8. novembra 2018

Možno pracujete na vedúcej pozícii, no nemáte pocit, že by ste si získali úctu vlastného tímu. Možno si dokonca myslíte, že vás jeho členovia nemajú radi. Keďže som kariérna koučka mileniálov, tak za mnou prichádza množstvo nových manažérov, ktorí sa zúfalo snažia získať si sympatie svojho tímu. Je to klasický prípad manažér verzus líder: manažéri svoj tím riadia efektívne, no nevedú ho. Čo teda odlišuje manažéra od lídra a prečo je to vlastne dôležité? 

Manažér vie, ako veci vybaviť. Dodržiava pravidlá a všetko robí správne. Účinne deleguje prácu, riadi harmonogram a dodržiava termíny. V prípade manažéra je teda jasné, že úlohy dokončí. A preto je nevyhnutnou súčasťou akejkoľvek organizácie. No je to práve líder, kto dostane veci na ďalšiu úroveň.

Chcete byť lepší líder? Naučte sa počúvať

Líder má víziu a vie, ako inšpirovať tím, aby išiel nad rámec všetkého. Používa emocionálnu inteligenciu, aby vďaka nej dokázal z každého člena tímu dostať to najlepšie. Výskum ukazuje, že tímy riadené motivátormi (lídrami) dosahujú lepšie výsledky ako tie, ktoré riadia supervízori (manažéri). Stručne povedané, manažéri kontrolujú, zatiaľ čo lídri sa starajú o rast.

Tu sú 4 praktické kroky, ktoré môžete podniknúť, a tak sa stať z manažéra práve lídrom:

1. Lídri nechávajú svoje egá za dverami

Pravý líder pre splnenie úlohy urobí všetko, čo je potrebné. Nech už to znamená spustenie kopírky, prípravu kávy alebo zoradenie zložiek. Presne to líder robí, i keď jeho výplatná páska a funkcia naznačujú čosi iné. Vďaka tomuto prístupu si totiž zaručí nielen to, že práca bude hotová, no tiež to urobí zázraky s hladinou energie v tíme.

Ako prekonať strach a inšpirovať ako skutočný líder.
7 najlepších TEDx talkov

Jedným zo spôsobov, ako niečo takéto zaviesť, je venovať pozornosť jedinečným schopnostiam každého človeka v tíme. Ak vidíte, že konkrétni ľudia sú v niečom výnimočne dobrí, tak im ponúknite svoju pomoc. Zbavte ich niektorých aktivít, čím im poskytnete čas na to, aby lepšie využili svoje zručnosti. Ak práve nemáte nápady, tak sa ľudí pokojne opýtajte, akým aktivitám by sa chceli venovať viac a častejšie. Budú rešpektovať to, že si dokážete „zašpiniť ruky“, a ocenia, že práve vďaka vám je ich vidieť a je o nich počuť.

2. Lídri vedia, ako počúvať

Lídri počúvajú všetkých ľudí. Dokonca aj tých, ktorí nemajú až toľko „skúseností“ ako ostatní v miestnosti. Najlepší lídri považujú brainstorming za demokraciu nápadov. Pýtajú sa: „Čo si myslíte?“ A do tejto aktivity zapájajú naozaj všetkých.

Jedným zo spôsobov, ako viac zapojiť svojich zamestnancov do procesu, je zaviesť týždenné mítingy, na ktorých budete zbierať nové nápady od každej jednej osoby. Je to skvelý spôsob, ako posilniť mentalitu svojho tímu. Zamestnancom treba ukázať, že vítate ich brilantnosť.

3. Lídri majú duševnú kondíciu

Emocionálna inteligencia, a teda schopnosť odhadnúť takmer každého človeka v miestnosti a následne s ním nadviazať spojenie, je skvelá. No v čase neistoty a nestability vám nepomôže. Až ako kariérna koučka som sa naučila, že v živote je dôležitým atribútom duševná kondícia. Ide o vašu schopnosť vydržať všetky vzostupy a pády ako v živote, tak i v biznise.

Rozdiel medzi manažérom a lídrom je v ich reakcii na neúspešné dohody, stratených klientov a dokonca i pokazenú chladničku v kuchynke. Manažéri sa vydesia a ostatnému zvyšku tímu vysielajú signály paniky. Naopak, lídri sa ponoria do svojho vnútra a sú neochvejne ticho, čo im umožňuje zhlboka sa nadýchnuť a pokračovať smerom vpred.

4. Lídri žijú mimo svojej komfortnej zóny

Byť hráčom v dôležitej hre nie je zakaždým pre človeka prirodzené ani pohodlné. Je to však voľba, ktorú robia skutoční lídri znovu a znovu. Často sa dištancujeme od toho, aby si nás ostatní naozaj všimli alebo aby sme dali najavo, že sme odlišní. Problémom je, že tak sa z nás stávajú priemerné osoby, ktoré sa cítia dobre len vtedy, keď sú súčasťou niečoho menej dôležitého.

Nikdy nezabudnem na chvíľu, keď som vstúpila do zákulisia na TEDxBerkeley. Ako najmenej skúsená rečníčka som si vtedy myslela, že budem určite i tou najnervóznejšou osobou v miestnosti. No celá skupina v zákulisí panikárila. Nie je to nič, čo by sme považovali za našu komfortnú zónu, no sú to práve lídri, ktorí sú ochotní denne sa zobúdzať a vystupovať z nej.

Leadership je z jednej časti umením a z druhej vedou. Líder, rovnako ako každý manažér, vie, ako sa veci dejú, no je to práve on, kto prichádza s nápadmi alebo inšpiruje tím. Pokiaľ ste naozaj pripravení stať sa lídrom, tak je čas ísť nad rámec všetkého, čo sa od vás požaduje a posilniť váš tím, aby urobil to isté.

Koniec koncov, leadership je voľbou. A tá voľba je len na vás.

Hlavné foto: Rawpixels

Prispievateľka Ashley Stahl píše pre Forbes.com o kariérnom poradenstve.