„Ide o možnosť používania interných aplikácií, konektivitu, nákup hardvéru a softvéru, nápor na ľudí na IT a bezpečnosť,“ hovorí Peter Laco, výkonný riaditeľ pre divíziu firemných zákazníkov. To bolo dôvodom, prečo pripravili službu Bezpečný Home-Office bez výpadkov.
V minulom roku sa veľa zamestnancov presunulo z kancelárií a odvtedy pracovali z domu. Čo to znamenalo pre zamestnávateľov?
Pandémia prinútila firmy rýchlo reagovať na nevyhnutnosť zavedenia práce z domu. Existujú tu firmy, pre ktoré bol vzdialený prístup bežným spôsobom práce, v našej spoločnosti takto zamestnanci pracovali dlhé roky, takže úplný prechod na home office prešiel prirodzene. Pre mnoho firiem to bola však veľká výzva. Nedokázali spustiť svoje interné systémy, ľudia sa nevedeli na diaľku pripojiť, alebo nevedeli využívať aplikácie, ktoré potrebovali, a to SAP či rôzne CRM aplikácie. Keď ich aj spustili, často nemali prístup k databázam, zlyhávalo im pripojenie, preťažovala sa sieť. Potrebovali prijímať rýchle riešenia, často nekoncepčné, neudržateľné a zbytočne predražené.
Dnes vidíme, že zamestnanci sa už nevrátia k úplne rovnakému pracovnému systému ako predtým, ale budú fungovať v hybridnom režime. Benefity môžu získať obe strany. Niektorí zamestnanci napríklad trávili hodiny presúvaním sa, teraz ich môžu využiť efektívnejšie. Často majú vo svojich domoch vytvorené vhodné pracovné prostredie a môžu plnohodnotne fungovať. Zamestnávateľ si zase vie zoptimalizovať priestory pre svojich zamestnancov.
Peter Laco, výkonný riaditeľ pre divíziu firemných zákazníkov. Zdroj foto: Archív Slovak Telekom
Aké boli najväčšie výzvy tohto obdobia z pohľadu zamestnávateľov?
Identifikovali sme päť najčastejších problémov, s ktorými sa firmy museli vyrovnať.
Prvým je, že firmy nevedia otvoriť interné aplikácie smerom von, teda umožniť zamestnancom využívať ich z domu. Druhým je, že aj keď to dokázali a zamestnanec má prístup k systémom, často býva v lokalite, kde internet poriadne nefunguje a vypadáva. Je to pre ľudí frustrujúce, pretože sa nemôžu venovať práci, ale riešia pripojenie. S tým súvisí nadmerná záťaž ľudí na IT oddeleniach. Rapídne sa zvýšil nápor problémov, ktoré musia denne riešiť.
Ďalším je finančný rozmer. Nie všetci zamestnanci majú notebooky. Možno mali v kanceláriách pracovné stanice, využívali aplikácie ako tenkí klienti a podobne. Firma potrebuje rýchlo a naraz investovať do hardvéru, sieťových prvkov, licencií a sú to skutočne výrazné investície.
Posledným je, samozrejme, bezpečnosť. Domáci hardvér ľudia často využívajú na surfovanie po internete a otvárajú interné systémy, ktoré sa stávajú ľahkou korisťou hekerov. Platí, že čím viac sa firma otvára, tým viac sa zvyšuje bezpečnostné riziko. Preto je každé nekoncepčne poskladané riešenie veľmi rizikové. Dnes hekeri útočia rôznymi sofistikovanými spôsobmi, využívajú automatické systémy, už nie je otázka „či“, ale „kedy“. Dokážu spôsobiť nemalé škody.
Zdroj foto: Archív Slovak Telekom
Aké riešenia teda zamestnávateľom ponúkate?
Na základe týchto piatich tém sme sa pozreli do nášho portfólia a zanalyzovali naše možnosti. Tieto riešenia zákazníci a aj my sami využívame už roky. Postavili sme ich koncepčne tak, aby sme pokryli uvedené oblasti. Teraz ponúkame balík Bezpečný Home-Office bez výpadkov.
Vzdialené prístupy riešime tak, že sme sieťové prvky umiestnili do nášho vlastného dátového centra. Nie sme len poskytovateľom mobilných služieb, ale aj prevádzkovateľom dátových centier. Staráme sa o veľkých zákazníkov, štátne inštitúcie, o fixnú sieť a máme široký tím špičkových odborníkov.
Zákazník sa prostredníctvom zabezpečeného rozhrania spojí s dátovým centrom a dostáva to ako službu, o ktorú sa starajú rovnakí technici, ktorí majú na starosti dátové centrá. Je teda v bezpečí, podobne ako všetci zákazníci, ktorí sú umiestnení v dátovom centre – najväčšie firmy, banky, štátne inštitúcie. Keďže ide o službu, nemusí kupovať hardvér, o ktorý sa treba starať, platiť za licencie. Takto sme vyriešili prvý problém vrátane náročnosti na údržbu a bezpečnosť.
Zdroj foto: Archív Slovak Telekom
Ako to vyzerá z pohľadu zamestnanca?
Čo sa týka kapacity, v rámci home officu dostane každý zamestnanec čiernu škatuľku, ktorú si zoberie domov. Toto zariadenie vám poskytne rovnakú službu, ako keby ste boli v práci, nemusíte sa prihlasovať do VPN. Jednu časť pripojíte do elektrickej zásuvky, druhú káblom k svojmu wifi routeru a ste v rovnakej sieti ako v práci.
Toto zariadenie je manažované na diaľku a dokáže z konektivity, ktorú máte, získať pre vás maximum. Aplikáciám, ktoré sú dôležité pre vašu prácu, ako napríklad hovory cez Microsoft Teams aplikáciu, systém SAP či CRM systém, priradí vyššiu prioritu ako Youtube, e-mailom s veľkými prílohami alebo internetovým prehliadačom. Samo manažuje dátový tok a dokáže z neho vyťažiť maximum. Ak máte napríklad konferenčný hovor, zároveň vám kolega posiela veľkú prezentáciu, na pozadí ešte sťahujete súbor, môže sa stať, že váš hovor začne sekať. Toto zariadenie však ponechá nevyhnutnú kapacitu pre hovor, aby fungoval, a e-mail od kolegu sa bude načítavať dlhšie. Na vašom hovore to vôbec nepocítite.
Zariadenie je vybavené SIM kartou a keď napríklad vypadne lokálny internet, celú prevádzku presmeruje prostredníctvom mobilného LTE pripojenia. Ďalšou výhodou je, že kolegovia na IT majú do neho prístup na diaľku a dokážu spraviť celú diagnostiku.
Hardvér ponúkame ako službu aj so správou, takže firma nemusí jednorazovo investovať veľký balík do nákupu potrebného hardvéru. V rámci tejto služby prispôsobujeme hardvérové vybavenie potrebám zamestnancov – niektorí potrebujú veľmi výkonné počítače, iní menej, preferujú Mac alebo PC, je to individuálne. Okrem hardvérového vybavenia poskytujeme aj nástroje pre prácu ako MS Office 365, SharePoint, platformy na tímovú spoluprácu ako Microsoft Teams či Webex a zároveň sa postaráme o ochranu počítačov a mobilných zariadení pomocou manažovaného antivírusu.