15. októbra 2021

Rodičia sa báli, že z neho nič nebude, pretože trávil všetok voľný čas pri počítačových hrách. Vďaka tomu však Filip Lukáč už v 15 rokoch programoval a o štyri roky neskôr založil v rodných Košiciach biznis, ktorý má dnes zákazky po celom svete. Tento rok dosiahne jeho IT firma Hardsun tržby v hodnote milióna eur.

„Som veľmi bádavý človek a keď má veci zaujímajú, dokážem sa do nich zahĺbať natoľko, že nevnímam čas ani realitu,“ začína svoje rozprávanie Filip Lukáč. Inak to nebolo ani pri počítačových hrách, ktoré hrával odmala a ktoré ho napokon priviedli aj do IT sveta.

„Hrával som na free-to-play serveroch, kde veľa vecí nefungovalo. Hrozne ma štvalo, že moja postavička prehrávala, pretože developeri neboli schopní opraviť jednoduché herné mechaniky. Tak som to začal skúmať,“ dodáva. Reakcia rodičov? Mal by si sa začať poriadne učiť, lebo z teda nikdy nič nebude!

Postupne však Filip zarobil prvé peniaze programovaním a okolie spozornelo. Vo 4. ročníku na strednej škole, teda hneď, ako mu to vek dovolil, už zakladal vlastnú firmu Hardsun. Venoval sa vývoju mobilných aplikácií, serverovým integráciám či webovým aplikáciám.

Stretnutia v bytoch

„Naša prvá oficiálna zákazka bola pre jednu rockovú skupinu, ktorej sme urobili kompletne celý web, e-shop, možnosť počúvania ich albumov online a omnoho viac. V tej dobe sme si za to vypýtali 100 eur, čo je pre mňa až neuveriteľné. Momentálne by sme takúto prácu ocenili na 30- až 50-tisíc eur,“ smeje sa a dodáva, že to robil s láskou a zanietením a o peniaze mu nešlo.

Reklama

Aj vďaka nízkym cenám sa startupu postupne darilo budovať si portfólio a razili si cestu vpred. „Nebolo to jednoduché. Bez kvalitných referencií to vždy ide ťažko a veľakrát musíte zobrať projekt, ktorý vás neuživí, no prinesie referenciu. Naša práca si však svojho zákazníka našla,“ hovorí Filip, ktorý v tom čase študoval na Technickej univerzite v Košiciach. Väčšinu informácií však stále ťažil z toho, čo sa naučil po večeroch pri programovaní hier.

Startupový svet sa ešte len rozbiehal a namiesto veľkých podujatí sa podnikaví Košičania schádzali v bytoch usporiadateľov. Na toto obdobie spomína Filip ako na „čarovné“. Odvtedy sa však posunuli míľovými krokmi ďalej.

Za hranicami Slovenska

Dnes Hardsun venuje väčšinu svojej pozornosti vývoju webových aplikácií a väčšinu projektov má za hranicami. Dôvodom sú najmä ceny služieb v tomto odvetví, na ktoré podľa Filipa ešte slovenský trh nie je dobre pripravený.

„Jediná cesta, ako podnikať na Slovensku so slovenskými klientmi v IT, je venovať sa vývoju e-shopov, no my sme sa vydali inou, z môjho pohľadu zaujímavejšou cestou,“ hovorí s úsmevom.

„Naša prvá oficiálna zákazka bola pre rockovú skupinu, ktorej sme urobili kompletne celý web, e-shop, možnosť počúvania ich albumov online a omnoho viac. Vtedy sme si za to vypýtali 100 eur, čo je pre mňa až neuveriteľné,“ hovorí Filip. Foto: archív Filipa Lukáča

Najviac klientov majú z Francúzska a ich najzaujímavejšie projekty sa týkajú umelej inteligencie. Filip spomína napríklad produkt, ktorý rozpoznáva obraz z kamier v reálnom čase a vyhodnocuje incidenty ako je lúpež či požiar. Alebo projekt, vďaka ktorému dokáže ich klient vo webovom rozhraní modelovať 3D výrobu a návrh pracovných a výrobných liniek.

Hardsunu sa podarilo dostať sa aj na ostrov Martinik v Karibiku, kde programovali aplikáciu EasyTaVie na rozvážanie jedla. Mesačne tam podľa Filipa obsluhuje státisíce zákazníkov a ich klientovi zarobí tento projekt milióny eur mesačne.

Vlastná platforma

V súčasnosti firmu najviac zamestnáva vlastná platforma Sloneek, ktorou sa snažia meniť nudné HR procesy na zábavné. „Predstavte si, že potrebujete riešiť nielen evidenciu, ale aj on-boarding a off-boarding zamestnancov, ich pracovné pomôcky, podpisovanie dokumentov, smernice. Potrebujete merať efektivitu práce zamestnancov a dochádzku. V tom všetkom vám pomôže Sloneek,“ vysvetľuje Filip.

Ich platformu využíva vyše 5000 koncových zákazníkov a 130 firiem. Teraz plánujú expandovať. Po minuloročnej investícii vo výške 350- tisíc eur potrebujú na ďalšie kroky 1,2 milióna eur.

Súčasné výzvy

Aké ďalšie výzvy pred nimi stoja? Jednou z nich je podľa Filipa nedostatok pracovníkov. „Svet sa otvoril, ľudia môžu pracovať pre firmy, ktoré dokážu platiť toľko, čo my nie. Zatiaľ nevieme konkurovať platmi 15-tisíc eur mesačne, ale vieme konkurovať atmosférou a kolektívom,“ hovorí.

Viac ako polovicu ľudí vo firme tvoria Filipovi spolužiaci z vysokej školy. Kultúra je u nich prvoradá. Foto: archív Filipa Lukáča

Mladý podnikateľ dodáva, že firemná kultúra je pre nich prvoradá a investícia do nej sa im vyplatila práve v čase pandémie. „Zažili sme obdobie, keď každý dostal na výplatu iba to, čo k životu potrebuje, teda peniaze na nájom, stravu či hypotéku, takto sme žili tri mesiace. Po tom, čo sme to ustáli, sa nám začalo oveľa viac dariť biznisovo aj tímovo,“ hovorí Filip a dodáva, že tento rok by mali tržby firmy prekročiť milión eur.

Čím žije práve teraz? „Najväčšími výzvami sú pre mňa momentálne budovanie produktu Sloneek.com a udržať ľudí šťastných, pretože bez tých, s ktorými spolupracujeme, by toto celé nebolo nikdy možné,“ dodáva na záver.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?