16. augusta 2021

Keď sa spojil slovenský UX výskumník so slovenským marketingovým riaditeľom vznikol produkt, ktorý si našiel najviac zákazníkov za veľkou mlákou a má potenciál meniť princípy testovania web stránok. 

Predstavte si, že chcete založiť web. Či už je to e-shop, spravodajský portál alebo blog, chcete vedieť, ako sa budú návštevníci vašej stránky u vás cítiť. Ešte pred jej spustením by ste ju teda mali testovať. A na to slúži UX výskum.

Ten zväčša prebieha v takzvanom UX laboratóriu, teda špeciálne upravenej miestnosti, do ktorej príde vzorka užívateľov a testuje web. Ich reakcie zasa pozorujú výskumníci, ktorí ich celú skúsenosť s daným webom vyhodnocujú a stránku následne podľa požiadaviek upravia. 

Samozrejme, testovanie menších web stránok sa dá uskutočniť aj v okruhu priateľov či kolegov, no môže tu vzniknúť riziko, že nedostanete relevantnú odozvu. Priatelia vás nechcú kritizovať, rodina chce byť zdvorilá. 

Ľudia robia chyby

Podobné, aj keď menšie riziko, tu však je aj pri profesionálnom UX výskume. Skúsenejší „testeri“ už môžu vopred vedieť, čo chce výskumník počuť, tí neskúsenejší zasa môžu mnohé z chýb prehliadnuť. Vyhodnocovanie dát tak môže byť skreslené a navyše si celý proces vyžaduje dlhý čas a nemalé finančné prostriedky. 

Reklama

Práve toto inšpirovalo Eduarda Kurica, technického riaditeľa a jedného zo spoluzakladateľov spoločnosti UXtweak, k myšlienke preniesť UX laboratórium do online priestoru. Jeho hlavným cieľom bolo odbremeniť testovanie web stránok od spomínaných hendikepov a sprístupniť ho každému. 

Primárnym trhom je pre nich USA. Foto: Archív respondenta

Aj keď mal Kuric tím vývojárov a ideu, to čo mu chýbalo bola skúsenosť z podnikania a marketingu. V júni 2019 sa preto rozhodol osloviť reklamnú agentúru Elite Monday Lovers a jej zakladateľa a CEO Ľubomíra Lajoša, ktorého myšlienka nadchla. Nakoniec okrem marketingového poradenstva vstúpil do firmy aj ako spoluzakladateľ.

Prvýkrát sa produkt dostal „na pulty“ v septembri 2020 a do súčasnosti sa im podarilo nazbierať 10-tisíc registrovaných používateľov, ktorí prinášajú priemerný mesačný rast tržieb od 20 do 30 percent. A aj keď sa aktuálne obzerajú po investorovi, ktorý by im pomohol zrýchliť rast, platformu rozbiehali z vlastných financií. 

Na jednom mieste

Hlavným cieľom ich platformy je dosiahnuť, aby každý užívateľ, bez toho či má alebo nemá skúsenosti s UX, dokázal otestovať svoj web. Ako tvrdí Lajoš, od konkurencie ich okrem toho odlišuje aj fakt, že potrebné nástroje na  uskutočnenie UX výskumu sú na jednom mieste a za jedno predplatné.

Ak si teda niekto potrebuje otestovať svoj web, nemusí si tak kupovať niekoľko rôznych služieb, pretože UXtweak ho úplne zastreší, a to v každej fáze vývoja webu — od prototypu až po finálny produkt,“ vysvetľuje Lajoš.

Ich biznis model stojí práve na predaji služieb formou mesačného či ročného predplatného. „Na Slovenskom a Českom trhu však okrem toho poskytujeme aj takzvaný plný servis. Náš tím dizajnérov a developerov vie zastrešiť celý proces — od testovania cez návrhy na vylepšenie až po finálny produkt,“ vysvetľuje pre Forbes Lajoš.

Medzi ich zákazníkov v našich končinách už momentálne patrí napríklad Generali Česká republika, Niké stávková kancelária alebo telekomunikačný operátor O2. 

Ťaženie na USA

Avšak napriek niekoľkým zákazníkom zo Slovenska či Českej republiky, cieliť na náš región nebolo ich primárnou métou. Najväčší počet zákazníkov (43 percent) totiž majú v USA, keďže ide o najväčší trh v oblasti UX a navyše je oproti nášmu, ale aj iným krajinám EÚ, popredu a dáva sa naň veľký dôraz.

Ďalších 11 percent tvoria zákazníci z Veľkej Británie, 10 percent zo Slovenska a Česka a zvyšok používatelia z krajín západnej Európy.

Z medzinárodných hráčov sa im do svojho portfólia podarilo zapísať napríklad korporácie ako Intel či HP. Podľa Lajoša by si však pokojne trúfli obslúžiť aj taký veľký web ako má napríklad jeden z najväčších retailerov – Amazon. 

Zákazníkov však našli aj na MIT či Oxfordskej univerzite, kde ich nástroj využíva množstvo študentov, UX výskumníkov či web dizajnérov. „Naša vízia je spraviť UX výskum s UXtweakom natoľko jednoduchý, že si svoj web bude vedieť otestovať aj vaša babička,“ opisuje s úsmevom spoluzakladateľ. 

Aktuálne pracujú na implementovaní umelej inteligencie do celého procesu, a teda by sa potreba testovaia webov reálnymi ľuďmi úplne vypustila. Výsledkom má byť riešenie, vďaka ktorému sa užívateľ dostane k výsledku výskumu jednoduchšie a rýchlejšie. „Doposiaľ nikto na trhu nemá nástroj na testovanie UXu s umelou inteligenciou, takže by sme v tejto oblasti priniesli neskutočný pokrok,“ dodáva na záver Lajoš. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?