Len jedno potiahnutie prstom doprava a nová známosť je za rohom. Trend online zoznamovania nabral za posledných desať rokov obrie rozmery a stal sa nepochybne aj zaujímavou biznis príležitosťou.
Online randenie so sebou nepochybne prináša mnohé socio-psychologické otázky a otázky kyberbezpečnosti, no jedno je isté: tržby rastú, hoc už nie raketovo, takmer všetkým hráčom na trhu.
Giganti ako Tinder alebo Bumble sa stali miláčikmi Wall Street a stávka na virtuálne zoznamovanie sa vyplatila aj investorom. Tí, ktorí na vlak naskočili počas jeho rozbehu, sú však dnes už netrpezliví a očakávaju zhodnotenie svojich investícií. Alebo niečo nové.
Desiatky miliárd dole
Skupina Match Group, ktorá stojí za aplikáciami ako Tinder, OkCupid či Hinge a aplikácia Bumble, tvoria drvivú väčšinu trhu. V roku 2021 stratili v trhovej hodnote viac ako 40 miliárd dolárov. Obe spoločnosti vo veľkom prepúšťali zamestnancov a v príjmoch na tom tiež nie sú najlepšie.
Ich vedúci pracovníci akcionárom sľubujú nové funkcie, ktoré majú priniesť opätovný vytúžený rast. Problém je jednoznačný: mladým ľuďom sa za predplatné a prémiové funkcie platiť nechce. Množstvo z nich sa zoznamuje prostredníctvom sociálnych sietí ako Instagram či TikTok a v predplatnom na zoznamkách nevidia zmysel.
Aplikácie vo všeobecnosti fungujú na tzv. freemium modeli. To znamená, že platformu si môže ktokoľvek stiahnuť, používať bezplatne a ak má záujem o rozšírené funkcií, ktoré majú uľahčiť zoznamovanie, priplatí si. Napríklad mesačné predplatné na slovenskom Tindri sa pohybuje v rozmedzí od 9 do 17 eur, pričom záleží od balíčka služieb.
Trend online zoznamovania
Väčšina príjmov spomínaných gigantov pramení práve z predaja predplatného a menšie príjmy plynú aj z reklamy. Spomínané dve spoločnosti no tomto modeli zarobili počas minulého roka približne 4,2 miliardy dolárov.
Prevádzkovateľ asi najznámejšej zoznamky Tinder svoje príjmy dokázal udržať stabilné len zvýšením cien. Youssef Squali, analytik Truist Securities, v článku The New York Times vyhlásil: „Wall Street miluje modely predplatných, pretože im poskytujú pohodlie opakujúcich sa príjmov.”
Prémiové funkcie však majú svoj háčik. Ak používate streamingovú službu, napríklad Spotify v bezplatnej verzii, hudbu počúvať stále môžete, nájdete to, čo hľadáte, akurát musíte „zniesť” reklamy. Prémiová funkcia online zoznamky vám však lásku nezaručí.
„Dvojnásobný počet rande, pätnásťnásobné zvýšenie zhôd, viac významnejších spojení,” nabádajú aplikácie svojich používateľov na zakúpenie predplatného.
Zaplatiť si za prístup k ľuďom však môže v používateľoch vytvoriť pocit podozrivosti. Navyše, nie je tajomstvom, že ak ako užívateľ nezaplatíte, šanca, že sa zobrazujete single ľuďom vo svojom okolí, sa znižuje.
Pozor na podvody
Používatelia, ktorí nemajú dostatok „matchov“, a teda sa nevedia zoznámiť s reálnymi ľuďmi, sú často náchylnejší na spadnutie do pasce podvodov. Podobne ako sociálne siete, aj zoznamky sú už dnes plné falošných profilov, ktoré existujú z rôznych dôvodov.
„V posledných rokoch sa rozmohla monetizácia online obsahu, napríklad Onlyfans, Instagram alebo stránky s pornografickým obsahom. Motiváciou týchto fejkových profilov môže byť napríklad počiatočné vzbudenie záujmu, ktoré povedie k tomu, že za ďalší obsah sú ochotní zaplatiť. Často je cieľom týchto účtov postupné budovanie dôvery, aby od osoby na druhej strane získali peniaze,“ upozorňuje Miroslava Filčáková, technická riaditeľka startupu zameraného na internetové hoaxy Elv.ai.
Kým však veteráni online zoznamiek stagnujú, vietor z plachiet im dokážu vziať menší hráči. Dôkazom toho sú napríklad aj aplikácie spadajúce pod firmu Cosmic Latte, za ktorou stojí české vývojárske štúdio STRV, na čele ktorého stojí Slovák Milan Kovačič, minuloročný člen rebríčka Forbes 30 pod 30. Tieto aplikácie ohlásili rekordný rok 2023 a podarilo sa im vyrásť o 21 percent s celkovým obratom vo výške 2,5 milióna eur a ziskom 350-tisíc eur.
„Podarilo sa nám rásť výrazne rýchlejšie ako ostatným hráčom na trhu, a to vďaka našej stávke na umelú inteligenciu, neustálu inováciu a odlíšenie sa od ostatných,“ komentuje výsledky Milan Kovačič.
Portfólio Cosmic Latte, zložené zo zoznamiek Zoe pre lesby a Surge pre gayov, v decembri navyše prvýkrát pokorilo hranicu pol milióna stiahnutí počas jedného mesiaca.
Rast o desiatky percent
Aplikácie slovenského zakladateľa majú dokopy vyše 25 miliónov stiahnutí a 17 miliónov užívateľov. Počet užívateľov aplikácie Zoe narástol medziročne o 24 percent a Surge až o 44 percent. Pre porovnanie, globálne aplikácie vlani narástli iba o jednotky percent.
Kovačič to pripisuje stávke na umelú inteligenciu, ktorá vyhodnocuje atraktivitu užívateľov. Práve túto funkciu chcú ponúkať prémiovým predplatiteľom. Zdá sa teda, že trh s online aplikáciami mŕtvy nie je a každý, kto nájde dieru na trhu a spôsob, ako ju zaplátať, môže z online zoznamovania ešte ťažiť.
Koniec koncov, globálny trh v roku 2022 dosiahol hodnotu 5,34 miliardy dolárov, z toho viac ako polovica prislúcha len skupine spravujúcej Tinder, Match Group. Celosvetovo používa tieto aplikácie viac ako 300 miliónov ľudí a viac ako 20 miliónov z nich platí za prémiové funkcie. Množstvo ľudí teda stále naznačuje, že éra online zoznamovania a biznisu okolo neho sa z našich životov tak ľahko nestratí.
Zoznamovacie aplikácie v kocke
Tinder
Aplikácia kraľuje skupine Match Group a zásadne zmenila online zoznamovanie. Jeho hlavným rivalom je Bumble. V roku 2023 získal 1,91 miliardy dolárov na tržbách, čo je takmer nárast 7 % oproti predchádzajúcemu roku.
Hinge
Populárna aplikácia najmä v USA, zameriava sa na budovanie dlhodobých vzťahov namiesto rýchlych konexií. V minulom roku dosiahla tržby na úrovni 396 miliónov dolárov.
Bumble
Priamy konkurent aplikácií Tinder a Hinge, ktorý priniesol do zoznamovania feministický prvok. Sú to totiž len ženy, ktoré určujú, s kým nadviažu komunikáciu. Tento model firme vyniesol v roku 2022 (dáta za rok 2023 zatiaľ nie sú k dispozícii) 694 miliónov dolárov.
Badoo
Aplikácia začala ako jedna z prvých a bola zameraná na hry a kvízy. V roku 2013 sa zamerala na zoznamovanie. V roku 2022 zarobil 209 miliónov dolárov.
Grindr
Prvá aplikácia zameraná na LGBTQ ľudí a zostáva stále najobľúbenejšou. V roku 2023 boli jej tržby na úrovni 72 miliónov eur.
Cosmic Latte
Skupina pod sebou združuje aplikácie zameriavajúce sa na spájanie LGBTQ ľudí a vydalo ich české štúdio STRV. Minulý rok zarobili 2,5 milióna eur.