle. Ale musím povedať, že film, ktorý som prezentovala, mal možno ešte lepší dosah a spätná väzba a podpora bola neuveriteľná. Veľmi si to vážim,“ hovorí.

Film pripravila v spolupráci s režisérkou Monikou Mahutovou a kameramanom Romanom Šupejom.

Reklama

Ako dodáva, príbeh Lobster Party pracuje s nedokonalosťami skrytými pod povrchom nášho zdanlivo dokonalého sveta, ktorý ľudia zvyčajne prehliadajú.

„Hovorí o sociálnych a globálnych problémoch. Ukazuje, že aj v 21. storočí sú ženy stále vystavené vyšším sociálnym požiadavkám a že stále žijeme v patriarchálnom svete.“

Príbeh filmu bol inšpirovaný vintage videami a článkami o tom, ako by správna dáma mala a nemala vystupovať v spoločnosti.

„Tieto články učili ženy niekedy až nezmyselné a absurdné rady. Ako vyzerať, ako jesť, ako byť dobrou manželkou pre manžela, v zásade ako žiť svoj život. Prostredníctvom humorných scén v tomto filme demonštrujem dôležitosť posilnenia postavenia žien a dievčat v našej súčasnej spoločnosti. Je veľmi poburujúce, že na svete stále existujú krajiny, v ktorých ženy nemajú žiadne práva, nádej v budúcnosť ani vlastné rozhodnutia,“ dodáva Petra.

Starajte sa o seba aj o svoje oblečenie

Aktuálne pracuje na kolekcii s názvom „Who cares“, v ktorej rozvíja tému starostlivosti a udržateľnosti. V dnešnej dobe sa podľa nej už stále častejšie využívajú kvalitné udržateľné materiály, no stále je tu aj problém súvisiaci s tým, ako sa k oblečeniu správame ako konzumenti.

Veľa zákazníkov si málo uvedomuje, že aj primeranou starostlivosťou vieme predlžovať životnosť oblečenia a pretrvávajúcu kvalitu. Každý materiál má špecifické vlastnosti a odolnosť a podľa týchto charakteristík je k nemu potrebné pristupovať individuálne aj so starostlivosťou. Spôsob, akým sa módny priemysel uberá posledných 15 rokov, je neudržateľný, zaniká kvalita, trvácnosť a je potrebné vrátiť sa v čase, spomaliť, uvedomiť si nielen hodnotu oblečenia, všetko úsilie a energiu vynaložené na výrobu,“ myslí si Petra Kovácsová.

Aj túto kolekciu chce prezentovať prostredníctvom fashion filmu, malo by sa tak stať na začiatku roka 2022. 

Nohami na zemi

Ako prezrádza Petra, po londýnskom Fashion Weeku dostáva ponuky aj od zahraničných butikov z New Yorku, Paríža aj z Los Angeles. Tieto ponuky si cení, ostáva však nohami na zemi.

Je dobré sa z času na čas ukázať aj na prehliadkach v zahraničí, spoznať nových ľudí, no zároveň mi vyhovuje naša lokálna scéna, kde mám vo svojich kolegoch dizajnéroch priateľov. Som vďačná za každú príležitosť prezentovať svoje kolekcie, za záujem ľudí o lokálny a udržateľný dizajn na Slovensku, za každú objednávku, za publikum a takisto za kolegov dizajnérov, ktorí ma povzbudzujú a mnohokrát inšpirujú,“ hovorí.

Budovanie značky a povedomie je podľa nej dlhodobý proces a sama rada obohacuje rôznorodú slovenskú scénu. „Rada spolupracujem s dizajnérmi alebo aj divadlami a súčasnou scénou. Zatiaľ tu mám hrozne veľa vecí, ktoré chcem robiť, ešte sa mám kam posúvať,“ dodáva.

Šanca dobehnúť to, čo sme dlho odkladali

Obdobie pandémie sa Petrinej práce dotklo hlavne z pohľadu zrušených módnych prehliadok, spoločenských akcií, uzavretých kultúrnych inštitúcií divadiel a galérií. Ako priznáva, pocítila to aj na poklese zákaziek na spoločenské akcie alebo na divadelné predstavenia.

Skomplikoval sa aj prejazd cez hranice, kde veľmi rada cestuje za výstavami, dizajnovými obchodmi a najmä za spomínanými ‚deadstock‘ materiálmi.

Model z kolekcie 50 % OFF Foto: Kristína Botlová

Na pandémii vidí však aj niečo pozitívne: „Otvorilo mi to dvere sadnúť si k veciam, ktoré som dlhodobo plánovala, ale stále odkladala. Napríklad výskum certifikovaných materiálov a dodávateľov pre značku Swimpatisserie, premyslenie celej výroby, aby sme boli sebestační do posledného detailu. Veľa sme sa museli naučiť, vzdelávať, aby sme boli schopní priniesť kvalitu a spracovanie v takej podobe, ako sme si to predstavovali. A stále neuhnúť od normy ‚Recycled Everything‘, v tom nám pomohla práve táto netradičná doba.“

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?