24. novembra 2020

Túžite po životnej zmene, osobnom rozvoji, chcete byť lepším manažérom, úspešnejším vo svojej kariére, ale ako na to? Pomôže vám kouč. Fenomén koučovania je čoraz populárnejší aj na Slovensku, a to nielen u vysoko postavených ľudí, práve naopak, vhodný je pre každého, kto chce objaviť silné stránky a kariérne i osobnostne rásť.

Koučing sa už dávno nespája len s fyzickým tréningom. Manažérske, kariérne či životné koučovanie sa v posledných rokoch čoraz častejšie presadzuje aj na Slovensku a už nie je len výsadou riadiacich pracovníkov v nadnárodných korporáciách. Koučing sa dostáva do popredia záujmu ľudí a firiem, ktoré sa chcú rozvíjať, napredovať a držať krok s dobou. 

Táto forma rozvoja jednotlivca či tímu je dnes už viac vnímaná ako návratná investícia, pričom v minulosti sa dalo hovoriť skôr o akomsi benefite pre vybraných ľudí,“ opisuje pre Forbes koučka Petra Fusková zo spoločnosti Maxilogy. K tomuto posunu podľa jej slov prišlo najmä vďaka samotnej efektívnosti koučingu – ide o adresnú formu rozvoja a riešenia situácie jednotlivca či tímu. 

Čerpá zo silných stránok klienta

Čo si však pod tým predstaviť? Metóda koučovania čerpá zo silných stránok klienta. Posilňuje jeho sebavedomie a schopnosť uchopiť vlastné problémy prirodzeným spôsobom. „V koučingu sa klient učí pracovať so sebou, čo preňho znamená schopnosť postaviť sa k ďalším témam či výzvam už aj bez externej pomoci kouča“ dopĺňa Fusková.

Ako ďalej vysvetľuje koučka a lektorka Martina Magic, koučing odporúča všade tam, kde chce človek niečo zmeniť, zlepšiť a pracovať na sebe s využitím vlastných síl. Podmienkou úspešného koučingu je podľa nej aj ochota a pripravenosť vložiť čas, energiu a vôľu robiť reálne zmeny. „Koučing je teda vhodný pre kohokoľvek, kto je ochotný vykročiť a urobiť pre seba správne kroky,“ dodáva Magic.

Reklama

Tieto kroky sa dajú uskutočňovať v rôznych témach — kariéra, vzťahy, komunikácia, vedenie jednotlivcov či tímov, rozhodovanie a dilemy, riadenie zmeny či vlastného pocitu naplnenia. Keď teda viete, na ktorú z oblastí sa chcete zamerať, nasleduje výber správneho kouča.

Ako upozorňuje Magic, profesionálny kouč má mať za sebou špeciálny výcvik, prax, musí dodržiavať etický kódex kouča podľa Medzinárodnej federácie koučov (ICF) a mal by na sebe neustále pracovať. „Napriek všetkému uvedenému, to, čo hrá veľkú rolu, je aj osobná sympatia. Keďže kouč je partnerom a sprevádza klienta na ceste za jeho úspechmi, klienti sa často rozhodujú na základe pocitu,“ dodáva.

Na webe Slovenskej asociácie koučov si vie klient nájsť svojho kouča presne podľa kritérií a tém, ktoré chce rozoberať. Tým sa dá zároveň predísť riziku, že budete platiť za rozhovory s niekým, kto je „samozvaným“ koučom a svojho klienta hodnotí, radí mu, no nevedie ho. To nie je koučovanie.

Ako si vybrať kouča

Fusková radí, aby ste sa pri výbere kouča zamysleli nad nasledovnými princípmi:

  • cieľ partnerstva s koučom: Aký ideálny výsledok chcete cez samotný koučing dosiahnuť? 
  • skúsenosti a profil kouča: Je pre vás dôležité, aby to bol niekto z vašej branže, niekto s podobnými skúsenosťami? Alebo je skôr prínosné stretávať sa s koučom bez priamej skúsenosti? Pokladáte jeho vzdelanie/certifikáciu v odbore za potrebnú alebo nezohráva žiadnu rolu? Je dôležité poznamenať, že tento bod priamo prispieva najmä k dôvere voči koučovi a ujasneniu si výberu, nehovorí však o tom, ako kouč bude či nebude užitočný.
  • hodnotové nastavenie a postoje kouča: Je vhodné spojiť sa so samotným koučom a vnímať, ako premýšľa, či sa o vás zaujíma, aké sú jeho presvedčenia, ako vám sedí jeho štýl či profesionalita. Aj to, ako sa cítite po tomto rozhovore, býva veľmi dobrým ukazovateľom, či do spolupráce ísť alebo hľadať ďalej. 
  • schopnosť počúvaťjasne komunikovať: Vnímate, že vám kouč rozumie a reflektuje to, čo mu hovoríte? Chcete rozumieť tomu, ako kouč postupuje, z akého odborného základu vychádza? Ako tento prístup pomohol jeho doterajším klientom?

V neposlednom rade je dôležité ujasniť si očakávanie, ktoré od koučovania máte. Mali by korešpondovať s mierou úsilia a energie, ktoré do vlastného posunu chcete vložiť. Je to práca na sebe, ktorá si vyžaduje odhodlanie i guráž. Odborníčky takisto upozorňujú na mylnú predstavu, že prácu za klienta urobí kouč.

Spolujazdec a šofér

Fusková ho prirovnáva k spolujazdcovi, no volant v rukách drží klient. „Spolujazdec sleduje, či sa držíme vytýčeného cieľa, či sme nezišli z cesty, či nejdeme príliš rýchlo alebo príliš pomaly. Sleduje prostredie, ktorým prechádzame, a upozorňuje na všetko, čo môže zážitok z našej jazdy umocniť či ovplyvniť. Ak vníma, že vodič je pripravený preradiť na vyššiu rýchlosť, spraví tak. Ak je však čas spomaliť, vytvorí mu na to priestor,“ vysvetľuje.

Magic zasa pripomína, že kouč má pomáhať preskúmať realitu klienta, inšpirovať ho a posilniť jeho sebavedomie. „Koučovací“ rozhovor má klienta prinútiť zastaviť a poobzerať sa vôkol seba.  

Zmena prichádza podľa pripravenosti klienta. Pri niektorých témach stačí jedno či dve stretnutia, pri väčších výzvach sa oplatí investovať do dlhodobej spolupráce. Od toho sa odvíja aj cena. Ako zjednodušene hovorí Fusková: „Čím skôr ma klient nepotrebuje, tým viac to hovorí o kvalite našej spoločnej práce.

Podobné spolupráce s koučom sú v zahraničí už samozrejmou výbavou človeka, ktorý chce na sebe pracovať a niečo zmeniť. Ako však na záver dodáva Magic, na Slovensku koučovanie zatiaľ nedospelo do tohto štádia a vrchol ho ešte len čaká.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?