Na prvý pohľad sa piešťanská spoločnosť Escape Motions javí celkom nenápadne. Na konte však má nejeden úspech a jej umelecké softvéry sú mimoriadne obľúbené po celom svete. A ak ste napríklad nedávno boli s deťmi v kine na nového Spider-Mana, jej prácu ste mohli obdivovať priamo na striebornom plátne aj bez toho, aby ste o tom vedeli.
Stvorený pre zábavu
Escape Motions už 11 rokov vyvíja grafický softvér pre umelcov. Jej zakladateľom je Peter Blaškovič, ktorý vyvinul maliarsku aplikáciu Flame Painter.
I keď pôvodnú aplikáciu vytvoril „len pre zábavu“, jeho webová stránka nečakane prilákala státisíce návštevníkov – umeleckých nadšencov aj profesionálov. Práve to bolo základom pre vytvorenie spoločnosti, ktorej maliarske programy dnes patria k svetovej špičke.
Na konte má už aj niekoľko prestížnych spoluprác a jeden nedávny obrovský globálny úspech. Pred dvomi rokmi ich oslovilo hollywoodske štúdio Sony Pictures Imageworks pre tvorbu vizuálnych efektov a animácií so žiadosťou o spoluprácu na jednom z najpopulárnejších súčasných animovaných filmov – Spider-Man: Cez paralelné svety.
Všade, kde sa na obraze niečo rozteká, farebné fľaky, rôzne vodovkové efekty, to všetko je vytvorené cez náš softvér. Napríklad, záporný hrdina Spot je celý vytvorený z atramentu a keď sa pohybuje, zanecháva za sebou farebné kvapky a rôzne špliechance.
peter blaškovič, Majiteľ escape motions
Podstatou tejto spolupráce bolo integrovanie akvarelovej simulácie softvéru Rebelle, ktorý piešťanská firma vyvíja, do nového filmu o Spider-Manovi.
„Okamžite sme vedeli, že toto je projekt, na ktorom sa rozhodne chceme podieľať. Prispieť k nemu schopnosťami nášho maliarskeho softvéru Rebelle bola veľká výzva, ale verili sme, že to bude fungovať,“ povedal šéf spoločnosti Escape Motions Peter Blaškovič. Firma za minulý rok dosiahla tržby 1,5 milióna eur a so ziskom takmer 790-tisíc eur.
Rebelle v novom Spider-Manovi
Na to, aby mohol byť Rebelle softvér integrovaný do procesu tvorby animovaných sekvencií, bolo potrebné vytvoriť špeciálnu verziu, ktorú by Sony Pictures Imageworks mohla zahrnúť do svojho technologického postupu.
Keďže Rebelle je navrhnutý na maľovanie v reálnom čase, a nie na tvorbu a vykresľovanie animácií, hlavnou výzvou bolo pochopiť, čo si tento postup vyžaduje, a previesť všetky nástroje do produkčného procesu.
Pav Grochola, hlavný umelec vizuálnych efektov v Sony Pictures Imageworks, opísal použitie tohto prístupu na Spotovi, zápornej postave v novom animovanom filme nasledovne: „Pokiaľ ide o techniku, použitie akvarelovej simulácie Rebelle prinieslo skvelé výsledky. Dokázali sme naniesť atrament na mokré plátno a atrament sa roztiekol. Neustále sme sa snažili simulovať prirodzene organický detail maľby v reálnom svete.“
„Rebelle bol pre nás skvelý nástroj pri experimentovaní s prírodnými médiami. Nielenže dokáže simulovať akvarel, ale aj olejové farby a uhlík takým presvedčivým spôsobom, že by sme len ťažko sami vyvinuli niečo podobné. Tento softvér sme začlenili do nášho procesu a vytvorili kombináciu 3D a 2D, kde je postava Spota vyrobená z farby a atramentu, pohybuje sa a zanecháva za sebou kvapôčky farby; pričom je sám neustále prekresľovaný prirodzenými médiami.“ Okrem Spota môžu diváci Rebelle spozorovať v mnohých iných scénach nového Spider-Mana, pri postavách či na pozadí.
Forbes sa Petra Blaškoviča pýtal na jeho programátorské aj umelecké začiatky aj na súčasný úspech s využitím jej softvéru Rebelle v špičkovej hollywoodskej produkcii.
Nečakaný záujem ľudí
Odkedy sa venujete programovaniu a tvorbe grafických aplikácií? Ako ste sa k tomu dostali?
Programovaniu som sa venoval odkedy boli u nás dostupné 8-bitové počítače Atari a neskor oveľa výkonnejšie počítače Amiga, na ktorých sa dala tvoriť už aj celkom slušná počítačová grafika. Počas štúdia na architektúre som pokračoval v tvorbe 3D animácií pre reklamné agentúry a televízie.
Neskôr po skončení školy som osem rokov pracoval v spoločnosti Cauldron, zameranej na vývoj hier na pozícii hlavného animátora. Tu som vytvoril animácie pre hry ako Conan, Soldier of Fortune, či Big Game Hunter pre firmu Activision.
Zároveň som pokračoval vo svojej tvorbe a vyvíjal experimentálne grafické aplikácie, ktoré som zverejňoval spolu s kresbami a animáciami na mojej webstránke. Po čase som zistil, že ľudia navštevujú stránku práve kvôli týmto interaktívnym aplikáciám.
V roku 2009 ste vytvorili program Flame Painter, ktorý pritiahol veľkú pozornosť. Ako funguje?
V programe Flame Painter sa na maľbu využíva procedurálny štetec na báze častíc, čo dovtedy nikto takýmto spôsobom nepoužil. Aplikácia sa stala veľmi populárnou, ľudia ju začali vo veľkom zdieľať, až sa stala virálnou. Jeden víkend dokonca spôsobila preťaženie a pád servera so stránkou, keďže ju navštívilo viac ako 300-tisíc záujemcov. Dodnes tieto aplikácie použilo viac než 10 miliónov ľudí.
Do tohto obdobia siahajú aj počiatky spoločnosti Escape Motions?
V tom období mi užívatelia začali písať, že by mali záujem tieto programy zakúpiť. Preto som s kamarátom Rasťom Hornákom vytvoril Flame Painter najprv pre Windows a neskôr aj pre Mac OS, a začali sme ho predávať.
V roku 2012 som spolu s Jozefom Bardíkom založil firmu Escape Motions. Odvtedy sme sa postupne rozrástli a v súčasnosti tvorí náš tím 15 ľudí, z ktorých siedmi sú programátori.
Oslovili ma zo spoločnosti Sony Entertainment s tým, že by chceli využiť podobné efekty na webových stránkach speváčky Willow Smith, dcéry známeho herca Willa Smitha. Tieto efekty som robil pre jej hit „Whip my hair“, v ktorého videoklipe sa tiež využíva maľovanie svetlom.
Aké ďalšie softvéry ste vytvorili?
Okrem Flame Painteru sme priebežne vytvorili aj softvéry Amberlight, Inspirit a Rebelle. Rebelle je naša vlajková loď. Ide o maliarsky softvér, ktorý užívateľovi umožňuje používať rôzne maliarske a kresliarske techniky, ako sú akvarely, oleje, farebné tuše, ceruzky, pastely a spreje.
Tieto techniky sa používajú veľmi podobne ako pri tradičnom kreslení a maľovaní, avšak všetko sa deje v digitálnom prostredí. Softvér je jedinečný tým, že na pozadí beží simulácia kvapalín. Napríklad, ak maľujete vodovými farbami, farby sa roztekajú, miešajú a kvapkajú podobne ako skutočné farby.
Rovnako aj zmiešavanie farieb nie je založené na systéme RGB, ako je to v ostatných programoch, ale na základe skutočných pigmentov, ktoré si môžete zakúpiť aj v obchode.
Disney aj Lucas Film
Kto sú vaši klienti?
Naše programy predávame do celého sveta buď priamo cez naše stránky alebo prostredníctvom našich distribútorov. Väčšina zákazníkov pochádza z USA, Kanady, Veľkej Británie, Nemecka, ale aj z Ďalekého východu, ako je Japonsko alebo Južná Kórea.
V súčasnosti náš softvér využívajú či už výtvarne zameraní profesionáli, amatéri, ale aj menšie či väčšie štúdiá, ako sú Sony Imageworks, Disney, ILM, Lucas Film.
Za inovácie v oblasti počítačovej grafiky sme získali rôzne medzinárodné ocenenia. Tento rok máme zaujímavú prednášku spolu so Sony Imageworks na SIGGRAPH, čo je najvýznamnejšia konferencia o počítačovej grafike.
Prednáška bude o tom, ako sa nám podarilo integrovať Rebelle do filmového procesu pre film Spiderman: Across the Spider-Verse.
Aké boli vaše prvé zákazky, a kedy prišli prví väčší klienti?
Štandardne nevytvárame programy na zákazku, pokiaľ nejde o zaujímavý projekt alebo spoluprácu. Prvú zákazku som dostal ešte keď som pracoval na prvej verzii Flame Paintera v roku 2010.
Oslovili ma zo spoločnosti Sony Entertainment s tým, že by chceli využiť podobné efekty na webových stránkach speváčky Willow Smith, dcéry známeho herca Willa Smitha. Tieto efekty som robil pre jej hit „Whip my hair“, v ktorého videoklipe sa tiež využíva maľovanie svetlom.
Pavučiny a umenie
A ako ste nadviazali spoluprácu so Sony Imageworks?
Sony Imageworks nás oslovili na spoluprácu po tom, ako si stiahli našu demoverziu Rebelle a podľa ich slov boli ohúrení, ako máme spravenú simuláciu vodových farieb a rôznych výtvarných techník.
Ich pôvodná vízia bola použiť do Spidermana inovatívne postupy a využiť tradičné výtvarné techniky, konkrétne akvarelové farby. Spravili niekoľko animačných testov a zistili, že im Rebelle so svojimi nástrojmi do projektu perfektne zapadá.
Čo presne bolo náplňou vašej spolupráce s nimi?
Pri práci s Rebelle beží na pozadí simulácia kvapalín, ktorú som napísal ešte pred ôsmimi rokmi a doteraz sa považuje za state-of-the-art, čo v podstate znamená, že ide o najlepšie dostupné riešenie. Hoci nástroje, s ktorými užívateľ maľuje, sú dynamické, výsledkom je nakoniec statická maľba alebo kresba.
Pre Sony sme museli program upraviť tak, aby mohol byť použitý pre animáciu a aby animátori mohli ovládať rôzne jeho nastavenia. Urobili sme to tak, že sme program otvorili a umožnili skriptom ovládať jednotlivé časti. Do programu sa tak načítava obraz snímok po snímke, program ich upraví a uloží späť do súboru.
Animátori v Sony vytvorili pomerne sofistikovaný systém na ovládanie Rebelle cez špeciálny softvér Houdini. Na projekte sme pracovali priebežne od roku 2021 a stretávali sme sa s rôznymi komplikáciami, s ktorými sme sa museli vysporiadať a upravovať kód, aby animácia bola konzistentná a plynulá počas jednotlivých snímkov.
Pokračovanie spolupráce
Keď si ľudia v kine pozrú nového Spider-Mana, kde presne majú hľadať prácu Escape Motions? Čo máte „na svedomí“?
Všade, kde sa na obraze niečo rozteká, farebné flaky, rôzne vodovkové efekty, to všetko je vytvorené cez náš softvér. Napríklad záporný hrdina Spot je celý vytvorený z atramentu a keď sa pohybuje, zanecháva za sebou farebné kvapky a rôzne špliechance.
Čo pre Escape Motions takáto spolupráca znamená?
Pre nás to bola obrovská skúsenosť, či už ide o samotný projekt, ale aj kvôli absolútne profesionálnemu prístupu zo strany Sony. Na ich práci a prístupe je vidieť, že ich práca ich baví a robia ju naplno.
V blízkej budúcnosti plánujeme vydať Motion IO, čo bude súbor skriptov na ovládanie Rebelle, podobne ako má k dispozícii Sony. Uvidíme, čo nám táto spolupráca prinesie ďalej, necháme sa prekvapiť, ale už teraz vieme, že v pláne je ďalší diel Spidermana, na ktorom verím, že sa budeme podieľať.
Máte v rámci Escape Motions vytýčený nejaký konkrétny biznisový alebo umelecký cieľ?
V digitálnom umení je možné vylepšovať programy prakticky donekonečna. Už len napríklad tým, že sa technológie neustále vylepšujú, môžeme náš softvér stále zdokonaľovať.
Keď sme začínali, počítače disponovali úplne inými parametrami, dnes existuje oveľa viac možností, napríklad v oblasti umelej inteligencie. Máme v pláne aj funkcie, o ktorých používatelia zatiaľ ani netušia, že by mohli existovať, ale umožnili by rozšíriť tvorbu o zaujímavé možnosti.
Už teraz patrí Rebelle podľa užívateľov medzi najlepšie maľovacie programy na svete, takže uvidíme, čo prinesie budúcnosť. Naším cieľom od začiatku je motivovať ľudí – veríme, že každý človek je kreatívny, len k tvorbe potrebuje inšpirujúce nástroje.