Niektoré české čokoládovne zaraďujú do svojich ponúk alternatívy k takzvanej dubajskej čokoláde. Je to čokoláda naplnená pistáciovým krémom, cestovinami kadayif a sezamovou pastou tahini, ktorú preslávili videá na sociálnej sieti TikTok.
Podľa časti výrobcov ide o nadhodnotený trend, ktorý kvalitou nezodpovedá svojej popularite, niektorí ale tvrdia, že by bolo hlúpe na trend nereagovať, a čokoládu začali ponúkať. Medzi zákazníkmi je o čokoládu totiž veľký záujem, a to aj napriek vyššej cene. Vyplýva to z odpovedí predajcov, ktorých ČTK oslovila.
Veľký záujem
Od polovice tohto januára môžu ľudia zakúpiť dubajskú čokoládu napríklad v Čokoládovni Janek. Posledné dva týždne tvorila dubajská čokoláda takmer 30 percent všetkých predajov, povedal konateľ spoločnosti Václav Durďák.
Záujem je stále veľký. A to napriek tomu, že cena je zhruba trikrát vyššia ako pri bežnej čokoláde.
Dubajskú čokoládu má v ponuke aj online supermarket Rohlík.cz. „V mesiaci jej uvedenia do sortimentu predbehla svojimi predajmi iné, už zavedené a populárne značky,“ uviedla hovorkyňa Denisa Morgensteinová.
Necelý mesiac predáva dubajskú čokoládu aj online supermarket Košík.cz. „Záujem je stále veľký. A to napriek tomu, že cena je zhruba trikrát vyššia ako pri bežnej čokoláde, „podotkla manažérka Petra Stráňavová. Podľa nej ide za posledné roky o najväčšiu inováciu, ktorá významne zdvihla záujem zákazníkov o čokolády a pomôže tak celému odvetviu. „Čokoláda sa stala trendom, ktorým sa chce veľa ľudí predovšetkým pochváliť,“ dodala Stráňavová.
Žiadaná zákazníkmi
Svoju verziu dubajskej čokolády začne ponúkať tiež Jakub Vobořil, majiteľ čokoládovne Jakub Vobořil Chocolatier. „Samozrejme, boli by sme hlúpi, ak by sme túto situáciu nevyužili, zákazníci sa na ňu často pýtajú, takže nie je dôvod ich neuspokojiť,“ uviedol. Namiesto tabuľky ale ponúkne pralinku v tvare pologule, do ktorej použije okrem iného vlastný pistáciový slaný nugát.
Vobořil zároveň tvrdí, že nový druh čokolády je dobrým nástrojom na porovnanie trhu. „Krásne sa ukáže, kto len slepo nasleduje trend za účelom zisku a kto dá výrobku nejakú svoju tvár a rozmýšľa nad ním,“ poznamenal.
Naopak kutnohorské Chocomuseum žiadnu verziu dubajskej čokolády do svojej ponuky zaradiť neplánuje, podľa zástupcov firmy totiž čokoláda nie je chuťovo zaujímavá. „Cena tejto cukrovinky, za ktorú sa predáva, je neadekvátna chuti a je určovaná len umelo vyvolaným dopytom,“ uviedla za čokoládovňu Lada Bartošová.
Na Rohlíku stojí 200 gramov dubajskej čokolády 399 korún, v Čokoládovni Janek činí cena za 200-gramovú tabuľku 449 korún. „Je približne o 30 až 40 percent drahšia ako neplnené čokolády, čo zodpovedá väčšej prácnosti a cene pistácií,“ dodal Durďák.
Kvôli nutričným hodnotám a väčšiemu využívaniu rastlinných olejov v dubajskej čokoláde sa pre zaradenie do ponuky nerozhodol ani majiteľ Pražskej čokolády Steiner & Kovarik Petr Kovařík. „Namiesto toho sme pripravili pralinky plné pistácií našej receptúry a chystáme pre našich zákazníkov chutné alternatívy,“ uviedol Kovařík. Ani firma Pralinqa sa zatiaľ nechystá dubajskú čokoládu vyrábať, nevylučuje ale využitie niektorých ingrediencií vo svojich vlastných pralinkách.
Dubajská čokoláda bola vytvorená v roku 2021 výrobcom Fix Dessert Chocolatier. Podľa posledných údajov Českého štatistického úradu sa od vlaňajšieho januára do októbra doviezlo do Česka zo Spojených arabských emirátov 137 kilogramov čokolády za 88.000 korún. Celkový dovoz čokolády do ČR v uvedenom období dosiahol necelých 12,5 miliardy korún, doviezlo sa vyše 84.000 kilogramov čokolády.