V polovici mesiaca vstúpila na slovenský trh ďalšia streamovacia platforma Disney+. Divákov chce získať ponukou, ktorá je vyskladaná zo 700 filmov a seriálov, vrátane titulov pôvodnej tvorby.
Riaditeľ spoločnosti The Walt Disney Company pre región strednej a východnej Európy Kakhaber Abashidze v rozhovore pre Forbes Slovensko hovorí, že Disney+ chce ponúknuť obsah pre všetky kategórie ľudí a nakupovať a tvoriť bude aj s ohľadom na slovenského diváka.
Aký podiel na trhu streamovacích platforiem má aktuálne Disney+ a aký chcete dosiahnuť?
Podiel na trhu v porovnaní s konkurenciou nás až tak veľmi nezaujíma. Považujeme za dôležité, že sme za dva a pol roka získali 137,7 milióna predplatiteľov na globálnej úrovni. Je to údaj za prvý kvartál tohto roka. Sme najrýchlejšie rastúca a extrémne úspešná platforma a našou ambíciou je si tento status udržať.
Netflix má zhruba 220 miliónov platiacich divákov. Ako chcete rásť vy v nasledujúcom období?
Do konca roka 2024 chceme získať 232 až 260 miliónov predplatiteľov. Sme veľmi ambiciózni, pokiaľ ide o náš ďalší rast.
Európske aktivity
A pokiaľ ide o strednú a východnú Európu? Aké plány máte v tomto regióne?
Sme extrémne nadšení a ambiciózni, aj pokiaľ ide o čísla za tento región. Ako viete, na všetkých trhoch, kde sme ako Disney+ doposiaľ vstúpili, výsledky prekonali naše očakávania. Konkrétne čísla pokiaľ ide o plán, žiaľ, nemôžem zverejniť, ale sme veľmi optimistickí.
Koľko plánujete tento a budúci rok investovať do tvorby nového obsahu?
Spoločnosť Walt Disney Company vyhlásila verejný záväzok pokiaľ ide o investície do lokálnych produkcií v oblasti Európy, Blízkeho východu a Afriky. Našou ambíciou je vytvoriť v týchto regiónoch 60 lokálnych produkcií do roku 2024. V strednej Európe, vrátane Slovenska, už dnes budujeme lokálne produkčné tímy. Tieto tímy budú spolupracovať s miestnymi umelcami a tvorcami, aby pripravili divákom na Slovensku, v Maďarsku, Poľsku, Českej republike či Rumunsku obsah, ktorý sa im bude páčiť.
Pôjdete pri budovaní tímov na úroveň jednotlivých krajín, alebo budú pôsobiť v rámci celého regiónu?
Nie. Pôjde o medzinárodné tímy, v ktorých budú pracovať ľudia rôznych národností.
Dokážu také produkcie vytvoriť obsah, ktorý bude reflektovať dianie a históriu v danej krajine a jej kultúre?
Sme ešte len v procese ich budovania. Tímy sa budú snažiť vytvoriť tie najlepšie možné produkty v rámci regiónu. Nebudeme rozlišovať medzi jednotlivými krajinami strednej a východnej Európy, budeme ich vnímať ako rovnocenné. Nezáleží nám na tom, či skvelý nápad príde zo Slovenska alebo z Rumunska. Ak to bude kvalitný nápad, ktorý bude najlepšie zodpovedať očakávaniam publika Disney+, tak do jeho realizácie budeme investovať a uvedieme ho na trh v danej krajine.
Čo čaká divákov
Čo z nového obsahu má byť vlajkovou loďou resp. ťahákom na divákov?
Začíname s úžasnou zostavou od nedávnych trhákov ako Luca a Encanto: Čarovný svet, cez pôvodné Star Wars seriály Obi-Wan Kenobi a Moon Night od Marvelu, až po The Kardashians a Pam&Tommy, ktoré uspokoja dospelejšie publikum. Pri rozmanitosti, ktorú ponúkame, by bolo ťažké vybrať len jeden titul.
Aký máte postoj k nákupu pôvodnej slovenskej, prípadne českej tvorby? Čo a v akom objeme budete ponúkať na platforme Disney+?
Vo Walt Disney Company a v Disney+ sa považujeme za najlepších rozprávačov príbehov na svete. Priniesli sme svetu diela spoločností ako sú Disney, Pixar, Marvel, National Geographic či Lucasfilm. Okrem toho Disney+ prinesie divákom obrovskú paletu zábavy pre všetkých. Disney+ je pre každého. Vyberie si každý bez ohľadu na vek či obľúbené žánre, máme ponuku pre rodiny s deťmi, fanúšikov najnovších trhákov…
Snažím sa pochopiť v akom objeme, prípadne podľa akého kľúča budete nakupovať pôvodnú tvorbu.
Vieme, že lokálny obsah má pri budovaní Disney+ veľkú silu. Nemôžem vám teraz prezradiť konkrétne detaily a čísla, ale môžem potvrdiť, že okrem podpory lokálnej tvorby budeme získavať aj existujúce, pôvodné diela. Pokiaľ ide o objem, podiel domácej tvorby na celkovej ponuke budeme postupne zvyšovať.
Súboj o streamingový trh
Netflix zaznamenal po skončení pandémie kovidu dramatický prepad hodnoty akcií. Prišiel o 200-tisíc predplatiteľov a prepustil takmer dvesto zamestnancov. Ako zasiahol Disney+ koniec pandémie a menší záujem o filmy?
V uplynulom štvrťroku, teda v období, ktoré je veľmi blízke koncu pandémie, sme zaznamenali výrazný rast počtu predplatiteľov. To, myslím si, hovorí za všetko. Je to trend, v ktorom chceme pokračovať. Vieme o tom, že iné spoločnosti o predplatiteľov prišli, no my rastieme a sme na to veľmi hrdí.
Uvažujete, podobne ako iní hráči na trhu, o lacnejšom prístupe na Disney+ s reklamami pre užívateľov, ktorí nechcú platiť plnú sumu?
Pracujeme na tom a postupne uvedieme na trh aj platformu s reklamami. Svet je veľmi rozmanitý, existuje veľa rôznych druhov publika s rôznymi demografickými a socioekonomickými parametrami, preto pracujeme hneď s niekoľkými druhmi demo verzií, vrátane tej s podporou reklamného obsahu.
Mohli by ste prezradiť pár zistení z prieskumov spotrebiteľského správania, ktoré ste si v súvislosti so vstupom na tento trh robili? Akí sme ako konzumenti obsahu streamovacích platforiem?
Našou prioritou, a je to vlastne súčasťou DNA nášho prístupu k tvorbe obsahu, je to, aby si u nás našiel to svoje každý bez ohľadu na vek, status či záľuby. Dôvodom, prečo bola Walt Disney Company vo svojej 99-ročnej histórii taká úspešná a prečo je dnes úspešná aj Disney+ je, že tu nájdete „oscarové“ novinky z vlastnej produkcie ako Encanto: Čarovný svet či Luca, ale tiež klasiky ako Leví kráľ či Gumkáči. Okrem tohto ponúkame stovky obľúbených seriálov, napríklad Zúfalé manželky, Klinika Grace či všetkých 33 sérií Simpsonovcov.
A pokiaľ ide o to, aký sme diváci online obsahu?
Samozrejme, pokiaľ ide o spoznanie klientov, veľmi pozorne monitorujeme preferencie a zvyky našich predplatiteľov. Existuje niekoľko faktorov, ktoré sledujeme a robíme množstvo prieskumov, aby sme pochopili, ako a čo chcú diváci sledovať. Tvorba a skladba programu je založená na zisteniach, ktoré zhromažďujeme na medzinárodnej úrovni. Nesmieme tiež zabudnúť na to, že Disney+ ponúka technologicky veľmi pokročilý zážitok, pokiaľ ide o prístup a navigáciu cez obsah, rodičovskú kontrolu a podobne. To všetko prispieva k užívateľskému zážitku.
Ako vidíte vývoj konkurenčného boja medzi streamovacími platformami? Bude sa o zákazníka bojovať náskokom v technologickej oblasti, unikátnym obsahom, zameraním na istú cieľovú skupinu alebo rozsahom knižnice?
Verím, že pôjde o súboj v troch kľúčových oblastiach – obsah, cena a technológia , keďže toto sú hlavné faktory, ktoré používateľ berie do úvahy. Sme radi, že sme vo všetkých týchto troch oblastiach mimoriadne konkurencieschopní.
Kto je Kakhaber Abashidze
Viceprezident spoločnosti The Walt Disney Company pre región strednej a východnej Európy pôsobí v spoločnosti už pätnásť rokov. Na súčasný post sa vypracoval postupne cez viaceré manažérske pozície, dohliadal napríklad na predaj obsahu a kontakty s kľúčovými partnermi v regióne Európy, Blízkeho východu a Afriky. Vyštudoval medzinárodné právo na Univerzite v Tblilisi v rodnom Gruzínsku, má tiež diplomy zo žurnalistiky a medzinárodného manažmentu. V minulosti pracoval v spoločnostiach Fox International Channels, Jetix Europe a Frost&Sullivan.