16. februára 2020

Víkend je skvelá vec. S týmto tvrdením určite mnohí súhlasíte. Po klasickom päťdňovom pracovnom týždni máte totiž konečne dva celé dni na to, aby ste si oddýchli a načerpali nové sily. Idylickú predstavu voľna vám môže narušiť strach z pondelka, ktorý sa objavuje na konci víkendu. Postupom dňa nadobúdate čoraz nepríjemnejšie pocity. Ako si teda poradiť s takzvanou nedeľnou neurózou? 

Psychológ Martin Miler sprvu vysvetľuje, že pojem nedeľná neuróza zaviedol rakúsky neurológ a psychiater Viktor Frankl. Ten vypozoroval, že má medzi svojimi pacientmi a klientmi skupinu ľudí, ktorých na konci víkendu trápia zvláštne pocity. Úzkosť, depresia, strach z nadchádzajúceho dňa. „V tejto súvislosti tvrdil, že hlavným ťažiskom problému je konfrontácia so zmyslom alebo zmysluplnosťou existencie,“ vraví odborník. 

10 tipov, ako stráviť víkend, aby ste v pondelok boli správne naštartovaní

Problematikou nedeľnej neurózy sa zaoberala i štúdia, ktorá bola v roku 2013 publikovaná v Journal of Applied Economics a objavila sa aj v aprílovom čísle Harvard Business Review v roku 2014. Výskumní pracovníci z University of Hamburg na čele s profesorom Wolfgangom Maenningom prišli na to, že ľudia s vyšším vzdelaním majú častejšie tendenciu podľahnúť nedeľnej neuróze. A naopak, ľudia s nižším vzdelaním sú voči nej odolnejší. 

Je váš život zmysluplný?

Miler opisuje, že nedeľná neuróza je akési existenciálne vákuum, ktoré sa vytvorí práve na konci víkendu. Ak teda nemáte pocit, že život, ktorý žijete, je zmysluplný, môže sa u vás vytvoriť priestor pre tento druh strachu. Nejde o žiadne ochorenie alebo špeciálnu diagnózu. „Väčšinou je to úzkosť. A úzkosť je v podstate strach, ktorý nemá žiadny objekt,“ ozrejmuje. V podstate sa bojíte, len neviete čoho.  

O nedeľnej neuróze sme sa rozprávali s Martinom Milerom. Foto: archív respondenta

Tento problém sa u vás môže objavovať týždeň čo týždeň, dlhodobo. Frankl v tejto súvislosti pozoroval napríklad to, či ľudí baví ich kariérne smerovanie. „Práca, ktorá je ťažká, ale zmysluplná, pre vás nie je záťažou. Môžete sa na ňu v nedeľu tešiť. Musíte vedieť, prečo ju robíte a aký zmysel vám dáva,“ približuje Miler.  

Ako zistíte, či vás trápi nedeľná neuróza? Na konci víkendu prežívate nepohodu, stiesnenosť a niekedy môže mať vaša nálada dokonca až depresívny nádych. „Máte pocit akejsi skľúčenosti alebo prežívate celý kokteil nepríjemných emócií, ktoré sa sústreďujú práve v nedeľu,“ dodáva psychológ.

Nedeľná neuróza sa u vás nemusí prejavovať hneď ráno po prebudení. Objavuje sa skôr popoludní alebo k večeru. 

Trápi dospelých i deti

Miler konštatuje, že nedeľná neuróza nemusí byť len dôsledkom konfrontácie s existenciálnym bytím. Môže ju vo vás vyvolať nadmerný stres či dokonca preťaženie relaxačnými aktivitami počas soboty. „Nedeľa hovorí: dobre, už je koniec, zajtra sa ide do práce. Môžete mať nepríjemné pocity, že ste ešte nestihli všetko, čo ste stihnúť chceli,“ hovorí odborník.  

Ako trávia víkendy úspešní ľudia? Vyskúšajte týchto 10 tipov

Nedeľná neuróza netrápi len dospelých, na ktorých v pondelok čakajú pracovné povinnosti. Bojujú s ňou aj deti. Podľa Milera už na druhom stupni základnej školy môžu občas pociťovať nepríjemné stavy. „Intenzívnejšie je to počas strednej školy. Vývinové obdobie je celkovo citlivé a významné. Deti si hľadajú zmysluplné miesto na Zemi a v živote,“ pokračuje v rozprávaní psychológ. 

V snahe vysporiadať sa s nedeľnou neurózou by ste si mali urobiť akýsi vnútorný audit. Skúste si osamote sadnúť a čo možno najúprimnejšie zodpovedať nasledujúce otázky: 

  • Aký je váš život? 
  • Čo vo vašom živote funguje alebo nefunguje? 
  • Nakoľko váš život spĺňa vaše predstavy? 
  • Nakoľko váš život korešponduje s hodnotami, ktoré vyznávate? 

Ak počas tejto aktivity prídete na to, že by ste chceli žiť inak a chýba vám zmysel, mali by ste sa pustiť do zásadnejších zmien. Nech už ide o pracovnú, súkromnú oblasť alebo aj študijné nasmerovanie. Pokiaľ viete, že váš život je zmysluplný, no i tak sa u vás objaví nedeľná neuróza, vyplňte si čas aktivitami, ktoré odpútajú vašu myseľ.  

„Vyhraďte si víkend na aktívny aj pasívny oddych,“ odporúča Miler. V nedeľu poobede sa preto vyberte do kina alebo divadla, plávajte, behajte, prechádzajte sa alebo si užite wellness. „Cieľom je nabúrať nedeľný stereotyp, podľa ktorého sa v ten deň nič nerobí alebo nič sa nedá stihnúť. Vyplňte ho zmysluplnou aktivitou, ktorá vám robí radosť,“ dopĺňa psychológ.  

Vďaka ti, pondelok!

Vytratí sa nedeľná neuróza nástupom pondelka úplne? Miler konštatuje, že nutnosť prepnúť do pracovného alebo študijného módu tieto negatívne pocity potlačí alebo úplne vypne. „Ráno mechanicky vstanete a pôjdete do práce alebo školy. Spočiatku môžete pociťovať nepohodu, no už nejde o depresiu, úzkosť alebo neurózu,“ upresňuje psychológ. Tento stav má iný charakter.  

Ak vás trápi nedeľná neuróza, nie je nutné navštíviť odborníka. V prvom rade by ste si mali upratať vo svojom vnútri a zistiť, v čom je vlastne problém. Pokiaľ sa sami v sebe nevyznáte, vtedy má zmysel vyhľadať pomoc a rozobrať vaše problémy s ďalšou osobou. „Vždy, keď sa u vás niečo opakuje a trvá to dlhodobo, má zmysel bližšie sa na to pozrieť. Odborník vám pomôže preskúmať život, jeho nastavenia a hodnoty,“ uzatvára Miler 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk