22. júna 2020

Petra Lelovská sa našla v oblasti, ktorá pomáha ľuďom liečiť sa. Za najdôležitejšie vo svojej práci HR riaditeľky považuje nezabudnúť, kde začala a aké boli jej začiatky ťažké. Navyše je presvedčená, že ak si chcete vybudovať dobré meno, musíte sa v prvom rade postarať o svojich zamestnancov. 

Súčasná kríza nás ešte viac učí ceniť si hodnotu zdravia. Viac sa zaujímame o to, ako sa o seba starať, ako byť zdravý a ako posilňovať imunitu. Svetovým trendom je, že stále častejšie siahame po prírodnej medicíne, hľadáme alternatívne prírodné  zdroje, chceme dlhšie a zdravšie žiť. Preto má rezort kúpeľníctva, ktorý sa sústreďuje na zdravotnú stránku kúpeľných pobytov, aj počas krízy dobrú vstupnú pozíciu využívať svoj potenciál.

A tak nastáva ideálny čas pre každého, kto si chce budovať úspešnú kariéru práve v tejto oblasti.

Slovenka tetuje v Los Angeles celebrity.
Dizajny chce preniesť aj na oblečenie luxusných značiek

Petra Lelovská, HR riaditeľka spoločnosti Ensana – najväčšieho prevádzkovateľa zdravotných kúpeľov v Európe – začala kariéru zhodou okolností práve v oblasti hospitality. Keď mala 21 rokov, opustila slovenskú domovinu a presťahovala sa do Corku v Írsku, kde pracovala v hoteli ako chyžná. Písal sa rok 2005. Vždy sa chcela učiť a posúvať sa vpred, a tak sa sama naučila po anglicky. A to bolo kľúčové pre jej profesijný rast.

Petra Lelovská v 21 rokoch odišla do Írska, kde si začala budovať kariéru. Foto: archív Petry Lelovskej

„Moja angličtina vtedy ani zďaleka nebola na takej úrovni ako dnes. Keď sa k tomu pridal írsky prízvuk, mala som čo robiť, aby som im vôbec rozumela. Pamätám si, ako za mnou chodila moja nadriadená so slovníkom v ruke a pripomínala mi, aby som sa zdokonaľovala,“ spomína Petra Lelovská na svoje začiatky.

„Verím, že keď sa vypracujete od nuly, tak sa pozeráte na veci inak, než keď sa narodíte so striebornou lyžičkou v ústach,“ dodáva.

Angličtinu si zlepšila veľmi rýchlo, a tak prešla na zákaznícky servis do Amazonu. Necelé tri mesiace po nástupe sa dostala do úzkej skupiny koučov a začala viesť vlastný tím. Bol to veľmi rýchly rast, čo sa jej páčilo.

Jej ďalšie kroky smerovali do spoločnosti Ingersoll Rand, kde bola zodpovedná za starostlivosť o globálnych zákazníkov. Starala sa o zákazníkov ako Mercedes, Siemens, Iveco, Volvo, Chrysler. „Získala som skúsenosti s riadením zmien a reštrukturalizáciou vo veľkých nadnárodných spoločnostiach. Musela som byť skvelá v komunikácii so zákazníkom, riešiť operatívu, fungovať v tíme, prispôsobovať sa kultúre a, samozrejme, priniesť do firmy peniaze. A popritom rozprávať rôznymi cudzími jazykmi.“

Aký je „trh s manažérmi“?
Firmy hľadajú lídrov, ktorí sa vedia rýchlo rozhodovať

Vďaka tomu dnes hovorí plynule okrem slovenčiny a češtiny po anglicky, nemecky, poľsky a dohovorí sa aj po rusky a francúzsky. „Cudzie jazyky sa na mňa doslova lepia. Nepotrebujem študovať reč s učebnicou v ruke, rozprávam sa s ľuďmi. Nikdy som nemala problém s tým, že poviem niečo nesprávne a budem sa cítiť trápne.“

Nominovaná na Ženu roka

Petra Lelovská vyskúšala ešte ďalšie nadnárodné spoločnosti, ale aj startup. Vo farmaceutickej spoločnosti Pfizer riešila dodávky liekov – finančné aktivity, objednávky, zákazky, interné audity. V technologickej spoločnosti New Relic mala zase na starosti HR a business support. Za prínos v oblasti korporácií bola v Írsku v roku 2016 nominovaná na ocenenie Žena roka 2016.

„Zámerne som striedala rôzne sektory a pracovné pozície. Vnímala som, čo sa okolo mňa deje, a všímala som si, ako jednotlivé firmy fungujú. Chcela som nabrať skúsenosti z korporátneho prostredia, ktoré dodnes uplatňujem.“

Do Ensany ju priviedla viera v novú značku a tím, ktorý za ňou stojí. Okrem toho chcela pracovať v oblasti, ktorá jej bude dávať zmysel, v niečom, s čím sa bude stotožňovať. „Máme v rodine niekoľko lekárov, preto mám veľmi blízko k zdravotníctvu, ku kúpeľníctvu aj oblasti wellness.“

Vďaka štandardom, ktoré nabrala zo západného sveta, dnes ako HR riaditeľka kladie veľký dôraz na zamestnancov, rešpekt a dôstojnosť. „Moje hodnoty sa musia stotožňovať  s hodnotami firmy. Vízia musí sedieť na oboch stranách. Inak nevidím zmysel vo svojej práci.“ Dôležité pre ňu tiež je, ak človek na riadiacej pozícii je príkladom pre ostatných.

Zamestnanci na prvom mieste

Aké zásadné rozdiely vidí v prístupe k zamestnancom u nás a firmami na západe? „U nás sa ešte stále veľmi často uplatňuje autokratický prístup. Stretávam sa s tým rovnako v Česku i na Slovensku. Pre mňa je veľmi dôležitá otvorená komunikácia. Ľudia by mali mať možnosť slobodne vyjadriť názor. Tam, kde je otvorená komunikácia, je aj angažovanosť. Ľudia musia vidieť záujem zo strany zamestnávateľa postarať sa o zamestnancov,“ hovorí Petra Lelovská.

Dodáva, že keď zamestnanci veria v to, čo sa snažíte docieliť, majú motiváciu vám pomôcť k úspechu. Zároveň je presvedčená, že ak si chce firma vybudovať dobré meno, musí sa v prvom rade postarať o svojich zamestnancov. „Aj preto sme pre našich zamestnancov pripravili asistenčný program, ktorý im má pomôcť vyrovnať sa so súčasnou situáciou po psychickej stránke. Spoločne s jednotlivými tímami, zamestnancami a odbormi pracujeme na tom, aby sme ochránili pracovné miesta a budúcnosť našej spoločnosti.“

Trh ponúka nové príležitosti

A ako sa v súčasnosti darí firme, v ktorej Petra Lelovská pracuje? Ensana aj teraz reaguje na celosvetové trendy, ktoré ukazujú, že v ďalšej dekáde budeme svedkami ešte väčšieho zamerania sa na zdravie, well-being a prírodnú liečebnú starostlivosť. „Tu vidíme priestor pre nás a prípadný vznik nových pracovných miest. Sme schopní prispôsobiť sa zmenám na trhu, preto investujeme do existujúcich spa a otvárame nové,“ vysvetľuje.

Ensana tento rok plánuje otvoriť dva nové hotely v Rumunsku a vo Veľkej Británii. S týmto rastúcim portfóliom bude potrebné prijať do tímu aj viac ľudí. „Kúpele stoja na zamestnancoch. Mojou úlohou nie je len angažovanosť a spokojnosť zamestnancov vo všetkých našich hoteloch, ale aj budovanie firemnej kultúry.“

Aj keď je kultúra v rôznych krajinách iná a rôzne národy majú iné zvyklosti, spoločný cieľ je rovnaký pre všetkých: „Vízia je byť najlepším. Moja rovnica je: spokojný zamestnanec rovná sa spokojný zákazník a to sa rovná obchodný úspech. Preto začíname od zamestnancov,“ dodáva Petra Lelovská.

Andrea Gregorová už takmer 10 rokov píše príbehy značiek. Zakladateľka agentúry PR Stories preniesla skúsenosti z médií do kreatívnych spoluprác s menšími aj väčšími značkami. Stará sa o ich autentickú komunikáciu a snaží sa ju vnášať do života ľudí, prirodzene, zmysluplne, s pridanou hodnotou. Projekty, ktorým sa najradšej venuje, spája jeden spoločný menovateľ: kráčajú smerom k trvalej udržateľnosti a motivujú k zmene aj ostatných.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?