4. februára 2020

Chcete začať lepšie obdobie svojho života? Asi si prajete, aby sa nieslo v šťastnom a pozitívnom duchu. Občas vás však zahltia negatívne myšlienky, ktoré sabotujú všetku vašu snahu. Ako s nimi naložiť a nepochybovať o sebe v kariérnom a osobnom živote, vám priblíži konzultantka, lektorka a terapeutka Dana Koníček Žilinčíková z občianskeho združenia ViaSua. 

Prvým krokom v snahe mať šťastnejšie a pozitívnejšie obdobie, je podľa odborníčky vaše vlastné rozhodnutie. Nastavte sa na to, že presne takéto chvíle chcete prežívať. „Čo keby ste si hneď teraz urobili experiment, že si nasadíte špeciálne okuliare? Akúsi optiku šťastia či pozitivity,“ navrhuje.

Budhizmus a psychológia na jednej vlne.
Takto sa možno vysporiadať s negatívnymi myšlienkami

To v každodennom živote podľa Žilinčíkovej znamená, že by ste sa mali ráno hneď po prebudení premeniť na akýchsi „hľadačov“ šťastia. Toho malého, schovaného, ktoré môže mať podobu čriepkov, omrviniek alebo stotiniek. „To môže znamenať napríklad aj to, že sa budete zaoberať i tým, ako vnímate radosť, šťastie a pozitivitu,“ upresňuje.  

Vaša myseľ nemusí produkovať len pozitívne myšlienky

Negatívne myslenie sa u vás z pohľadu odborníčky berie odtiaľ, odkiaľ sa berie myslenie ako také. „Mnohé odborné psychologické koncepty hovoria, že jeho rodiskom môže byť skúsenosť z detstva. Že ste v ňom zažili príliš veľa nedôvery či bazálneho nebezpečia a neistoty. Ďalšie koncepty zase, že za ním môže byť predošlá nepriaznivá dlhotrvajúca či opakujúca sa životná skúsenosť alebo aj nahromadenie viacerých ťaživých problémov, či veľa aktuálneho stresu,“ ozrejmuje Žilinčíková 

O negatívnych myšlienkach, pochybnostiach a mindsete sme sa rozprávali s Danou Koníček Žilinčíkovou. Foto: archív respondentky

Každý z vás si pri tomto slovnom spojení môže predstaviť niečo iné. Odborníčka vraví, že ak sa pochmúrne a negatívne pocity u vás vynárajú dlhodobo a opakovane, je to akoby sa vás zmocňovali a začali rozhodovať o tom, ako sa vidíte a ako vnímate okolie. Najhoršie na negatívnych myšlienkach je, že keď sa vás priveľmi zmocnia, budú vás presviedčať, že ste takí alebo onakí. Na nič pracovník, nemožný manžel, neúspešná matka či nie hodnotný človek.

„Predstavte si negatívne myšlienky ako drzé, vlezlé a nepríjemné spolužiačky, s ktorými ste nechceli nič mať,“ hovorí odborníčka. V tomto bode však prichádza k úvahe, že sa tohto druhu myslenia neviete tak celkom zbaviť. „Ste v jednej triede. A aj keď odídete do inej, tie drzane tam budú,“ pokračuje. Skôr by ste si svoje negatívne myšlienky mali uvedomiť a dať im len toľko moci, koľko ste ochotní. „Nech je to stále váš život, nie ich,“ dodáva Žilinčíková.  

Máte plnú hlavu a hlučné myšlienky? Pomôcť vám môže týchto 8 vecí

Negatívne myšlienky netreba zakaždým utišovať. K čomu by to viedlo, ak by vaša myseľ mohla produkovať len tie pozitívne? Radšej si ich vypočujte. Môžete sa od nich aj niečo naučiť, podľa odborníčky v sebe totižto ukrývajú určitú skúsenosť a múdrosť. V tejto súvislosti je dobré, ak sa tiež zamyslíte, či ide o negatívnu myšlienku alebo ste jej len priradili negatívny kontext.

Negatívna myšlienka vám navráva, že pri tvorbe projektu zlyháte. A vy sa začnete umárať, že to tak bude. To môže byť náročné. Predstavte si teraz myšlienku, že zlyháte, opäť ako drzú spolužiačku. Naozaj je táto myšlienka s vami 24 hodín denne alebo je pre vás tá drzosť počuteľná iba niekedy. Kedy? A aké iné myšlienky o sebe máte tie zvyšné hodiny dňa? Ako to, že ich dokážete počúvať a nevšímať si tamtú? Čo tomu pomáha?“ pýta sa Žilinčíková.  

Ak však negatívne myšlienky utíšiť potrebujete, existuje stratégia, ktorú môžete využiť vo svoj prospech. Odborníčka odporúča, aby ste cielene hľadali „tlačidlo“, ktorým naopak zvýšite hlasitosť myšlienok s pozitívnym kontextom. Keď napríklad pochybujete sami o sebe, považujete sa za nemožných, cielene vtedy hľadajte veci, ktoré sa vám počas dňa podarili.

Odborníčka taktiež radí, aby ste sa v týždni venovali obľúbeným činnostiam. Stretávajte sa s ľuďmi, ktorí sa o vás zaujímajú, vypočujú vás a berú takých, akí skutočne ste. Podľa Žilinčíkovej je to ako napojenie sa na akýsi „fanklub“ vášho života. Pri negatívnych myšlienkach a pochybnostiach sa venujte aktivitám, ktoré vašu myseľ uvoľnia a vyprázdnia. Pre niekoho to môže byť joga, pre iného relaxácia, tanec či šport.  

Pochybnosti o práci i živote prijmite

Ani pochybnosti nie sú na škodu. Často podliehate predstave, že si musíte byť všetkým istí. V práci či osobnom živote. Žilinčíkova vyzdvihuje „koncept Scotta Pecka: „Keď o sebe najviac pochybujete, rastiete,“ alebo Tomáša Halíka: „Co není bez chvění, není pevné“, či múdro Sokrata: „Viem, že nič neviem“.

Táto trojica odborníčku vyjadrením neistoty uisťuje, že pochybnosti nie sú nezdravé. Práve naopak. Môžu byť znakom dôležitej a potrebnej samokontroly, sebamotivácie a reštartu. Ale tiež lásky a prijatia seba samého ako obyčajného človeka.

„Pokiaľ by ste si pochybovanie predstavili ako ďalšieho spolužiaka v triede, čo od vás asi chce? O čo mu v živote ide? K čomu vás motivuje? Možno namiesto úteku od neho, môžete hľadať cestu, ako s ním vychádzať,“ približuje Žilinčíková.

Preto svoje myslenie a energiu investujte do toho, čo funguje, a keď sa objavia pochybnosti, tak ich s pokojom prijmite. „Je to normálne. Pochybnosti nie sú nič zlé, možno sú znakom toho, že sa pozeráte na veci z iných strán.  Možno vám ukážu miesta, na ktoré by ste sa v rámci samých seba mali väčšmi zamerať alebo na miesta, kde máte byť k sebe viac láskavý,“ dopĺňa.

Čo keby ste si zavelili, že rok 2020 pre vás bude presne taký, aký ho potrebujete mať? Teda plný momentov šťastia, ktoré si všimnete a precítite. „Mať šťastný rok a vnímať ho pozitívne znamená každý deň zažívať konkrétne tu a teraz, a prijať ho s láskou ako dar,“ vraví odborníčka, ktorá ďalej radí, aby ste si napríklad otvorili účet vo vlastnej banke šťastia. Nižšie nájdete návod, ako na to:

  • Nájdite zaváraninový pohár s vrchnákom.  
  • Tento pohár upravte, ako len chcete. Môžete ho oblepiť či pomaľovať, aby sa vám páčil. 
  • Každý večer si na malý papier napíšte minimálne jednu vec, ktorá vás počas dňa potešila a ste za ňu vďační. Napríklad: východ slnka, úsmev partnera, pochvala od šéfa či zostatok z výplaty. 
  • Následne tento papier poskladajte a vložte do zaváraninového pohára.  
  • Túto aktivitu opakujte každý jeden večer. Už ráno sa na to pripravte, všímajte si okolie a hľadajte vďačnosti.  
  • Keď sa objavia negatívne myšlienky alebo pochybnosti, otvorte svoju banku šťastia a prečítajte si papieriky, ktoré sa v nej nazbierali. 
  • Ak vám nestačí, aby ste si tento účet zriadili sami, pokojne požiadajte kolegov, priateľov či rodinu, aby vám do pohára napísali niečo malé. Napríklad, čo ich potešilo vo vašej prítomnosti alebo čím ste ich inšpirovali a obohatili.  
  • Každý rok si zriaďte novú banku šťastia, pretože každý rok môže byť taký, aký potrebujete.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk