12. apríla 2021

Na jednej strane sa dvere zatvoria, aby ste mohli otvoriť ďalšie. Svoje o tom vie šperkárka Zuzana Barčáková, ktorá pôvodne s manželom Jánom podnikala 14 rokov v  gastronómii, no v určitom bode sa im zažiadal životný reset. V roku 2015 biznis predali a Zuzana začala vyrábať šperky. Dnes jej prepracované diela, inšpirované slávnymi ženami, nosia majiteľky od Austrálie až po Brazíliu. Aj svojim deťom manželia vštepujú, že je dôležité, aby robili to, čo milujú. 

Zuzana už ako malé dievčatko rada tvorila, milovala výtvarnú výchovu a nemala problém priučiť sa tradičným ručným prácam. Zároveň s obľubou nakúkala do šperkovnice svojej mamy v snahe nájsť niečo, čím by sa ozdobila.

Umelecké vlohy a lásku k šperkom však v určitom momente odložila bokom. Pri výbere strednej a vysokej školy totiž prevážil pragmatizmus. A tak vyštudovala hotelierstvo a neskôr manažment marketingovej komunikácie.  

Jej (dnes už) manžel Ján s kamarátom rozbiehali v tom období firmu v oblasti gastronómie, na ktorú napokon zostal sám, pretože jeho spoločník odišiel do zahraničia. „Vtedy som končila školu, čiže nám prišlo prirodzené, že sa k nemu pridám. Išlo o začiatok nášho vzťahu, všetko bolo krásne, boli sme zamilovaní a nadšení, že spolu môžeme tráviť množstvo času,“ spomína Zuzana s úsmevom.

Kolekcia inšpirovaná Fridou Kahlo pre silné a odvážne ženy. Foto: Kristína Brezinová Rídekyová

Podnikanie ich opantalo najmä slobodou, ktorú im poskytovalo. Často dlho do noci pracovali, len aby potom nasadli do auta a obedovali už na pláži v cudzine. 

Reklama

Šťastný koniec môže mať rôzne podoby 

Manželia Barčákovci budovali vlastnú firmu celých 14 rokov, od začiatku si túto možnosť užívali. No po istom čase mali pocit, že sa prestali posúvať vpred.

„Dovtedy to bola radosť, sloboda, ale neskôr sa to zmenilo na rutinu,“ konštatuje Zuzana. Ešte popri vlastnom biznise sa preto rozhodla konečne načrieť do umeleckej oblasti, o ktorej vždy snívala. Od roku 2011 sa začala sústreďovať na výrobou šperkov pod značkou Bazu. 

„Mala som to šťastie, že som začínala popri práci, bez strachu, či ma to uživí,“ dodáva. Firmu v gastronomickej oblasti nakoniec v roku 2015 manželia predali, pretože ich jednoducho prestala napĺňať.

Zuzana priznáva, že to nebolo jednoduché rozhodnutie, no malo šťastný koniec, pretože aj firma aj oni sami mohli ísť ďalej. „Poznali sme pocit, keď robíte niečo, čo vás naozaj baví. Cítili sme, že sa tento pocit vytráca a že je čas ísť ďalej, i keď do neznáma,“ vraví Zuzana.  

Obaja manželia sú veľkí detailisti. Všetko to, čo sa do dokonalosti dá dotiahnuť, sa do nej dotiahnuť aj snažia. Foto: archív značky Bazu

Tento moment považuje za životný reset. Pocity úľavy a uvoľnenia sa síce striedali s neistotou, čo bude ďalej, ale pozitíva z vidiny nového začiatku prevládali. „Prišli deti, riešili sme otázku nového bývania, čo môj manžel zobral ako výzvu. Rozhodol sa, že postaví dom vlastnými rukami a jeho súčasťou bude aj ateliér pre našu značku Bazu,“ vraví Zuzana. 

Ani popri deťoch nedokázala posedieť na mieste. Každý večer, keď uložila svoje ratolesti do postelí, si sadla k stolu a svoju pozornosť presmerovala na šperky. Vpred ju hnal sen, že sa nimi raz ozdobia skutočné ženy, ktoré majú vlastné životy, vlastné príbehy.

„To sa stalo skutočnosťou. Putovali  do celej Európy, Ameriky, Austrálie, Ruska či Brazílie,“ teší sa. V roku 2019 sa do značky Bazu pridal aj Ján, ktorý rieši technické procesy, zatiaľ čo Zuzana môže navrhovať a tvoriť. 

Inšpirácia ikonickými ženami

Sprvu vyrábala šperky z ozdobných korálok či živice, ale neustále hľadala niečo neopozerané. Napokon sa dostala ku technike šujtášu, keďže sa chcela odlíšiť. Pred 10 rokmi to podľa nej bola novinka, na ktorú sa dalo natrafiť iba výnimočne. Začala preto tento spôsob výroby študovať.

Základ šperkov tvorí šujtáš – plochá textilná šnúrka alebo pletenec, ktorá sa v minulosti používala na zdobenie krojov, uniforiem alebo kráľovských odevov. „Používam iba dokonale vypracované korálky z Japonska, Česka, mám Swarovski komponenty,“ približuje šperkárka.

Zuzana vždy vnútorne túžila pracovať v kreatívnej oblasti, čo sa jej pred 10 rokmi aj podarilo. Foto: archív značky Bazu

Zuzana si zakladá na tom, aby boli jej diela detailne prepracované a vyrobené z kvalitných materiálov, vďaka čomu vydržia dlhé roky. Ako hovorí, nemala by totiž svedomie na to, aby ponúkala produkty, ktoré by sa v priebehu dvoch rokov rozpadli.

Konkurencii svoju pozornosť nevenuje, radšej sa zameriava na vlastný rozvoj a originalitu. Myslí si, že sledovanie iných šperkárov by jej mohlo uškodiť, pretože by ju chtiac-nechtiac ovplyvnili. 

Najnovšie Zuzana pripravuje seriál kolekcií, ktoré zasvätila sile ženskej osobnosti. Túto myšlienku jej vnukol rozhovor s členmi Creative MRD o téme, ktorú náhodne otvorili. „Menej je viac, skromnosť je na žene najkrajšia, decentná elegancia. To je iba pár príkladov toho, čo ženy ovplyvňuje od detstva. Vytvorili sme fiktívny zoznam žien, ktoré považujeme za ikonické v zmysle odvahy, štýlu a jedinečnosti,“ ozrejmuje.

A vtedy jej napadlo, že by túto myšlienku mohla zakomponovať do svojich šperkov. Zatúžila ženám ukázať, že nemusia byť šedými myškami.  

Svoj seriál odštartovala kolekciou Frida, ktorá je poctou slávne mexickej maliarke. Zuzane imponuje, že túto umelkyňu život skúšal ochoreniami či nehodou, žila v bolestiach, no nikdy sa nepoddala.

„Bola kontroverzná, milovaná i nenávidená. V istom zmysle išlo aj o módnu ikonou. Nemala dokonalú postavu, pretože mala problémy s nohou, ale vytvorila si vlastný štýl. Nosila veľké šperky, výrazné kvetinové čelenky. To všetko robila, aby potlačila svoje nedokonalosti a ukázala, čo je na nej pekné,“ dopĺňa. 

Motivujú aj svoje deti, aby išli za svojimi snami

Keď sa dostávame k tomu, ako Zuzanu ovplyvnila značka Bazu, ani na moment nezaváha. Dala jej možnosť sebavyjadrenia, možnosť venovať sa oblasti, ktorú dlho nosila iba v predstavách. Baví ju aj to, že do ateliéru pravidelne chodia jej deti, ktoré sa hrajú s krištáľmi, skúšajú ich kombinovať a staršia šesťročná dcéra Zuzanu poprosila, aby ju naučila fotografovať.

„Verím, že im takýmto spôsobom dávame dobrý odkaz do života, že môžu robiť to, čo ich baví, že môžu prevziať zodpovednosť za svoj život a že by mali vytrvať v tom, čo ich naozaj napĺňa,“ opisuje. 

Reklama
Ukážka najnovšej kolekcie zo série, ktorá je inšpirovaná silnými ženskými osobnosťami. Foto: Kristína Brezinová Rídekyová

S manželom chcú vybudovať rodinný podnik, v ktorom by mohli naďalej upevňovať svoj pracovný aj rodinný vzťah a zároveň vzťah so svojimi deťmi. Chcú, aby mali ich ratolesti v budúcnosti na čom stavať, prípadne na čo nadviazať, pokiaľ o to prejavia záujem.

„Ak si dáme presné ciele a všetko si naplánujeme, tak si v podstate budúcnosť na tieto sny obmedzujeme. Život prináša veľa vecí, v ktoré by sme inak ani nedúfali,“ uzatvára. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?