6. novembra 2018

Leadership a vďačnosť spolu tvoria veľmi silnú kombináciu. Práve vďačnosť nám totiž pomáha cítiť sa lepšie a vidieť v živote to všetko dobré. Pokiaľ sa pustíte do jej precvičovania, tak z tohto pozitívneho pocitu bude ťažiť vaše telo aj mozog. Tak si vytvoríte akúsi pozitívnu emočnú rezervu, z ktorej budete môcť čerpať kedykoľvek to budete potrebovať. 

Vďaka sile vďačnosti dokážu lídri zvládať i stresové situácie, napríklad ak ich tím nepodáva práve najlepšie výkony. Pokiaľ si lídri dajú na minútu pauzu a budú si precvičovať vďačnosť, tak tým dajú šancu svojmu mozgu a telu na rekalibráciu. To im umožňuje sústrediť sa nielen na prítomnosť a to, ako môžu veci zmeniť, ale i objaviť ďalšie veci, za ktoré by mali byť vďační.

Buďte lepší líder. 9 rád, ako ukážete zamestnancom, že si ich ceníte

O všetkom, za čo sme v živote vďační, zväčša premýšľame počas sviatkov alebo ak sa stane nejaká veľká udalosť. No nemusíme sa obmedzovať len na tieto dva scenáre. Počas celého roka si totiž môžeme pomocou vďačnosti vytvárať veľkú rezervu pozitívnej energie. Tú môžu lídri využiť v momentoch, počas ktorých ich životu vládne stres. Táto zásoba im pomôže získať pevnú pôdu pod nohami. V každom dni tak môžete objaviť niečo, za čo ste vďační, a už i kúsok takejto vďačnosti vám môže priniesť úspech.

Chcete byť lepší líder? Zvážte túto radu: Nerobte chvíľu nič

Existuje niekoľko spôsobov, ako môžete začleniť vďačnosť do svojej každodennej rutiny. Nech už ide o denníky alebo mindfulness praktiky. Moji klienti za najúspešnejší spôsob označujú precvičovanie vďačnosti. O čo vlastne ide?

Precvičovanie vďačnosti

Zatvorte oči. Sústreďte sa na to, čo vo svojom živote považujete za požehnanie. Na to, za čo ste vďační. Predstavte si obraz tohto požehnania. V tichosti sa poďakujte osobe alebo objektu, ktorí sú jeho súčasťou. Pri pocite vďačnosti sa uvoľnite. Zhlboka sa nadýchnite. Snažte sa precítiť viac vďačnosti.

Najnovší výskum, v ktorom sa odborníci venovali ľudskému mozgu, ukazuje, že šesť dávok pocitu vďačnosti denne počas 30 sekúnd (spolu tri minúty) umožní vaším neurónom, ktoré sú súčasne aktívne a majú vyšší stupeň vzájomnej interakcie, ťažiť z pocitu vďačnosti až počas obdobia dvoch týždňov. To znamená, že k pocitu vďačnosti sa dostanete ľahšie a oveľa častejšie. A páni, za to sme ozaj vďační!

Ak to robíte dobre, tak sa cítite dobre

Ak sa lídri pustia do tohto precvičovania pravidelne, tak sú schopní generovať vďačnosť zvnútra, vďaka čomu ju môžu následne preukázať i ostatným ľuďom naokolo. Takáto prax rovnako prospieva i procesu myelinizácie, čo je tvorba myelínových pošiev okolo nervových vlákien.

Všetky tieto úžasné výsledky sa u človeka dostavia už do 60 sekúnd. A všetci si predsa dokážeme nájsť minútu denne na to, aby sme sa venovali vďačnosti.

Tak teda, za čo ste dnes vďační vy?

Hlavné foto: Pexels

Prispievateľka Christine Comaford píše pre Forbes.com o leadershipe.