25. decembra 2020

Dlho cítil, že budúcnosť fitness priemyslu sa nachádza v online priestore, a tak začal už počas minulého roka pracovať na vlastnom online tréningovom programe. Spustil ho len dva týždne pred príchodom koronavírusu na Slovensko, ktorý so sebou privial aj „boom“ okolo domáceho cvičenia. Známemu slovenskému trénerovi Janymu Landlovi zahrala aktuálna situácia do karát a zo svojho online cvičenia vďaka tomu vybudoval celkom úspešný biznis v oblasti fitness.

Jeho program si dnes predpláca niekoľko tisíc ľudí mesačne a sám seba už nevníma len ako „obyčajného“ trénera, ale aj ako podnikateľa a motivátora. „Robiť online tréningy nie je jednoduchá záležitosť. V online musíte mať osobnosť, musíte presvedčiť o svojich kvalitách aj keď tam fyzicky nie ste, a najmä potrebujete ľudí zaujať,“ hovorí v rozhovore pre slovenský Forbes.

Zatvorenie fitnescentier

Ako sa vás ako fitness trénera dotkla pandémia koronavírusu a zatvorenie fitnescentier?

Musím povedať, že aktuálna situácia mi celkom zahrala do karát. Minulý rok som totiž začal pracovať na online programe, v ktorom ľuďom ukazujem, ako majú cvičiť, a v ktorom im ponúkam akýsi balíček tréningov na doma. Minulý rok som založil vlastnú webstránku, postupne začal spracovávať videá a 1. marca som program oficiálne spustil. O dva týždne tu bola korona a celý fitness priemysel sa začal meniť. Ja som však na to bol dopredu pripravený a snažil som sa z toho vyťažiť, čo sa dalo.

Väčšinu trénerov k onlinu motivovala až aktuálna situácia. Čím vás tento formát oslovil ešte pred tým?

Už dávno som si všimol, že veľa zahraničných trénerov funguje na podobných platformách a inšpiroval som sa. Podľa mňa je online budúcnosťou fitness priemyslu. Tiež som mal vždy sen dostať sa k čo najväčšiemu množstvu ľudí. A keďže môj čas a miesto pôsobenia sú obmedzené, jedinou možnosťou bolo dostať sa k ľuďom prostredníctvom obrazoviek.

Tento biznis plán, zdá sa, vychádza…

Darí sa mi oveľa lepšie ako keď som bol osobný tréner. Mal som síce už vybudované nejaké meno, za sebou množstvo zaujímavých klientov aj šou v televízii. No musím povedať, že teraz je  to ešte lepšie.

Čo to znamená? Koľko ľudí si napríklad priemerne predpláca váš program?

Momentálne je to na úrovni niekoľko tisíc ľudí mesačne. Nechcem hovoriť konkrétne čísla, pretože ľudia si tieto veci veľmi radi dávajú do kalkulačky a potom majú pocit, že všetky peniaze skončia u mňa. Zabúdajú však na to, že takmer polovica tejto sumy ide štátu, a mám aj veľa iných nákladov. No darí sa mi, a rád by som to postupne rozširoval.

Jany Landl hovorí, že online trénovanie je v niečom náročnejšie ako klasické. Foto: archív respondenta

Musíte mať osobnosť

Čím to podľa vás je, že ste oslovili také množstvo ľudí? Na internete je kopec online tréningov, mnohé z nich sú dokonca zdarma.

Robiť online tréningy nie je jednoduchá záležitosť. V online musíte mať osobnosť, musíte presvedčiť o svojich kvalitách aj keď tam fyzicky nie ste, a najmä potrebujete ľudí zaujať. Musíme byť úprimný a robiť to s láskou, zároveň by ste mali byť aj zábavný. Ľudia chcú dnes vidieť úsmevy, chcú sa baviť. Ja som tieto skúsenosti naberal počas 20 rokov a za ten čas som zistil, ako pracovať s klientami, čo odo mňa očakávajú. To všetko sa im dnes snažím dávať cez obrazovku.

Na akýkoľvek iný tréning s vami možno zabudnú, ale na internete to všetko ostáva spolu s akýmkoľvek prešľapom. Aj v tomto je online trochu náročnejší. Musíte sa tomu oddať a robiť to so 100 % nasadením. Ja sa snažím dávať do každého tréningu všetko a myslím, že práve to ľudia oceňujú.

Ako taký online tréningový program vlastne funguje?

Môj program funguje na jednoduchom princípe. Človek si zakúpi mesačné členstvo za 6,90 eur, v rámci ktorého získa takmer 50 tréningov mesačne. Každé ráno je k dispozícii „live“ tréning a poobede ďalší, ktorý je už predtočený. Okrem mňa trénujú na portáli aj jogínka Nina Menkyová či trenérka Alica Andrašíková, ktorá robí „live“ verziu pre začiatočníkov. K dispozícii sú aj „live“ verzie pre deti a rôzne iné tréningy zamerané na rozličné časti tela. Vďaka archívu, ktorý je k dispozícii, si vie človek vybrať z aktuálnych alebo starších tréningov, ako mu to vyhovuje.

Z trénera podnikateľ

Čím sa líši vaše terajšie fungovanie od toho, keď ste boli „len“ trénerom?

Čo sa týka trénovania, tak sa nezmenilo až tak veľa, lebo do veľkej miery robím to, čo predtým. Akurát do online cvičenia musím dať oveľa viac energie, pretože som tam iba ja sám. Nie je okolo mňa nikto, a tak je celá pozornosť len na mne. Znamená to, že sa nemôžem zastaviť, sadnúť si na stoličku a povedať: „Teraz si dajte 10 drepov.“

Považujem sa za takého zabávača a trénera v jednej osobe. Ľudí sa aj touto formou snažím udržať pri obrazovke, aby dokázali dotiahnuť tréning do úspešného konca. Okrem toho som sa naučil veľmi veľa vecí, čo sa týka hudby, kamery, strihu, aj čo sa týka biznisu. Ako veci naplánovať, ako sa robí marketing… Už to nie len o tom, že trénujem, ale stávam sa akýmsi biznismenom v športovom svete. Mám okolo seba tím ľudí, ktorí so mnou pracujú, a musím premýšľať nad vecami, ako je produkt, značka, eshop, marketing… Robím oveľa viac ako osobný tréner, a stále mám pocit, že je toho málo.

Treba riskovať a investovať  profesionálov

Aké lekcie ste si zatiaľ z podnikania odniesli?

Že je dôležité sa nebáť a radšej riskovať. Na začiatku som urobil veľa chýb, ale každá z nich ma naučila niečo nové. Napríklad som zistil, že je lepšie zainvestovať do profesionála v určitom odbore, ktorý mi pomôže, akoby som mal tieto veci robiť sám. Preto mám manažéra, človeka na marketing, grafika, ITčkára…

Práve títo ľudia mi pomôžu robiť tie veľké skoky dopredu. Ak by som mal robiť všetko sám, tak by som možno ušetril, ale neurobil by som za takú krátku dobu prácu s takým dobrým výsledkom. Radím to aj ostatným ľuďom, ktorí rozbiehajú niečo vlastné. Investujte peniaze do práce „profíkov“, určite sa vám to znásobí. Chyba Slovákov je, že chceme zarobiť veľmi rýchlo a nie sme ochotní investovať nič ďalej. Ja sa snažím to robiť inak.

Kam teda plánujete investovať?

Plánujem začať s podcastmi a okrem toho pripravujeme viacero zaujímavých projektov.  Do budúcna by som však chcel z portálu vybudovať fitness televíziu. To je niečo, kde sa vidím. Chcem investovať do ľudí, do kamier a posunúť to celé do úplne inej sféry. Konkrétnejšie hovoriť nechcem, pretože konkurencia nikdy nespí, ale myslím, že máme dobre našliapnuté. Mojou víziou je stať sa jednotkou na Slovenskom a Českom trhu v rámci všetkých online programov, ktoré sú dostupné. Byť Redbullom medzi energetickými drinkami.

Už by vás teda ľudia nemali vnímať len ako trénera?

V prvom rade chcem, aby ma vnímali ako človeka, ktorý ich niekam posúva. Ako motivátora. Nechcem mať nálepku podnikateľa, stále sa. Chcem, aby ma ľudia brali ako človeka, ktorý im ukazuje novú cestu a chcem byť priekopníkom v online fitness svete. Čo sa mi, myslím, celkom darí (úsmev).

Online cvičenie

Je cvičenie v dobe pandémie pre ľudí ťažšie, alebo práve naopak?

Náročnejšie, no okrem pandémie na to momentálne vplýva aj počasie. V lete sme ľudí vedeli motivovať, aby vybehli von, situácia bola trochu iná. Teraz do toho vstupujú aj rôzne problémy v duševnej oblasti, už to trvá veľmi dlho, ľudia sú zdeprimovaní, chýbajú im vitamíny zo slnka… Preto je to teraz ťažšie. Ja však verím v to, že keď ľudia chcú, tak si cestu k pohybu nájdu.

Pozorujete aj iné zmeny medzi prvou a druhou vlnou?

Keď to prepuklo, nikto netušil, čo sa bude diať. Ja som vtedy cvičil na Instagrame úplne zadarmo, lebo som chcel ľuďom zavretým doma pomôcť. Mal som aj osobitné krúžky pre deti. Všetci boli namotivovaní, vonku bolo teplo, chodili do prírody. Teraz to je problematickejšie, no ľudia budú podľa mňa cvičiť stále, či bude leto, teplo, zima, či bude alebo nebude pandémia. Online program si našla „cieľovka“, ktorá je tak či tak doma. Sú to mamičky na materskej, ľudia, ktorí nemajú čas, tí, ktorí sa hanbia ísť do fitnescentra… Badám, že mnohí nabrali vďaka cvičeniu doma sebavedomie a v lete, keď to situácia umožňovala, sa už nebáli ísť ani do „fitka“.

Keďže svoj online program začal pripravovať už minulý rok, aktuálna situácia mu zahrala do karát. Foto: archív respondenta

Online cvičenie však asi nie je pre každého…

Je jasné, že cvičenie vo fitnescentre a osobný kontakt s trénerom sa nedá nahradiť. Na mieste viete človeka priebežne opravovať, čo cez obrazovku nejde. Viete mu to síce povedať, ale je na to sám. Druhým aspektom je to, že nie každý si môže dovoliť osobného trénera a nie každý si môže dovoliť navštevovať pravidelne fitnescentrum, či už z finančného alebo časového hľadiska. Keď človek cvičí doma, ušetrí čas aj náklady. Nikto ho nevidí, je jedno, čo má na sebe, nik ho nesúdi…To je pre mnohých ľudí veľkým plusom.

Netreba zabúdať ani na to, že cvičenie s kvalitným trénerom je prospešné, ale ľudia sa musia naučiť rozmýšľať aj sami. Často pozorujem, že človek sa veľmi spolieha na trénera a má pocit, že to, že si platí mesačne niekoľko stoviek, stačí na dosiahnutie jeho cieľov. No netreba zabúdať, že tréner je len pomôcka. Niekedy mám pocit, že ľudia majú na diaľku oveľa lepšie výsledky, lebo sú odkázaní sami na seba a oveľa viac o tom celom premýšľajú.

Chyby začiatočníkov

Má to však aj veľa nevýhod, napríklad spomínanie opravovanie chýb, ktoré je pri začiatočníkoch nevyhnutnosťou. Môže napríklad cvičiť online aj niekto, kto nemá žiadne skúsenosti, a nepozná ani základné pohyby?

Môže, ale záleží na tom, s akým cvičením začína. Čo sa týka môjho programu, točíme špeciálne tutoriály a inštruktážne videá so základnými cvikmi – ako správne urobiť drep, aká je technika výpadu, ako správne dýchať, na čo si dávať pozor… Všetko to, čo by vás mal naučiť aj tréner. No keď cvičíte, nevieme vás opraviť, a preto si musíte dávať oveľa väčší pozor. To je nevýhoda online cvičenia, ale myslím, že je vhodné aj pre začiatočníkov.

Čomu by sa mali ľudia, ktorí začínajú cvičiť, vyhnúť? Aké sú najčastejšie chyby?

Najčastejšou chybou ľudí, ktorí sa chcú dostať do formy, je že sú netrpezliví a kladú na seba prehnané nároky. Roky sa zanedbávali a odrazu chcú byť za dva-tri týždne tam, kde neboli celý život. Stavajú si vzdušné zámky, ktoré nemajú šancu dosiahnuť, a keď sa nenaplnia, sú zbytočne demotivovaní. Aj preto odporúčam radšej stanoviť si jeden hoci menší, ale reálny cieľ, ktorý je dlhodobo udržateľný. Nenaložte si toho na seba na začiatku  veľmi veľa, záťaž pridávajte postupne.

V rámci udržiavania kondície je dobré si stanoviť jeden „veľký“ tzv. dlhodobý cieľ. Môže ísť o udržanie váhy, schudnutie pár kilogramov, zabehnutie maratónu alebo o čokoľvek iné. K tomu, aby  sme sa k nemu dopracovali, je však dôležité vymyslieť aj pár malých cieľov, z ktorých sa vám postupne vyskladá cesta k veľkému cieľu. Ak je ním napríklad odbehnutie maratónu do augusta budúceho roku, stanovte si, dokedy odbehnete 10 km, polmaratón, ako budete postupne pridávať… Zamerajte sa najprv na tie malé ciele.

Ak sa sústredíte len na jeden dlhodobý veľký cieľ, ľahko to vzdáte. Väčšinou je veľmi ďaleko, a keďže ho nevidíte, nadšenie časom opadne. Malé ciele a menšie dosiahnuté méty vás, naopak, motivujú a navodia pocit šťastia, že ste niečo dosiahli. A aj ten čas k dosiahnutiu veľkého cieľa vám ubehne oveľa rýchlejšie.

Čo ešte pomáha?

plánovať aj tréning – urobiť si z neho rituál. V zime je to ešte dôležitejšie, ako v lete, kedy nám slnko navodzuje pocit šťastia a ťahá nás to von. Ísť sa prejsť, zabehať si, ísť na korčule… V tomto období je vonku, naopak, neustále tma, chladno, hmlisto a na mnohých ľudí prichádza únava. Nečudo, že nie sme takí motivovaní do cvičenia. Práve preto si ho musíme plánovať a vytvárať si okolo neho rituály.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by JanyLandl (@janylandl)

Ako na to?

Napíšte si na papier tréningový plán a nepustite sa ho. Keď si napríklad stanovíte, že v stredu ráno pôjdete behať, tak choďte aj keby pršalo. Nenechávajte cvičenie na náhodu a nehovorte „zajtra si pôjdem zacvičiť“ bez toho, aby ste presne vedeli, kedy pôjdete, kam pôjdete a čo tam budete robiť. Pretože ak človek nie je športovec, ktorý má tieto návyky a odhodlanie zakorenené hlboko v sebe, tak bude cvičiť hocičo a hocijako, napríklad ráno v strese pred prácou, alebo unavený neskoro večer po práci (a vyjedenej chladničke), alebo si jednoducho povie: „dnes už nie, dám si tréning zajtra.“ Našou prirodzenou vlastnosťou je totiž odsúvanie.

Ako prekonať vlastnú lenivosť

Čo robíte vy, keď sa vám nechce?

Hovorí sa, že prvé ranné myšlienky nás ovplyvňujú celý deň. Takže v prvom rade sa snažím nevstať z postele „nasratý“ (smiech). Videá streamujem každé ráno, a pochopiteľne sú aj také dni, keď sa mi nechce.  Vtedy si dám studenú sprchu, ktorá ma preberie, pustím si super motivačnú hudbu, ktorá ma „vystrelí“, ale sa snažím si urobiť dobrú náladu. Občas začnem myslieť na to, prečo som vôbec začal cvičiť. Keď majú ľudia problém s lenivosťou, nech si skúsia napísať svoj cieľ a dôvody na papier a pripnú si to na chladničku či kávovar. Vždy sa k tomu vedia vrátiť, prečítať si to, pustiť si hudbu, uvariť kávu…A keď je zle, nech si pozrú nejaké motivačné video, potom podľa mňa pôjdu do tréningu s väčšou chuťou.

Ako by ste na záver motivovali ľudí vy?

Choďte si za cieľom, ktorý ste si stanovili, a myslíte na to, že menej je viac. Nemajte na seba prehnané nároky. Je jedno odkiaľ ste a čo robíte, všetci môžeme žiť svoj sen o zdravom tele. Stačí len pevná vôľa a viera v seba a svoje schopnosti. Buďte disciplinovaný a dokážete to.

Kto je Jany Landl

Je osobným trénerom individuálnych a skupinových cvičení a zakladateľom online tréningového programu. V minulosti sa venoval bojovým športom, je bývalým majstrom Európy v karate, víťazom a medailistom svetových pohárov, niekoľko násobným Iron Manom a vicemajstrom Európy vo fitness. Diváci ho môžu poznať aj ako trénera z televízneho projektu TV Markíza „Najväčší víťaz“.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?