12. novembra 2021

Petra Famlerová, rodáčka z Modry, nedávno získala ocenenie pre najlepšieho módneho tvorcu-absolventa Best Fashion Graduate, ktorý udeľuje Slovak Fashion Council. Jej prístup k móde je unikátny – čo najviac sa snaží využiť odpadové látky (tzv. deadstock) a navrhuje modely pre mužov aj ženy v unisex štýle.

To, ako sa obliekame, je podľa nej náš avatar, s ktorým vstupujeme do sveta. „Moja značka je pre mladú generáciu, ktorá je odvážna, drzá a má názor,“ hovorí Petra v rozhovore pre Forbes.sk.

Petra (25) študovala v dánskom Herningu na škole VIA Design. Vrátila sa na Slovensko, kde založila vlastnú značku Famale, ktorá je spojením anglických výrazov male, female a má evokovať aj výraz family.

Spýtali sme sa Petry, ako sa k navrhovaniu módy dostala a na konci vám dá tip aj na to, ako si vystavať zaručene zaujímavý outfit.

„Oblečením si tvoríme svojho avatara, samého seba a náš imidž. Odráža, kým sme, alebo kým by sme chceli byť. Móda zároveň slúži ako odraz doby, diania a atmosféry v spoločnosti. Je to spôsob, akým vyjadriť názor. Je to umenie, má výpovednú hodnotu a vyžaduje si zručnosť.“

Reklama

Snívali ste ako dieťa o nejakom budúcom povolaní? Viem, že k móde vás zaviedla skôr náhoda…

Pôvodne som išla do Dánska študovať marketing a tam sa to nejako zvrtlo… Pamätám si, keď som ako dieťa hrávala na počítači The Sims a snívala som o tom, ako budem interiérovou dizajnérkou alebo architektkou, pretože stavanie domov a zariaďovanie ma bavilo z celej hry najviac.

Dánsky prístup

Ako sa to teda zvrtlo k móde?

Po prvom semestri som sa rozhodla prestúpiť na fashion design, mali sme takúto možnosť. Primárna bola naša tvorba a hľadanie rukopisu, avšak viedli nás aj k tomu, aby sme rozmýšľali aj nad marketingom. Vedieť, kto je náš zákazník, to bol základ.

Petra Famlerová navrhuje módu pre mladých od 15-30 rokov, ktorí sa neboja vytŕčať z davu. Foto: Welin, archív Petry Famlerovej

Bolo esenciálne naučiť sa predať, čo je možno aj taký rozdiel v školstve v Dánsku a u nás. Ak by som mala zhrnúť moje školské časy: to čo do štúdia investujete, to sa vám potom vráti. Dajte svoje maximum.

Definujte módu, ktorú robíte.

V skratke: zodpovedný prístup. Hodnoty značky tvoria tri piliere: Famale family – to je komunita a pocit spolupatričnosti. Udržateľnosť – teda lokálna výroba, z lokálnych a odpadových materiálov. A napokon koncept – teda tvorba s myšlienkou a výpovednou hodnotou.

Moja značka je pre mladú generáciu, ktorá je odvážna, drzá a má názor. Je to streetwear mixovaný s pánskym tailoringom. Dôležité pri dizajne sú pre mňa nositeľnosť, komfort, pútavosť, originalita.

Ikony

Mali ste niekedy nejaký vzor spomedzi módnych návrhárov, či už svetových alebo domácich?

Za svoj vzor nepovažujem iba jedného človeka. Často sa to mení a momentálne sú to Demna Gvasalia, Marine Serre, Matthew Williams, Kiko Kostadinov, Raf Simons, Rick Owens.

Unisex móda, ktorej nositeľ má svoj vlastný názor. Taká je tvorba Petry Famlerovej. Foto: Welin, archív Petry Famlerovej

Ako vnímate módu? Je to spôsob sebavyjadrenia, umenie, alebo skôr niečo, čo má byť hlavne praktické?

Všetko vymenované dokopy. Oblečením si tvoríme svojho avatara, samého seba a náš imidž. Odráža kým sme, alebo kým by sme chceli byť.

Móda zároveň slúži ako odraz doby, diania a atmosféry v spoločnosti. Je to spôsob akým vyjadriť názor. Je to umenie, má výpovednú hodnotu a vyžaduje si zručnosť.

Nie vždy je to len o oblečení, veľa dizajnérov pristupuje k tomu experimentálnejšie. Ja osobne som najmä praktik ale mám rada aj ak je móda snová a vtiahne ma do fantázie.

Meniť veci k lepšiemu

Prečo ste sa rozhodli vrátiť na Slovensko a založiť tu svoju značku? Nebolo by logickejšou cestou pre mladú návrhárku snaha uplatniť sa v módnych domoch v Paríži, New Yorku či Londýne?

Rozhodla som sa srdcom. Možno som si aj zvolila tú náročnejšiu cestu, ale som stále odhodlaná ísť po nej ďalej.

Väčšina ľudí, ktorí sa vrátia zo zahraničia, sa sem vrátia s víziou zmeniť veci k lepšiemu. Rovnaký prístup mám aj ja. Slovenskú módnu scénu treba rozvíjať, mám pocit, že zaostávame a pritom je tu veľa talentu.

Reklama

Kde vznikajú vaše modely?

Záleží od náročnosti. Pánske obleky šijú krajčírky v Trenčíne. Ja šijem u mňa doma v Modre a najnovšie už aj v ateliéri v Bratislave.

Pomáha mi ešte jedna krajčírka. Úplety vznikajú u susedov v Česku v spoločnosti Novia Fashion.

Slovenskú módnu scénu treba rozvíjať, mám pocit, že zaostávame a pritom je tu veľa talentu, hovorí Petra Famlerová. Foto: Welin, archív Petry Famlerovej

Z odpadového materiálu

Odkiaľ sú materiály na výrobu modelov?

Väčšina látok je deadstock, čiže odpadová látka. Sú to látky buď od dizajnérov alebo zo zavretých fabrík, ktoré už nemali využitie alebo boli chybné a inak by skončili na skládke alebo by boli spálené.

Kto sú vaši zákazníci a zákazníčky?

Moji zákazníci sú teenageri a mladí dospelí. Sú však ochotní si našetriť, nosia prevažne streetwear, uprednostňujú lokálnu výrobu pred tzv. fast fashion. Majú radi funkčný a zaujímavý dizajn, záleží im na udržateľnosti a preferujú kvalitu nad kvantitou. Pohybujú sa v kreatívnej sfére a sú skôr voľnomyšlienkari.

Petra začínala s tvorbou pre mužov. Foto: Welin, archív Petry Famlerovej

Začínali ste s tvorbou pre mužov. Sú stále muži tí, pre ktorých primárne navrhujete módu aj dnes?

Začalo sa to ako móda pre mužov. Strihy sú primárne pánske alebo odvodené z pánskeho strihu. Avšak, už by som povedala, že ide o unisex, pretože to oblečenie vyzerá rovnako dobre aj na ženách. Navrhujem pre mladých ľudí, ktorí sa nehanbia vyčnievať z davu.

Jednoduchý a efektný

Aký typ odevu najradšej navrhujete a prečo?

Úplety, pretože ma baví mať kontrolu nad dizajnom od základu, už len výberom priadze, z ktorého bude úplet zhotovený. Najradšej pracujem so žakárom a navrhujem grafiku, ktorá bude upletená.

Mohli by ste dať ľuďom tip, ako si zostaviť jednoduchý ale efektný outfit?

Nemám konkrétny tip, ale pre mňa by bol ideálny outfit celý čierny avšak z rôznych materiálov, jemných a drsných.

Poradila by som, aby sa ľudia nebáli kombinovať rôzne štýly. Skúste si možno zostaviť outfit formulkou: niečo nové – ideálne od lokálneho dizajnéra, niečo staré – zo sekáča, po rodičoch… a niečo požičané, napríklad od kamoša či kamošky.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?