22. apríla 2021

Prírodnú kozmetiku spočiatku vyrábala len pre svoju rodinu a známych. Pred 10 rokmi však Popradčanka Ľubica Mačugová premenila koníček na podnikanie a za svoje úsilie získala ocenenie v prestížnej súťaži Podnikateľka Slovenska 2015. Medzičasom jej začali vypomáhať dcéra Barbora Kožuchová (30) s partnerom Erikom Šulikom (32) a keď Ľubica videla ich zápal a vášeň, vlani sa rozhodla, že im zverí do rúk opraty značky Cyprianus.

Ako sa začal príbeh súčasných majiteľov značky Cyprianus, ktorá sídli vo Svite? Baška a Erik sa poznajú od detstva, ich rodiny sa priatelili a pravidelne navštevovali. No po čase sa ich cesty na dlhé obdobie rozišli. 

Baška študovala manažment a jazyky v Kanade a neskôr aj v Londýne. S diplomom v ruke sa rozhodla pre ďalší životný krok, vydala sa a založila si rodinu. Ešte počas materskej dovolenky sa rozhodla, že bude vypomáhať svojej mame Ľubici, ktorá v tom čase už naplno viedla rodinný biznis. 

Erik v tom čase pracoval pre potravinársku spoločnosť HO&PE Family, za ktorou stojí známa hokejová rodina Hossovcov. Vyskúšal si rôzne pracovné pozície, než sa z neho stal terajší obchodný riaditeľ v horeca sektore. 

Časom sa však Baška rozviedla a jej cesta sa opäť pretla s cestou jej dobrého priateľa z detstva. „Ako sa hovorí – stará láska nehrdzavie, začali sme spolu fungovať ako pár. Pomáhal som jej s rôznymi činnosťami v ich rodinnom podnikaní, s ktorými som vďaka svojmu predchádzajúcemu pôsobeniu pomôcť vedel,“ vraví Erik. Posledné tri roky dvojica pracovala na tom, aby sa značka Cyprianus posúvala vpred. 

Reklama

Bez dotácií a so zatvorenými obchodmi to bolo náročné

Vlani sa preto Ľubica rozhodla, že dcére a zaťovi firmu odpredá, aby mohli naplno realizovať všetky svoje vízie a nápady. „Za to jej z našej strany patrí skutočne obrovská vďaka. O to väčší záväzok to pre nás je, udržiavať nastavenú kvalitu, ktorá pre ňu bola kľúčovým faktorom,“ ozrejmuje Erik. 

Do podnikania sa dvojica pustila v náročnom období pandémie koronavírusu, ktorá negatívne ovplyvnila mnohé firmy. Podľa Bašky to bol pre ňu a Erika „krst ohňom“, ktorý však dokázali spoločnými silami zvládnuť. Stanovili si predovšetkým jeden cieľ – neprepustiť ani jedného zo svojich siedmich zamestnancov, hoci s novou firmou nemali nárok na dotácie a pomoc od štátu.  

Základom prírodnej kozmetiky Cyprianus je kvalita, ktorá bola pre zakladateľku vždy kľúčová. Foto: archív značky Cyprianus

„Staviame na skúsených ľuďoch. Pre nás je nesmierne dôležité, aby v nás cítili oporu,“ upresňuje Erik. Preto museli vymyslieť spôsob, ako ďalej fungovať a pracovať aj počas koronakrízy. Dočasne vyrábali kozmetiku na sklad, kým sa predaj opäť nerozbehne. 

Značka Cyprianus má momentálne k dispozícii tri vlastné kamenné obchody v Poprade, v Liptovskom Mikuláši a v Žiline. „Celkom sa nám podarilo stabilizovať, nájsť si predajné kanály, vďaka čomu sme dokázali aspoň čiastočne vykryť prevádzkové náklady. Nejde iba o problémy s našimi prevádzkami, ale o ďalšie obchody, ktoré od nás kozmetiku veľkoobchodne nakupujú a museli byť tiež pozatvárané,“ konštatuje Erik. 

Časť produktov dodávajú aj do hotelov, penziónov či ďalších ubytovacích zariadení, ktoré ju využívajú vo svojich wellness službách a masážach. Túto podnikateľskú oblasť však vlani tiež postihla pandémia. „Stále preto vylepšujeme e-shop a našli sme si maloobchodné prevádzky, ktoré dokážu fungovať aj v čase krízy a vedia teda do portfólia zahrnúť naše produkty,“ približuje Erik. 

V ponuke majú rôzne línie produktov, ktoré sa navzájom dopĺňajú. Foto: archív značky Cyprianus

Ľuďom chcú pomáhať s ťažkosťami

Po kúpe firmy sa Baška s Erikom rozhodli, že produkty značky Cyprianus odejú do modernejšieho šatu. „Urobili sme nové etikety, fotografie produktov, dizajn webovej stránky. Týmito krokmi sme sa snažili viac priblížiť tejto dobe,“ vysvetľuje Erik.

Momentálne majú v ponuke 190 produktov vrátane tuhých mydiel, pílingov, šampónov, sprchových gélov či krémov, aby si v ponuke každý zákazník našiel to svoje. 

Zaradenie nových produktov je zložitý proces, ktorý podlieha testovaniu a schvaľovaniu. Na trh ich dvojica privádza opatrne a vždy na základe dopytu zákazníkov. „Chceme im pomáhať s ťažkosťami. Ak sa na nás obracajú s problémom, ktorý nevieme vyriešiť naším sortimentom, tak sa ponuku pokúšame rozšíriť,“ vraví Erik. Na e-shop preto pridali aj online chat, cez ktorý Baška denne radí zákazníkom. 

Baška a Erik si potrpia na zákaznícky servis. Ich cieľom je pomôcť ľuďom s ich ťažkosťami či výberom produktov. Foto: archív značky Cyprianus

„Množstvo výrobcov z dôvodu znižovania nákladov siahne po lacnejších zložkách, aby ušetrilo. To nerobíme a ani robiť nechceme,“ dopĺňa Erik. O svoje dlhoročné skúsenosti sa s nimi kedykoľvek rada podelí aj Ľubica, s ktorou sa snažia napredovanie biznisu konzultovať. „Chodíme pravidelne na kávu, kde to rozoberáme,“ smeje sa Baška. 

Aktuálne však majitelia pracujú na tom, aby firmu stabilizovali. Plánujú preto dokončiť svoj internetový obchod, aby naplno vyhovoval ich predstavám a požiadavkám. Okrem toho chcú do úspešného konca dotiahnuť aj obchodné rokovania, vďaka ktorým by svoju prírodnú kozmetiku dostali ešte bližšie k zákazníkom na Slovensku. „Naším snom je, aby sme boli výrobcom, ktorý pomáha ľuďom,“ uzatvára Erik. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?