Náš svet sa rýchlo mení, najmä pokiaľ ide o nové technológie. Preto je potrebné prispôsobovať sa zmenám čoraz rýchlejšie, meniť systém a spôsob vzdelávania ak práce. Dni, keď bola „práce na celý život“ sú nenávratne preč.
Aj vzdelávací sektor musí odrážať skutočnosť, že základné požadované zručnosti budú v budúcnosti veľmi odlišné od toho, čo sa učilo v minulosti. Musíme zmeniť nielen to, čo učíme, ale aj spôsob výučby, aby odrážal rýchlu digitalizáciu.
Čo by sme teda v priebehu nasledujúcich rokov mali zmeniť a aké budú trendy vo vzdelávaní?
Prehodnoťme, čo učíme
Vzdelávanie na všetkých úrovniach sa musí vyvíjať, aby naučilo deti zručnostiam, potrebným v rýchlo sa meniacom svete. Mnohé z pracovných miest, v ktorých budú pracovať dnešní školáci, ešte ani neexistujú.
Spoločnosť LinkedIn predpovedá 150 miliónov nových technologických pracovných miest v nasledujúcich piatich rokoch a takmer všetky pozície v prieskume s názvom „Jobs on the Rise“ pre rok 2022 už možno vykonávať na diaľku.
Takže, aké zručnosti budú nevyhnutné pre úspech? Svetové ekonomické fórum v dokumente Schools of the Future načrtlo základné charakteristiky, ktoré budú definovať vysokokvalitné vzdelávanie v budúcnosti.
Potrebné budú schopnosti ako:
- širšie globálne vedomosti (vrátane povedomia o širšom svete a udržateľnosti),
- inovačné a tvorivé schopnosti (vrátane riešenia problémov a analytického myslenia),
- technologické zručnosti (vrátane vedy o dátach a programovania, ktoré by podľa mnohých mali byť už štandardne ponúkané rovnako ako cudzie jazyky),
- interpersonálne zručnosti (vrátane emocionálnej inteligencie, empatie, spolupráce a sociálneho uvedomenia).
Potešilo ma, že sa na zoznam dostali takzvané soft skills alebo „mäkké“ zručnosti, akými sú emocionálna inteligencia, kreativita či komunikácia. Keďže stroje sú schopné automatizovať čoraz viac úloh, naše sociálne a emocionálne zručnosti sa stanú silnou menou na pracoviskách budúcnosti.
Vzhľadom na to by som do zoznamu základných zručností pridal aj nasledovné:
- etika – ako príklad uvediem pracovnú pozíciu „AI ethicist“, ktorá sa začína dostávať do popredia, keďže sa čoraz viac spoločností snaží nasadiť umelú inteligenciu (AI) etickým spôsobom;
- rozmanitosť (kultúrna rozmanitosť a rozmanitosť myslenia) – vedeli ste, že na mnohých pracoviskách sú čoraz žiadanejší odborníci na rozmanitosť? Ich počet vzrástol v roku 2020 o 64 percent. Môže to byť významná kariérna cesta do budúcnosti.
Prehodnoťme, ako učíme
Formálne vzdelávanie vzniklo približne v čase prvej priemyselnej revolúcie a je smutné, že náš všeobecný prístup k vzdelávaniu sa odvtedy zmenil len málo. V triedach po celom svete študenti stále sedia čelom k tabuli a počúvajú, ako učiteľ prednáša obsah, ktorý si majú zapamätať.
A to ani náhodou nie je kritika pre učiteľov či lektorov. K práci, ktorú pedagógovia robia, mám obdiv a rešpekt. Aby sme však učili zručnosti, ktoré sú potrebné na úspech v 21. storočí (a vychovali lídrov, ktorých náš svet potrebuje), musí sa tomu prispôsobiť aj spôsob vzdelávania.
Verím, že učitelia budúcnosti sa stanú skôr facilitátormi ako poskytovateľmi obsahu. Aby sa však táto zmena naplnila, sú potrebné aj tieto kľúčové faktory:
- viac digitalizovaného obsahu a online učenia,
- viac personalizované a individuálne tempo učenia – aby sa učenie stalo flexibilnejším a prispôsobilo sa potrebám každého študenta,
- viac spolupráce a projektového učenia – ktoré lepšie odráža pracoviská 21. storočia,
- rozkúskované učenie – pretože podľa štúdie spoločnosti Microsoft dokážu teraz ľudia udržať pozornosti približne osem sekúnd,
- živé učenie, ktoré vás pohltí – mali by sme zapojiť aj využitie technológií ako virtuálna realita a rozšírená realita na oživenie tém a ponorenie študentov do predmetu.
Fínsko nám môže ísť príkladom
Ak vás zaujíma, ako budú tieto posuny vyzerať v praxi, stačí sa pozrieť na strednú školu South Tapiola (tiež známu ako ETIS). Táto škola je hodnotená ako jedna z najlepších škôl vo Fínsku – v krajine, ktorá má jeden z najlepšie fungujúcich vzdelávacích systémov na svete.
ETIS ponúka učebné osnovy, ktorých cieľom je rozvíjať zručnosti, ako je spolupráca, podnikanie a sociálne povedomie. Škola má napríklad program, kde študenti pracujú v skupinách pri navrhovaní a vytváraní vlastného podniku a potom súťažia v národných súťažiach s inými mladými podnikateľmi.
Dobrým príkladom je tiež školský program Európskeho parlamentu pre mladých ľudí, ktorý poskytuje praktické skúsenosti z oblasti občianskej výchovy. Študenti sa tu zúčastňujú národných a regionálnych stretnutí so študentmi z rôznych prostredí, aby diskutovali o aktuálnych problémoch a otázkach v Európskej únii.
Škola tiež spolupracuje s technologickými spoločnosťami, ako sú Microsoft a Dell, aby integrovali technológie do učebných osnov.
A čo tradičné základné predmety?
V prípade, že sa pýtate, či „tradičné“ predmety netrpia na úkor týchto zručností 21. storočia, buďte si istí, že to je presne naopak. ETIS si na základných predmetoch dáva skutočne záležať a študenti prekonávajú národné priemery v matematike aj chémii viac ako dvojnásobne.
Niet pochýb, že prehodnotiť, čo učíme a ako to učíme, je náročná úloha. Je však viac ako potrebná, ak majú naše vzdelávacie systémy spĺňať potreby študentov 21. storočia a pripraviť mladých ľudí na úspech v rýchlo sa meniacom svete.
Článok vyšiel na Forbes.com a jeho autorom je prispievateľ Bernard Marr.