29. novembra 2017

Ján Januška posledných sedem rokov pracoval na zlepšovaní web stránok ako SEO špecialista. Celé dni premýšľal o tom, čo by spravil inak a ako by analýzu web stránok zefektívnil. Nedalo mu to a po večeroch začal sám pre seba vyvíjať nástroj na optimalizáciu pre vyhľadávače Spotibo.

„Chcel som vytvoriť jednoduchý nástroj, pri ktorom si ľudia už nebudú musieť nič inštalovať do vlastného počítača. V prvom rade som sa snažil zistiť, či je vôbec možné môj nápad naprogramovať za prijateľnú cenu. Naše riešenie totiž beží na serveroch Googlu a Amazonu, čo so sebou prináša vyššie náklady na správu. Ako vyštudovaný programátor som mal pocit, že to ide, hoci konkurenti hovorili opak. Tiež som premýšľal, či o tento nástroj bude mať záujem aj niekto iný, než ja sám,“ smeje sa pri spomienkach na začiatky zakladateľ startupu Spotibo Ján Januška.

Slovenský startup Boataround raketovo rastie a rokuje aj s prvými investormi 

Link na testovaciu verziu Symulizera (ako Spotibo pomenoval pôvodne) rozposlal známym a kamarátom zo svojej komunity. Keď videl, že ju začali reálne používať a vracali sa k nej, potvrdilo sa mu, že je na správnej ceste. Povzbudený záujmom sa minulý rok prihlásil do Impact Inkubátora v bratislavskom Impact Hube. Hoci sa nedostal do finále, považuje to za zlomový bod, kedy sa rozhodol ísť do podnikania naplno. „Dovtedy som si šetril na programátora, o investorovi som neuvažoval. Tam som si uvedomil, že aj introvertnejší človek ako ja môže skúsiť začať oslovovať investorov a rozbehnúť projekt. Impact Hub mi pomohol odraziť sa z komfortnej zóny,“ hovorí Januška.

5 rád pre startupy, ako lacno rozbehnúť kampaň a získať investorov

O nápade, o ktorom dovtedy veľmi nehovoril, začal písať blog. Koncom minulého roka ho na jeho základe kontaktoval Ľubomír Jochim, jeho známy z obdobia, keď obaja pracovali vo vydavateľstve Petit Press. V decembri 2016 sa spoločne skontaktovali s Prvou slovenskou investičnou skupinou (PSIS), ktorá tento rok do Spotiba investovala 220-tisíc eur.

Je v cloude a šetrí čas

„Nápad ako taký nás zaujal hneď na začiatku. Potrebovali sme si ale overiť, či je nástroj na trhu skutočne žiadaný, aká je jeho technická úroveň a ako veľmi je užitočný. Testovali sme ho s niekoľkými marketingovými agentúrami, s ktorými spolupracujeme na Slovensku, ale aj v zahraničí. Dostali sme pozitívny feedback a bolo rozhodnuté. Spotibo je jednoduché na používanie, je v cloude a špecialista s ním ušetrí hodiny času,“ vysvetľuje Andrea Rajčáková z Prvej slovenskej investičnej skupiny.

Dodáva, že investovať sa rozhodli nielen do nápadu, ale aj do tímu, ktorý za Spotibom stojí. S Ľubomírom Jochimom, ktorý do startupu investoval ďalších 20-tisíc eur, spolupracovali už v minulosti a vedeli, že je to skúsený človek. Zakladateľa Jána Janušku poznali ako zbehlého a uznávaného SEO špecialistu v obore, ktorý spolupracoval s veľkými hráčmi, akými sú napríklad Zoot či denník SME. „Táto kombinácia, určitá chémia a atmosféra v tíme nás presvedčili, že Spotibo má veľký potenciál. Zapadlo do seba veľa vecí, na ktorých nám pri projektoch záleží,“ hovorí Andrea Rajčáková.

Plány na budúci rok

Investíciu použije Spotibo na zaplatenie remote tímu, ďalší rozvoj nástroja a marketingové náklady na akvizíciu zákazníkov. Za kľúčový trh považuje Ján Januška USA, na slovenskom a českom produkt zatiaľ testujú a vychytávajú muchy: „Klientov chceme prvotne získať cez platenú onlinu reklamu, ktorú plánujeme spustiť vo februári 2018 a tiež priamym oslovovaním. Spoliehame sa na kvalitu produktu a osobné odporúčania. Veríme, že sa to medzi marketérmi rozkríkne.“

Do konca roku 2018 by sa chceli dostať za bod zlomu a v roku 2020 dosiahnuť zisk na úrovni medzi 1,5 miliónmi až 4 miliónmi eur ročne.

Titulná fotka: Archív Spotibo