12. júla 2021

Modely z jej dielne ste mohli vidieť v klipoch Dary Rolins či Majka Spirita, vlani ju zviditeľnila aj interaktívna výstava na London Fashion Week. A hoci Terézia Feňovčíková tvorí najmä pánske oblečenie, niektoré modely nosia rady aj ženy. Inšpirujú ju filmové klasiky z 80. rokov.

Terézia má v čase rozhovoru oblečenú čiernu košeľu s bielym prešívaním, ktorú si sama vytvorila. Svoje kúsky však začala častejšie nosiť len pred pár rokmi. „Môj štýl je striedmy a pohodlný. Najčastejšie chodím v rolákoch a klasických nohaviciach.“

Otázka, čím to je, že návrhári pre seba vyberajú čo najjednoduchšie oblečenie, ju rozosmeje. „Neviem, asi je to niečo prirodzené. Obklopujeme sa kreatívou, veľa toho riešime, zo všeličoho čerpáme a sami na seba asi istým spôsobom zabúdame. Ako sa hovorí, obuvníkove deti chodia bosé.“

Módna návrhárka Terézia Feňovčíková.
Terézia Feňovčíková sa nedostala na VŠVU hneď. Napriek tomu sa nevzdala a teraz vedie módnu značku Freier. Foto: archív návrhárky

Hoci si Terézia v roku 2017 odniesla zo slovenského festivalu módy Fashion Live ocenenie fresh dizajnér, na VŠVU sa dostala až na tretí pokus. „Umelecké školy prijímajú veľmi malý počet uchádzačov, na odevný dizajn brali v tom čase troch.“

Diplomový ročník bol pre jej smerovanie zlomový – vtedy si totiž uvedomila, že sa jej lepšie pracuje s pánskymi strihmi. Ďalší kariérny míľnik nastal počas ročnej pauzy po ukončení školy, keď v Terézii dozrelo rozhodnutie, že založí vlastnú módnu značku.

Reklama

Zakódovaný frajer

Projekt Freier sa zrodil v roku 2018. „Nechcela som tvoriť pod vlastným menom, keďže som ešte len začínala, a navyše išlo o pánsku módu.“ Vybrať vhodné meno pre značku však bola výzva, až sa napokon pristavila pri slove frajer. „Predstavila som si, ako taký človek vyzerá, aké má názory a čo nosí,“ približuje Terézia. Pomenovanie jej zároveň sedelo k cieľovej skupine do tridsaťpäť rokov, pre ktorú zvyčajne tvorí.

Ako detailistka si tiež pozrela etymologický základ slova a zistila, že v nemčine freier znamená slobodnejší a voľnejší, čo opäť vystihovalo jej modely. „Ponechala som názov v tomto jazyku, pretože pôsobí ostro, priamo a opakujú sa v ňom písmená, teda aj graficky sa s ním dobre pracuje,“ dodáva návrhárka.

Značka Freier sa zameriava najmä na pánsku módu pre cieľovú skupinu do tridsaťpäť rokov. Foto: Jarka Črepová

Identitu značky budovala spolu s grafikom Davidom Kalatom. Ten navrhol aj logo, ktoré sa pri každej kolekcii číselne mení. „Nechceli sme ísť tradičnou formou, že jeden znak, bodka, koniec.“ Momentálne pracuje na novej kolekcii a jej logo prechádza do podoby f5. Písmená a čísla využíva aj pri kódovaní odevov. „Napríklad nohavice sú M a bunda je G, pretože pripomínajú tvary odevov. Označenia od 1/4 do 4/4 zas predstavujú dĺžku.“

Na Instagrame nájdeme odevy Terézie Feňovčíkovej pod názvom freier.o210, čo má tiež svoje opodstatnenie. „Desať je po anglicky ‚ten‘, a keď zameníme písmenká v ‚dve‘ a pridáme ‚o‘, vznikne nám ‚ten odev‘,“ objasňuje návrhárka. „Vždy sa ma na to niekto spýta, priťahuje to pozornosť.“

Od Stallona k Frankensteinovi

Kolekcie značky Freier sú označené od dvojky. Pomyselnou jednotkou je pre Teréziu diplomová práca, ktorá jej priniesla spomínané ocenenie fresh dizajnér. Za ďalšie modely získala v roku 2017 na Bratislava Design Week cenu objav a neskôr z nich vytvorila súbor návrhov f2. Tie reprezentujú najmä obdobie, keď sa venovala priestorovej manipulácii s textilom.

Za návrhy, z ktorých neskôr vznikla kolekcia f2, získala Terézia na podujatí Bratislava Design Week ocenenie objav. Foto: Tomáš Thurzo

Zlom nastal pri kolekcii f3, keď sa Terézia vo svojej tvorbe ešte viac vyprofilovala a odvtedy zostala verná kinematografii. „Chcela som vzdať hold starším bratom a svojmu detstvu,“ vysvetľuje návrhárka. Vekový rozdiel medzi ňou a súrodencami transformovala do strihov a konštrukcií oblečenia, pričom sa zamerala na potlače hrdinov z čias detstva. „Bratia ich volali veľká trojka – Schwarzenegger, Stallone a Van Damme.“

Potlače tvoria veľkú časť aj kolekcie f4, ktorú inšpiroval film Votrelci. V snímke od režiséra Jamesa Camerona vystupovala Ellen Ripley, prvá ženská akčná hrdinka v histórii. „Modely zobrazovali, ako sa táto postava vyvíja počas deja a ako sa s ňou divák dokáže identifikovať,“ opisuje návrhárka.

Aj vizuál webstránky značky Freier odzrkadľuje práve estetiku osemdesiatych rokov, keď film vyšiel. Atmosféru vesmírnej lode a videoherný dojem zabezpečil Michal Kozár a projekt zastrešili štúdiá Flace a Royaldev. Nechýba ani hologramový efekt, ktorý dodáva oblečeniu značky nadpozemský vzhľad.

Kolekciu f4 inšpirovala snímka Votrelci 2 s prvou ženskou akčnou hrdinkou v dejinách. Webstránka Freier ladí s estetikou filmu. Foto: web Freier

Najnovšiu kolekciu inšpiroval Frankenstein. „Približujem sa tým k počiatku hororov. Tiež skúmam medziľudské vzťahy v spoločnosti a to, ako rýchlo sa dokážeme odsudzovať,“ opisuje zakladateľka značky Freier. Ako sa to prejavuje na dizajnoch? Oblečenie charakterizuje predimenzovanie prvkov či narušenie ich štruktúry. „Zároveň však musia pôsobiť kompaktne.“

Pri práci používa darovaný a odpadový materiál, prípadne znehodnotené kusy odevu. „V novej kolekcii recyklujem aj lemy z posteľných plachiet do podoby náprseniek.“ Tiež sa snaží viac siahať po certifikovaných materiáloch.

Pánsku módu si obliekajú aj ženy

Čo sa týka tržieb, tie sa líšia každý mesiac. „Jar je pre mňa vždy ťažká,“ priznáva návrhárka. Vopred s tým však ráta, a to najmä počas období, keď je záujem najvyšší. „Na jeseň po prezentáciách a pred Vianocami sa zvykne značke dariť najviac.“

Ako hovorí Terézia, pandémia existenciu značky neohrozila, rok 2020 bol dokonca tržbovo lepší ako ten predošlý. „Neustále som komunikovala so zákazníkmi, sami boli zvedaví, ako fungujem,“ spomína. „Naďalej som tiež pridávala fotky odevov, čiže sa na mňa nezabudlo.“

Teréziine návrhy nosia aj ženy. Oversize kúsky dokážu bezproblémovo prispôsobiť svojej postave. Foto: Jasmine Brunner/Mischel Warenits

Oblečenie značky Freier nájdeme aj v obchodoch Virvar či Som store, ktorý pripravuje kamennú predajňu. „Spolupracujem aj s Flace resell store, kde mi zároveň pomáhajú s dizajnom potlačí.“ Odev sa dá, samozrejme, objednať aj prostredníctvom webstránky, a tak má Terézia zákazníkov aj mimo Bratislavy.

„Už sa mi stalo, že som stretla na ulici niekoho v mojom oblečení, je to veľmi príjemné a povzbudivé,“ usmieva sa návrhárka. Hoci tvorí prevažne mužské odevy, párkrát zahliadla svoje modely aj na ženách. „Veľmi dobre vedia pracovať s oversize kúskami. Niekedy stačí pridať len opasok a vytvoria si príťažlivú siluetu.“

Výstava v Londýne a spolupráca s Majkom Spiritom

V ateliéri značky Freier nájdeme staršie kolekcie, ktoré boli súčasťou viacerých ročníkov Fashion Live. Terézia priznáva, že na prehliadky svojich kolekcií sa vždy pozerá kriticky. „Keď vidím, ako idú modely za sebou, viem si do budúcnosti zhodnotiť, čo je v poriadku a čomu sa mám vyhnúť.“

Dôležité sú pre ňu aj názory médií či okolia. „Vedia ma posunúť, pretože pri tvorbe si človek veľa vecí neuvedomí.“ Zároveň jej recenzie ponúkajú náhľad, či ostatní vidia jej vizuálny svet rovnako. „Ak áno, je to príjemné. Ak niečo pochopia inak, je dobré sa z toho poučiť.“

Okrem podujatí na Slovensku, Ukrajine a v Česku má za sebou aj interaktívnu výstavu na London Fashion Week, kam ju nominovalo združenie Slovak Fashion Council. „Každoročne vyberajú dizajnérov, ktorí sa tam následne môžu prezentovať.“ Do Londýna cestovala aj so značkou I’m not a robot a na podujatí predstavila svoju filmovú kolekciu lv-426 zo série f4.

Reklama
Vo februári 2020 predstavila Terézia svoje modely aj na London Fashion Week. Foto: Jarka Črepová

Zahraničné fasion weeks inak nie sú lacná záležitosť. „Musíte sa tam sami prepraviť spolu so všetkými vecami a tiež zaplatiť účastnícky poplatok.“ Modelky a modelov zabezpečujú podujatia a vopred o nich rozposielajú informácie. „Pozriem si, kto bude k dispozícii, ich miery a už predbežne si rozvrhnem, komu čo sadne. Prioritne sa to však rieši priamo na mieste,“ vysvetľuje Terézia.

Na konte má aj niekoľko projektov so známymi menami. Spolupracovala napríklad s Darou Rolins či Majkom Spiritom. „Nemám problém vypožičiavať svoje prototypy na rôzne fotenia alebo do videoklipov. Naposledy som takto spolupracovala s Fejbs a Boy Wonderom. Čiže aj slovenská rapová scéna si oblieka Freiera.“

Pandémia zmení svet módy

Krátko po februárovej prehliadke v Londýne ovplyvnil koronavírus aj Teréziinu tvorbu. „Postupne sa rušili a presúvali podujatia, tak som si povedala, že novú kolekciu odložím a pracujem na nej až teraz.“ Namiesto toho šila rúška pre neďaleké potraviny a firmy. Zákazníci mali záujem o dizajnérske rúška s potlačami a vyberali si aj modely z predošlých kolekcií.

Pandémia sa teda jej značky nedotkla, no myslí si, že ovplyvní módny svet. „Už teraz je jasné, že prehliadky musia zmeniť svoj formát.“ U návrhárov očakáva zmeny najmä v komunikácii. „Musíme sa viac angažovať v online priestore, aby sme mali väčší dosah,“ uzatvára zakladateľka značky, ktorá svoju novú kolekciu predstaví už túto jeseň.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?