3. februára 2021

Začiatok roka 2021 prináša niekoľko zásadných otázok, na ktoré by všetci z biznisu chceli vedieť odpoveď. Najčastejšie sa opakuje nasledujúca: Ktoré segmenty podnikania môžu tento rok rásť? Tomáš Török, zakladateľ a CEO poradenskej spoločnosti BizBuilders, napísal pre Forbes svoj odhad, v ktorých odvetviach by sa mohli rodiť viditeľnejšie príležitosti. Rastúci trend vidí aj na trhu s domácimi miláčikmi či drobnosťami pre potešenie.

Digitalizácia ako nosný trend

„Going digital“ sa už koncom roka 2020 stal skôr ošúchaným pojmom, hoci je to najviac viditeľný trend. V digitalizácii však treba vidieť nielen to, že sa firma konečne dokope k lepšiemu webu, či po niekoľkých rokoch na trhu spustí vlastný e-shop. Ide najmä o ďalšie (omnoho väčšie) vplyvy a teda aj rastové možnosti.

Potreba rýchlejších dát

Keďže väčšina domácností prešla na rôzne typy práce či učenia z domu (niekedy aj štyri počítače zapnuté celý deň), prináša to veľký tlak na zlepšovanie kvality a rýchlosti prenosu dát. Potreba rýchlejšieho internetu, lepšieho presieťovania domácností a samozrejme výbavy ponúka aj pre firmy zaujímavé príležitosti.

Výbava na prácu z domu

Odhaduje sa, že práca z domu sa stane štandardom, minimálne vo verzii 3 + 2, čiže tri dni v kancelárii a dva dni doma. To bude so sebou prinášať aj nový dopyt po „home office výbave“ – od sedenia, zariadenia až po praktické systémy na vyriešenie domácej pracovne.

IT podpora pre malé a stredné firmy

Veľa firiem jednoducho nebolo (a ešte stále nie je) pripravených na digitalizáciu z hľadiska infraštruktúry, podpory, ale ani hardvéru. Tu sa otvára ďalší veľký trh – od komplexného nastavenia infraštruktúry až po dodávku, zariadenia a nakoniec aj správu celého IT systému.

Reklama

Kybernetická ochrana

Hoci tento trend rastie najmä na vyspelých trhoch, práve vzhľadom na vyššie uvedené trendy tu vzniká priestor aj na našom trhu. Potreba nastaviť IT systém nielen z hľadiska funkcie (aby stíhal a bol stabilný), ale najmä z pohľadu bezpečnosti (ochrana pred únikom citlivých dát, osobných údajov klientov, ale aj pred hackermi) bude omnoho väčšou témou, než sa doteraz predpokladalo.

Domáci miláčikovia

Vlani raketovo rástli predaje chovateľských potrieb. Pravdepodobne išlo o kompenzáciu chýbajúcich ľudských kontaktov a tiež výrazné zvýšenie podielu času stráveného doma. Je veľmi pravdepodobné, že tento segment bude ďalej rásť a aj v roku 2021 bude zdrojom ďalších príležitostí.

Tomáš Török, zakladateľ a CEO poradenskej spoločnosti BizBuilders. Foto: archív BizBuilders

Malé potešenia

Každá kríza alebo spomalenie prináša výrazné zmeny a aj nelineárne správanie trhu. „Small pleasures market“, teda trh s drobnosťami pre potešenie, bol viditeľne rastúci už v kríze v roku 2008 a 2009. Išlo o situáciu, keď ľudia reálne odkladali väčšie nákupy (autá, nehnuteľnosti, zariadenie) a tým pádom mali k dispozícii peniaze, ktoré míňali na rôzne drobnosti či potešenia. Najväčšiu časť utrácali na cestovanie a objavovanie, čo však v dnešnej situácii nie je možné. Je teda veľký predpoklad, že tu vzniká ďalší nový trh „malých potešení“, ktorý bude výrazne rásť.

Športovanie a zdravie

Priam akékoľvek zariadenie na domáce cvičenie zaznamenalo v uplynulom roku veľký nárast predaja. Tento trend zrejme bude pokračovať, pretože zdravie sa stáva témou číslo jeden. Očakávať sa dá zvýšený predaj rôznych doplnkov a zariadení na domáce cvičenie, ale rovnako aj na individuálne športovanie vonku. Kontinuálny rast predaja v segmente bicyklov tento trend jasne potvrdzuje. S tým, samozrejme, bude rásť aj trh nových služieb – napríklad služba, ktorá bicykel doma vyzdvihne a po servise ho privezie zákazníkovi, či prenájom strojov na domáce cvičenie.

Online vzdelávanie a osobný rast

Tento segment už zažíva boom, pretože vzdelávanie patrilo k najviac konzervatívnym segmentom (z hľadiska akceptácie zmien) a bolo najviac „donútené“ k prechodu na digitálnu podobu. Či už pôjde o rôzne virtuálne triedy, videokurzy, webináre alebo napríklad aj o virtuálne meditačné cvičenia, celý tento trh bude raketovo napredovať. V globálnom odhade sa očakáva, že trh digitálneho vzdelávania bude do roku 2025 rásť dvojciferne každý rok.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk.

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?