11. januára 2021

Hoci má alergiu na kvety, živí sa ako floristka a svadobná dizajnérka. Petra Chovanec nám porozprávala, ako sa z veľkoskladu prepracovala do vlastného ateliéru aj o aké dekorácie majú nevesty najčastejšie záujem. Počas pandémie pripravovala výrazne menej svadieb, no nevynechala ani tú svoju.

Napriek tomu, že sa v decembri neorganizovali firemné večierky, Petra ešte pred Vianocami vybavovala posledné objednávky. „Nečakala som taký vianočný nával,“ priznáva. Záujem ju však potešil, keďže svadobná sezóna sa skončila predčasne. „Vlani sme mali len štyri svadby, predtým ich zvyklo byť dvadsaťpäť až tridsať,“ porovnáva.

Tisícky ľudí sa o jej tvorbe dozvedeli vďaka sociálnej sieti Instagram, prostredníctvom ktorej ju aj oslovujú najčastejšie. „Určite pomohlo, že som robila svadby niektorým známejším hokejistom, napríklad Marekovi Viedenskému alebo Lukášovi Cingeľovi.“

V čase, keď Petra ešte vyrábala kvetinové čelenky, oslovila ju moderátorka Soňa Skoncová a časom sa pridali aj speváčka Dominika Mirgová, kaderník Jirko Blatný či podnikateľka Eva Zelníková. Gratulačná kytica z jej dielne tiež potešila Moniku Bagárovú a naposledy mala záujem o vianočnú tvorbu fitneska Tatiana Žideková.

Aj kvetinárky sú v strese

Ručnej tvorbe sa Petra venuje už odmalička. Počas strednej školy začala brigádovať vo veľkosklade s dekoračným materiálom. „Vyskúšala som si tam asi každú pozíciu, od pokladníčky až po dokladanie a výdaj tovaru.“ Najviac sa však chcela venovať aranžovaniu kvetov, ktoré napriek zdaniu tiež nepatrí medzi jednoduché povolania.

Reklama

„Zákazníci si to neuvedomujú, ale najmä menej skúsená kvetinárka je pri viazaní kytice vo veľkom strese. Klient vás s očakávaním pozoruje, a keď sa mu náhodou nejaký kvietok nepáči, hneď povie, nech ho tam nedávate, pričom ešte nevidel finálny výsledok. V hotovej kytici by sa mu možno nakoniec páčil,“ objasňuje floristka.

Vo veľkosklade pracovala sedem rokov, z toho posledné dva pripravovala kytice pre nevesty a dekorácie. Keď sa firma prestala venovať svadbám, Petra sa rozhodla osamostatniť. Spočiatku jej pomáhali najmä dobré recenzie, až pred dvoma rokmi si založila oficiálnu webstránku. „Veľmi dlho som sa nezameriavala na marketing, prednejšie mi bolo venovať čas zákazníkom.“

Pred Vianocami bol o Petrinu tvorbu veľký záujem. Oslovila ju aj fitneska Tatiana Žideková, pre ktorú vytvorila veniec so zlatým koníkom (na fotografii vpravo). Foto: archív Petry Chovanec

Kytice v Žiline, svadby po celom Slovensku

Vlastný biznis priniesol do jej pracovného života zásadnú zmenu. „Predtým som mala presne nalinajkované, odkedy dokedy mám byť v robote. Tým, že teraz mám na starosti vlastnú značku, pracujem akoby stále.“ Objednávky sú pre Petru dôležitejšie než voľný čas, ľudia jej však niekedy volajú aj neskoro večer či počas sviatkov. Postupne si tak floristka okrem sebadisciplíny, ktorá jej pomáha pri napredovaní vo vlastnom projekte, vybudovala aj schopnosť povedať nie.

„Myslím, že dvakrát som odmietla zákazníčku. Raz pre prístup. Veľmi so mnou nekomunikovala, nevedela som sa s ňou dohodnúť a už mal o ten dátum záujem niekto iný. Druhýkrát to bolo na stretnutí v kaviarni. Keď som videla, ako sa nevesta správa k čašníčke, povedala som, nech sa nehnevá, ale svadbu jej nespravím. Hanbila som sa za ňu, aj keď bola pre mňa cudzí človek.“

Zákazníci zvyčajne posielajú Petre aj inšpirácie zo sociálnych sietí. Spoločne potom doladia detaily ako odtiene či druhy kvetov. Foto: archív Petry Chovanec

Petru poznajú najviac v Žiline, ale volajú jej aj zákazníci z Bratislavy. Rozvozy kytíc však nerobieva. „Bojím sa ich poslať kuriérom alebo prepravnou spoločnosťou. So živými kvetmi je vždy problém a nie každý dá na ne pozor.“ Väčšinou si tak po gratulačné kytice prídu zákazníci osobne alebo v rámci Žiliny im ich doručí sama. Svadby však organizuje po celom Slovensku.

Vysokých dekorácií sa netreba báť

„Buď si hosť navždy zapamätá výzdobu, alebo si ani nevšimne, že tam niečo bolo,“ hovorieva svadobná dizajnérka.

Kedysi sa zvykli uprednostňovať dlhé stoly s nízkym aranžmánom, teraz idú do popredia okrúhle stoly s vysokou výzdobou. „Zákazníci sa boja, že to bude stokrát drahšie, pritom ide o tú istú ikebanu plnú kvetov, či už je položená na stole, alebo na stojane.“ Petra zároveň dodáva, že cez vysoké dekorácie sa hostia aspoň lepšie vidia a nič im nezavadzia ani pri jedle.

Záujem o honosnú výzdobu je nielen pri veľkých svadbách, ale aj pri menších s pätnástimi hosťami. „Mne sa to páči, lebo si to ľudia inak užijú. Na početných svadbách vo veľkých sálach sa niekedy výzdoba stratí ako špendlíková hlavička.“

S prípravou jej pomáhajú aj brigádničky. „Čistiť svietniky od vosku je podľa mňa za trest,“ poznamenáva Petra. Zatiaľ nemá zamestnancov na plný úväzok, ale podľa vyťaženosti v ďalšom roku to plánuje zmeniť.

Do popredia sa dostávajú vysoké dekorácie, cez ktoré sa hostia lepšie vidia a nezavadzajú im ani pri jedle. Foto: archív Petry Chovanec

Hoci sa sústreďuje najmä na kvetinové dekorácie, nevesty sa zvyčajne snaží nasmerovať na celkový štýl výzdoby a odporúča im aj ďalšie overené agentúry, ktoré majú na starosti napríklad príbory či návleky na stoličky. „Viem, že keď to urobíme spoločne, vznikne z toho naozaj pekná svadba. Sama by som to nestihla. Radšej to niekomu posuniem a budeme spokojní všetci.“

Päťdesiat odtieňov smotanovej

Na svadbách musia, samozrejme, do detailov ladiť aj farby. „Podľa mňa majú nevesty nejaký iný druh stresu,“ smeje sa Petra. „Neverili by ste, koľko existuje odtieňov smotanovej. Écru, krémová, maslová… Ku každej si radšej zapisujem, aké slovo použila na svoju bielu.“

Stačí totiž dať na rúčku kytice krémovú stuhu, keď sú šaty slonia kosť, a už je problém. „Samozrejme, nie všetkým na tom až tak záleží, ale pri vystresovaných nevestách si dávam na to naozaj pozor,“ hovorí svadobná dizajnérka.

Čo sa týka farieb výzdoby, zatiaľ čo minulý rok prevažovala biela so striebornými doplnkami, teraz je v móde najmä zlatá. „Nevesty hľadajú inšpiráciu na Instagrame či Pintereste a potom mi ukazujú svoju predstavu,“ opisuje. So zákazníčkami následne dolaďuje len minimálne zmeny práve v odtieňoch či kvetoch.

V auguste si Petra stihla pripraviť výzdobu aj na vlastnú svadbu. Aranžmány boli z umelých kvetov, základ kytice netradične tvorili nezábudky. Foto: archív Petry Chovanec

Rok 2020 bol špeciálny tým, že Petra organizovala aj vlastnú svadbu. „Vytvorila som si kompletne umelú výzdobu. Na fotkách a na videu to vôbec nie je vidieť. Teraz totiž existujú umelé kvety v takej kvalite, že keď s tým človek bežne nepracuje, nerozozná rozdiel,“ vysvetľuje floristka. Zo živých kvetov bola akurát kytica pre nevestu, základ tvorili nezábudky. „Neviem, prečo mi to napadlo, za celý život som robila asi len tri kytice v modrej farbe. Zrejme som potrebovala zmenu od tradičnej smotanovej a púdrovej.“

Alergická na prácu

Umelá výzdoba prišla Petre na svadbe vhod aj pre jej alergiu na kvety. „Keď s nimi pracujem celý rok, moje telo si na ne akoby zvykne a chytí ma to len občas. No vlani som pre koronu robila kyticu iba sem-tam, takže to bolo horšie,“ opisuje floristka. „Dá sa to však zvládnuť, kým nepracujem s peľovými kvetmi a niektorými druhmi tráv.“

Najbližšie čaká väčší nával objednávok pred Valentínom. „Riešim to vždy už niekoľko týždňov predtým, aby som všetko stihla vytvoriť.“ Okrem ďalších sviatkov ju väčšinou zamestnávajú práve svadby. „Počkáme si ešte na opatrenia, no zatiaľ to vyzerá, že budú dve svadobné sezóny v jednom roku,“ predpokladá Petra.

Dátum sobáša sa často viaže k nejakej symbolike, ale svadobnej dizajnérke sa už viackrát stalo, že výber nechali na ňu. „Asi naozaj chcú výzdobu odo mňa, keď sú ochotní sa mi prispôsobiť. Je to veľká česť.“ Zákazníci ju často oslovujú, aby im pomohla aj s dekoráciou domov, tomu sa však zatiaľ nevenuje. „Skôr je to práca pre interiérových dizajnérov ako pre mňa,“ myslí si. „Navyše ma viac baví svadobná či napríklad vianočná floristika,“ uzatvára Žilinčanka.

Reklama

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?