Vydražiť si historickú motorku alebo automobil v Česku či na Slovensku nie je úplne bežné. Trh je malý, takže biznis s veteránmi prebieha namiesto aukcií väčšinou priamo medzi majiteľmi a kupujúcimi. Pavel Kočí sa to pred rokmi rozhodol zmeniť. A uspel.
Najlepším dôkazom, že aj v Česku sa dajú predávať veterány prostredníctvom aukčného licitátora, je burza Retro Garáž, ktorá sa konala 11. novembra v Lysej nad Labem – akcia, ktorú navštevuje viac ako tri a pol tisíca ľudí, a ktorá končí aukciou dvadsiatky strojov prevažne československej výroby.
Málo kilometrov, veľa peňazí
Retro Garáž o sebe dala poriadne vedieť pred dvoma rokmi, keď sa na jej aukcii vydražila svetlozelená Škoda 100 de Luxe z roku 1974 určená pre švédsky trh. Najazdených mala len 1600 kilometrov, vyvolávacia cena bola 350-tisíc korún (asi 14 300 eur). Výsledná čiastka – 1,85 milióna korún (asi 75 600 eur).
Podobné kúsky mal usporiadateľ Retro Garáže Pavel Kočí prichystané aj pre tohtoročnú aukciu. Jedným z nich je Škoda 105 s ôsmimi stovkami najazdených kilometrov z roku 1985. „Jej majiteľ ju kúpil a zavrel do garáže,“ vysvetľuje Kočí.
Najdrahšou položkou na dvadsaťbodovom zozname aukcie bola Tatra T700 z roku 1996 s vyvolávacou cenou 1,75 milióna korún (asi 71 500 eur). Raritou je aj jediný vyrobený kus predvojnovej sanitky značky Wikov s vyvolávacou cenou 850-tisíc korún (34 800 eur).
Kočí však nevsádza len na autá. Na dražobnom zozname svietili medzi motorkami napríklad tri rôzne typy stroja Jawa 500 OHC, pri ktorých sa vyvolávacia cena pohybovala medzi 650- až 790-tisíc korunami (26- až 32-tisíc eur).
Začiatky vlastnej aukčnej siene
Na mieste licitátora stojí práve muž, ktorý Retro Garáž založil. „Mať vlastnú aukčnú sieň a organizovať aukcie veteránov mi napadlo niekedy počas štúdia na vysokej škole ekonomickej. Vtedy tu nič také nebolo a ja som sa okolo veteránov motal odmala,“ spomína Kočí, dnes obchodný riaditeľ firmy zastupujúcej v Česku značky Fiat, Alfa Romeo a Jeep, na dobu pred dvanástimi rokmi.
Ako študent však nemal na prenájom priestorov a usporiadanie aukcie peniaze. Išiel na to teda inak.
V tom čase sa začínali rozbiehať sociálne siete a Kočí si založil facebookovú stránku Retro Garáž, kam začal dávať fotografie historických áut a motoriek.
„Tým som si začal budovať klub fanúšikov, pretože som počítal s tým, že následne cez nich budem schopný komunikovať budúcu akciu,“ vysvetľuje. Počas roka nabral komunitu s desiatimi tisíckami fanúšikov. Dnes už ich má na Facebooku štyrikrát viac a ďalších viac ako sedemtisíc na Instagrame.
No do organizovania aukcie sa nepustil ani potom. Zvažoval výstavu, lenže sa mu jej model nezdal ako dlhodobo udržateľný. „Robím obchod a baví ma obchod. Výstava sa rýchlo vyčerpá, pretože je tu obmedzený počet vystavovateľných strojov a po pár rokoch už nemáte čo ponúknuť,“ konštatuje.
Výsledkom tak bola burza veteránov. Tie v Česku, krajine domácich majstrov a zberateľov aj v oblasti motorizmu, všeobecne fungujú dobre.
„Ide o akciu orientovanú na predaj, čo je pre návštevníkov zaujímavé, pretože nikdy neviete, čo tam predajcovia privezú. Preto na ňu chodia opakovane. Len sa typicky konajú niekde na letiskách alebo na lúkach, kam síce prídu tisíce ľudí, ale prostredie je šialené,“ hovorí Kočí.
Foto: Václav Šlauf/MAFRA
Foto: Václav Šlauf/MAFRA
Keď mal obsah, bolo ešte potrebné nájsť miesto. A s ohľadom na dobrú dostupnosť z rôznych smerov a tiež prijateľnú cenu za prenájom padlo rozhodnutie urobiť prvú burzu v roku 2017 na výstavisku v Lysej nad Labem neďaleko Prahy, kde Retro Garáž prebieha dodnes.
Akcia sa vtedy ešte zaobišla bez aukcie a predajcovia so všetkými možnými dielmi i jednotlivými strojmi obsadili jednu halu z troch. Návštevníkov prišlo 1700, čo bolo nad Kočího očakávania. „Druhý ročník už sme predajcami zaplnili tri haly a na prvej aukcii sme dražili zhrdzavenú Škodu 105. Predala sa za štyritisíc korún (asi 163 eur, pozn. ed.),“ spomína usporiadateľ.
Verný strojom s československým pôvodom
Odvtedy v aukciách postupne zvyšoval počet motoriek aj áut a rástla aj ich kvalita a tým aj vyvolávacia cena. Dnes záujem majiteľov ponúknuť svoj stroj do aukcie prevyšuje ochotu Kočího zaraďovať ich na dražobný zoznam. A musí preto vyberať.
Stále však zostáva verný hlavne strojom s československým pôvodom. Je v tom podľa neho aj trošku pragmatického prístupu, pretože je po nich najväčší dopyt. Finálnu cenu potom často zvyšuje nostalgická hodnota, ktorá u zahraničných značiek chýba.
„Pokiaľ ide o výber áut do aukcie, je v tom moja intuícia, no ponúkané kusy, samozrejme, konzultujem aj s kolegami a známymi z brandže, ktorí mi pomáhajú s odhadom, o čo by mohol byť záujem. Darí sa mi však triafať do vkusu dražiteľov, pretože máme deväťdesiatpercentnú úspešnosť predajov,“ hodnotí Kočí, ktorý sa snaží ísť s každou ďalšou aukciou o niečo vyššie s ponukou. Z finálnej kladivkovej ceny mu potom predávajúci hradí desaťpercentný aukčný poplatok.
Zatiaľ čo na jar vydražil stroje za sedem miliónov (286-tisíc eur), v novembri 2023 to bolo 8,3 milióna korún (340-tisíc eur). V aukcii bolo 20 strojov a tri sa nepredali, medzi nimi aj Tatra 700, ktorá mala potenciál prekonať doterajší aukčný rekord.
Vždy na jar a na jeseň
Retro Garáž, ktorá sa organizuje vždy na jar a na jeseň, je pre Kočího popri práci manažéra niečím na pomedzí koníčka a príjemného privyrobenia si. Vie si však predstaviť, že sa aukciám veteránov bude venovať naplno – naznačila to nedávna motoristická výstava Prague Car Festival.
„Za ňou nestojíme, ale s usporiadateľmi sme sa dohodli, že pre nich urobíme aukciu zahraničných strojov na kľúč a perfektne sa to podarilo. Predalo sa všetko,“ pochvaľuje si.
„Popri Lysej, kde sa tento rok prvýkrát dražilo aj cez portál Aukro, sme tak dali základ novej nohe nášho biznisu, ktorá má do budúcna veľký potenciál. Trh so zahraničnými autami je väčší, s hodnotnejšími autami a mladšou klientelou,“ uvažuje Pavel Kočí na záver.
Článok vyšiel na Forbes.cz. Autorom je Ondřej Kinkor, s aktualizáciou Forbes Slovensko.