Špičkou v logistike sa dá byť aj z malej kancelárie. Dokazuje to spoločnosť MJ SPED, ktorá sa za tri desaťročia vypracovala na poprednú špedičnú firmu. Nielen o fungovaní spoločnosti, ale aj o zdravom prepojení pracovného a osobného života porozprával jej riaditeľ Andrej Jendek, ktorému k úspechu v biznise napomáha pevné rodinné puto, silné športové nasadenie či vytrvalá práca na sebarozvoji.
Vaša rodinná firma MJ SPED je na trhu už tridsať rokov. Ako si spomínate na jej začiatky?
Úplné začiatky v deväťdesiatych rokoch mám v pamäti ako pozorovateľ, keďže zakladateľkou firmy je moja mama. Pamätám si, že to bolo oveľa náročnejšie, pretože vtedy sa komunikovalo prostredníctvom faxu či pevnej linky a používal sa písací stroj.
Tým, že sa venujeme logistike, spracovávame veľa informácií a priznávam, že to bolo veľakrát šialené. Kanceláriu sme mali neďaleko domu, a tak som sa tam často po škole zastavil a sedel som oproti mame. Videl som, aká je vyťažená, a práve preto to bolo z môjho pohľadu šialenstvo. Dnes máme maily, videohovory či rôzne iné spôsoby komunikácie, ktoré to uľahčujú. Ak by som to mal porovnať biznisovo, v tomto ohľade začínala firma na trhoch bývalého Sovietskeho zväzu, veľmi náročných v divokých deväťdesiatych rokoch.
Dá sa atmosféra rodinnej firmy udržať tri desaťročia aj pri náraste či fluktuácii zamestnancov? Čo je „core biznisom“ spoločnosti dnes?
Sme malá firma, rastieme organicky, momentálne nás je v kancelárii osem. Centrom nášho biznisu je špedícia, čo znamená, že zastupujeme stranu prepravných partnerov, kde máme portfólio kapacít, a na druhej strane máme klientske portfólio. Následne ich spájame.
Aj keď ste malá firma, práce máte dosť a ani vy sa zrejme nevyhnete tlaku rýchlej doby. Ako sa popri práci udržiavate vo fyzickej a psychickej pohode?
Robím toho pomerne veľa. Do týždňa mám tri silové tréningy, k tomu dva aerobné. V lete chodím do hôr na turistiku, v zime na ski touring, a to najmä na Slovensku. Pracujem na sebe však aj mentálne prostredníctvom podcastov, kníh, afirmácií či denníku vďačnosti.
Šport beriem ako ozajstný „game changer“ a vediem k nemu aj deti, pretože vás naučí prekonávať prekážky, vytrvalosti, konzistentne pracovať, nevzdávať sa a navyše podporuje mentalitu. Každá aktivita je prospešná a momentálne sa cítim oveľa pripravenejší na riešenie problémov či ťažšie obdobia, ktoré v podnikaní, ale i v osobnom živote z času na čas prichádzajú.
Biznis nie je o firmách, ale o ľuďoch, ktorí v nich pracujú.
Andrej Jendek
Vo voľnom čase a mimo pracovných aktivít sa zameriavate aj na pomoc charitatívnym organizáciám…
Áno, ako spoločnosť sme naposledy podporili neziskovú organizáciu Plamienok. Urobili sme to na základe spoločného hlasovania. Bol som sa tam pozrieť osobne, hovoril som s pani doktorkou Jasenkovou, riaditeľkou organizácie, a keď mi rozprávala príbehy z prostredia paliatívnej starostlivosti o deti, bolo to naozaj silné a pohlo to mnou. Som rád za tento výber.
Vráťme sa ešte na moment k biznisu. V tom, čo robíte, patríte podľa recenzií na googli k najlepším „v hre“. Máte recept na udržanie vysokej kvality služieb?
Pre nás je kvalita prioritou. Pracujeme na tom konzistentne a nepoľavujeme. Máme štandardy a procesy, ktoré sú dôležité, a tých sa držíme. Ďalej sú to aj kolegovia, ktorí sú skvelí. Biznis nie je o firmách, ale o ľuďoch, ktorí v nich pracujú.
Špecializujete sa najmä na krajiny mimo Európskej únie, čo zo začiatku asi nebola jednoduchá cesta. Ako ste sa k tomu dostali?
Moja mama je síce stavebná inžinierka, ale po štyridsiatke zmenila pôsobisko a začala pracovať ako dispečerka u dopravcu, ktorý sa zameriaval na tieto regióny. Práve v deväťdesiatych rokoch, keď sa začal obchod rozvíjať, nadobudla skúsenosti a to sa stalo našou komparatívnou výhodou.
Nie každá spoločnosť to vie robiť a nie každá firma sa tomu chce venovať. Každá tretia krajina má svoje špecifiká, ktoré treba poznať, aby tam človek vedel obslúžiť servis.
Kde vidíte firmu MJ SPED o ďalších tridsať rokov?
Určite chcem, aby sme kontinuálne a organicky rástli a aby sme rozširovali portfólio služieb. To je však skôr plán na najbližších päť rokov. Už teraz plánujeme rebranding, rozmýšľame nad novými priestormi, ktoré sú spojené s nárastom tímu. Či ide o plány do budúcnosti o päť alebo o tridsať rokov, dôležité je, aby kvalita bola na prvom mieste.
Dúfam, že o tridsať rokov bude na čele firmy ďalšia generácia. Človek však ani nevie, ako bude o tridsať rokov vyzerať tento biznis. Najdôležitejšie je, aby firma ostala taká veľká, aby sme vedeli obslúžiť aj náročné projekty, no zároveň taká malá, aby sme mali i naďalej výhodu flexibility a toho, že klientom vieme poskytnúť personalizovanú starostlivosť.
Chcete, aby aj vaše deti vnímali chod firmy už teraz, ako ste to mali vy?
Firmu určite vnímajú a máme spolu aj rôzne debaty ohľadom ich pôsobenia v nej. Napríklad syn čoskoro končí základnú školu a odporúčal som mu pokračovať v niečom, čo ho zaujíma. Nechcem, aby išiel študovať niečo len preto, že sa to hodí do portfólia služby. Nech robí to, čo ho baví, a uvidíme. Ja som to mal rovnako.