16. augusta 2021

Na svojom konte má dlhý zoznam exkluzívnych pracovných skúseností a spoluprác. Barbora Demová je 29-ročná rodáčka z Bratislavy, ktorá niekoľko rokov pracovala pre luxusné módne značky ako Burberry, Vivienne Westwood, Louis Vuitton, Tom Ford či Valentino. 

Počas pandémie ju ale osud zavial späť na Slovensko, kde si našla prácu v inovatívnej firme v oblasti fintech IT, spoločnosti Vacuumlabs.

Aktuálne pracuje na pozícii product growth manager, kde úzko spolupracuje s produktovým šéfom firmy Philom Gillmanom pôsobiacim v New Yorku. Barbora sa vo Vacuumlabs stará sa o to, aby do firmy prichádzali noví talentovaní dizajnéri.

Od štúdia biznis manažmentu k móde

Barbora Demová zo Slovenska odišla študovať do Spojeného kráľovstva – bakalársky titul získala na University of Westminster v Londýne, magisterský na University of Edinburgh. Pracovať začala už počas prvého ročníka na univerzite.

Prvá stáž, ktorú absolvovala, bola v britskej firme Burberry, odvtedy v módnom biznise zostala, až kým sa nevrátila na Slovensko. V rozhovore nám prezradila, aké skúsenosti si odniesla z práce pre špičkové módne značky aj čo si váži na svojej súčasnej práci na Slovensku.

Reklama

Čo ste študovali v Londýne a čo vás pritiahlo do sveta módy?

Pôvodne som v Londýne začala študovať všeobecný biznis manažment. Prvý impulz zamerať sa na módu som dostala od kamaráta, ktorý sa venoval módnej fotografii a v tom čase študoval na fashion univerzite v Londýne.

Musím sa priznať, že ma tento svet veľmi zaujal. Keď som sa dozvedela o štúdiu biznis manažmentu so zameraním na módny priemysel, neváhala som a podala som si prihlášku.

Ako si spomínate na študentské časy?

Bolo to pomerne intenzívne, najmä magisterské štúdium v Edinburghu. Vo Veľkej Británii sa stáva, že magisterské štúdiá trvajú rok, inde (aj na Slovensku) dva – o to viac sú teda intenzívnejšie. Páči sa mi, že školy v UK sú zamerané na prax. Teóriu sme využívali pri tvorbe rôznych prípadových štúdií, pri prezentáciách. Celkové nastavenie školského systému dbá na získavanie pracovných skúseností už počas štúdií.

Krok do sveta luxusnej módy

Ako sa vám podarilo získať prácu v prestížnych módnych domoch ako Valentino, Louis Vuitton či Burberry? 

Prvú skúsenosť s módnym biznisom som nadobudla, keď som mala 19 rokov. A to cez univerzitné kariérne centrum, to je oddelenie na univerzite, ktoré pomáha študentom nájsť si prácu alebo stáž.

Vtedy som si podala prihlášku na letnú stáž v Burberry, kam ma aj prijali. Bežne sa na pozície do týchto firiem (tzv. luxury fashion brands) hlási veľký počet uchádzačov, čiže získanie tohto miesta bolo náročné.

Barbora s kolegami na módnej prehliadke Balmain Jar/Leto 2020. Foto: archív Barbory Demovej

Čím to je spôsobené?

Oblasť luxury industry je veľmi špecifická – je atraktívna a je akoby uzavretým kruhom, ľudia prechádzajú od jednej značky k inej a ostávajú v ňom. Dostať sa dovnútra týchto značiek je v neskoršom veku v podstate takmer nemožné, keďže vyžadujú prax a skúsenosti. Ja som mala to šťastie, že sa mi tam podarilo dostať už počas štúdií.

Počas praxe vo fashion oblasti som pôsobila na niekoľkých pozíciách; od produktového oddelenia, kde som úzko spolupracovala s dizajnérmi, až po prácu na eventoch, kde sme plánovali a realizovali približne 100 podujatí ročne. Počas mojej praxe sa mi podarilo spolupracovať s osobnosťami ako Kylie Minogue, DJ Mark Ronson či michelinská šéfkuchárka Helene Darroze.

Chyby sa neodpúšťajú

Prezraďte, aké to je pracovať v módnom biznise. Aké je tam tempo práce?

Práca tam je na jednej strane veľmi vzrušujúca – človek pracuje po boku známych módnych návrhárov, denne sa stretáva so zaujímavými ľuďmi a veľa cestuje – na druhej strane je to šialený výkonnostný kolotoč.

Každá značka produkuje 6 až 7 kolekcií ročne a človek nemá čas na chvíľu sa zastaviť. Vo fashion biznise je veľmi náročné udržať si work-life balance, pretože pracovná doba sa niekedy vyšplhala až na 16-18 hodín denne. Je tam malý priestor na akékoľvek pochybenie a človek je veľmi ľahko nahraditeľný.

A z pohľadu kultúry na pracovisku?

Často ide o vysoko formálne prostredie, kde ľudia vystupujú a komunikujú veľmi profesionálne, stretla som sa s tým najmä vo francúzskych firmách. Prekvapilo ma, že aj keď luxury fashion houses udávajú trendy prostredníctvom rýchlo sa meniacich kolekcií, čo sa týka dlhodobých zmien – ako je napríklad digitalizácia služieb alebo flexibilita pracovných podmienok – tie nastávajú pomalšie.

Nebol príchod na Slovensko pre vás šokom?

Reklama

Bola som veľmi milo prekvapená, keď som prišla do Vacuumlabs – na takúto úroveň flexibility v otázke pracovného času a miesta výkonu práce som nebola zvyknutá. Zažívam taký nadštandard, s akým som sa nestretla ani v zahraničí. Máme tu napríklad celodenný catering, škôlku alebo concierge servis.

Na rozdiel od fashion biznisu cítim, že sa o mňa v tejto firme zaujímajú. A aj keď pracujem na náročných projektoch, stále viem udržať svoj work-life balance.

Inšpirujúci Tom Ford

Vráťme sa ešte k módnemu biznisu. Viem, že ste pracovali aj pre Toma Forda osobne a vraj to bola veľmi zaujímavá skúsenosť. Môžete o tom prezradiť viac?

S Tomom Fordom som prichádzala do kontaktu dennodenne. Prekvapilo ma, ako veľmi bol stále zainteresovaný v kreatívnom procese a pri tvorbe svojich kolekcií. Často sa stáva, že dizajnér po rokoch budovania svojej značky prenechá tvorbu kolekcií svojmu dizajnérskemu tímu a on už pôsobí len ako tvár svojej firmy.

Barbora s kolegami z Louis Vuitton v klube Annabel’s v Londýne, kde organizovali podujatie pre 700 hostí s vystúpením Kylie Minogue. (Foto: osobný archív Barbory Demovej)

To v jeho prípade neplatilo?

Nie. Napriek dlhej úspešnej kariére ako hlavný dizajnér pre Gucci a Yves Saint Laurent a neskôr pri vedení svojej vlastnej firmy Tom Ford, každý deň bol s nami v office od skorého rána do večerných hodín.

Bol angažovaný v každom aspekte svojho biznisu a aj pri menej zásadných rozhodnutiach, ako bol napríklad výber farieb, látok alebo modeliek na jeho prehliadky, mal posledné slovo. Sám si dokonca aranžoval a fotil módne kampane.

Je to človek s enormným zmyslom pre detail a neuveriteľnou pracovnou morálkou. Vizionár, ktorého kreatívny proces je zážitok a pocta sledovať. Tom Ford bol pre mňa osobne jeden z najfascinujúcejších ľudí, ktorých som mala možnosť stretnúť.

Umenie oceniť talent a skúsenosti

Dnes pôsobíte na Slovensku. Takže aj vy patríte k ľuďom, ktorým covid zásadne ovplyvnil kariéru…

Covid bol pre mňa zlomovým momentom. Z Londýna som sa mala presunúť do Milána, kde som spomedzi niekoľkých stoviek uchádzačov získala pozíciu worldwide client experience specialist v Gucci, no práve pandémia oddialila môj nástup do práce.

Nikdy som neuvažovala nad návratom domov a myslela som si, že ostanem pracovať a žiť v zahraničí. Po mesiacoch strávených na Slovensku som si uvedomila, že podmienky na život sú tu veľmi dobré – a tak som sa rozhodla ostať.

Prečo?

Veľkomestá ako Londýn, Paríž a Miláno sú na jednej strane atraktívne miesta pre život, v mojom prípade však benefity života na Slovensku prevážili. Presvedčilo ma aj poznanie toho, ako sa naša krajina vyvíja a posúva. Zahraničná skúsenosť mi pomohla viac oceniť pozitíva našej krajiny.

So skúsenosťami, ktoré ste mali, bolo pre vás ľahké nájsť si na Slovensku prácu?

Návrat na Slovensko bol pre mňa dosť náročný. Slovenské firmy mali problém s tým, že mám len zahraničné skúsenosti, navyše vo veľmi špecifickom luxury fashion sektore. Taktiež mi hovorili, že hneď, ako sa pandémia skončí, určite odídem znova do sveta.

Nájsť firmu s globálnym presahom bol naozaj problém. Do Vacuumlabs som sa hlásila na pozíciu do marketingového tímu. Naša vice president of marketing Michaela Vlčková mala pocit, že môj talent vie využiť lepšie. Následne ma zoznámila s Matejom Ftáčnikom (CEO Vacuumlabs, pozn. red.), ktorý mi ponúkol miesto v produktovom tíme.

Doteraz spomínam na ten pohovor, lebo sa mi veľmi páčilo, že ocenili môj talent a skúsenosti a nešlo len o to, či spĺňam všetky položky v životopise.

Ako si splniť pracovné sny

Čo by ste odporúčali ľuďom, ktorí by sa chceli presadiť v zahraničí vo firmách, ktoré sú globálnymi značkami? 

Myslím si, že na to, aby sa človek presadil aj v tomto mimoriadne náročnom odvetví, je potrebná určite ctižiadostivosť a hlavne aj troška naivity. Veľmi veľa ľudí ma od toho odhováralo, vraveli mi, že nemám ísť do luxury fashion industry, že mám skúšať aj high street módne značky.

Pamätám si, ako sa ma učitelia na škole pýtali, prečo to chcem urobiť a vôbec to skúšať, keď tú prácu dostane extrémne malý počet uchádzačov. Práca v high fashion je naozaj náročná, no netreba sa zľaknúť a hlavne – nenechať sa odradiť odmietnutím.

Ja som za tie roky podala stovky prihlášok a bola som odmietnutá na mnohých pohovoroch, kým som získala vysnívanú prácu v Louis Vuitton. Následne som z fashion prešla do fintechu – prišla som do témy, ktorá bola pre mňa absolútne nová.

Už keď som si začala hovoriť, že to bola pre mňa príliš veľká zmena, natrafila som na citát Jona Acuffa, ktorý sa mi veľmi páčil a dodal mi odvahu: „Be brave enough to be bad at something new“ („Buďte dostatočne odvážni na to, aby ste boli zlí v niečom novom“).

Takže je dôležité nebáť sa vhupnúť aj do nových oblastí a stále sa učiť?

Áno. Veľa ľudí sa podľa mňa bojí opustiť svoju komfortnú zónu – niekedy ten krok jednoducho treba urobiť a posunúť sa. Ja som sa na to odhodlala a mám pocit, že vo Vacuumlabs nás to posúvanie hraníc s kolegami akosi spája. Do náročnejších tém vidím každý deň hlbšie a hlbšie, stále sa učím niečo nové a dáva mi to priestor posúvať sa ďalej.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?