Zlaté časy 50-miliónových tržieb skončili. Známa herná firma Pixel Federation po novom uťahuje opasky a škrtá, kde sa dá. Nové vedenie muselo pristúpiť k nepopulárnym riešeniam: personálne „okresať“ tím a zrušiť herné tituly.
Herné štúdio Pixel Federation sa špecializuje na vývoj mobilných hier a svoj ekonomický boom zažilo počas obdobia pandémie. Po ústupe ochorenia však spoločnosť začala klesať s tržbami a v ziskovosti, preto sa na stole objavila otázka: Kde treba škrtať najviac?
Firmu od apríla vedie nové vedenie na čele s čerstvým CEO Danielom Durankom a známe mená zakladateľov a spolumajiteľov sa stiahli z manažérskych pozícií. Duranka v rozhovore pre Forbes otvorene prezradil, s akou taktikou prišla firma po poklese obratu, ale aj to, kde bude škrtať a čo to znamenalo pre bežných zamestnancov.
Nový CEO taktiež načrtol nové plány štúdia v blízkej budúcnosti, osvetlil, prečo museli odklepnúť stopku novému projektu a ktorú sériu z portfólia Pixelu čaká pokračovanie.
Prepad obratu a tržieb
Čerstvé ekonomické čísla za rok 2023 ukázali pokles tržieb aj zisku Pixel Federation. Prekvapilo vás to?
Nie, pretože plánujeme každý rok dopredu. Podľa toho, ako sa vyvíjal predchádzajúci rok a ako nám išiel a ide marketing, približne vieme, ako to bude vyzerať.
Tržby klesli zo 47 na 42 miliónov eur. Neprekvapil vás ani tento rozdiel v tržbách?
Nie, mali sme veľmi silné tri roky. Pred covidom sme mali príjmy 33 miliónov a potom prišli roky 2020, 2021, 2022, keď sme si pripísali príjmy 48, 51 a 47 miliónov eur. Urobili sme brutálny skok z 33 na 50 miliónov. Po pandémii už ľudia neboli toľko doma a mali tak možnosť míňať peniaze aj iným spôsobom.
Takže poklesu tržieb pripisujete najmä koniec covidového obdobia?
Plus inflačná kríza, vojna na Ukrajine. Je to mix kríz. Keď ale na konci dňa musí bežný človek „rezať“ z výdavkov, tak logicky „odreže“ práve zo zábavy. Typicky sa neuskromní na výdavkoch na rodinu, deti či auto. Navyše sú naše produkty „free to play“, takže sa viete zabávať aj zadarmo. Ak sa chcete baviť viac a rýchlejšie, tak zaplatíte, no nemusíte.
Bolo by až neuveriteľné, ak by sa po tom všetkom nič nestalo. V tomto musíme byť skrátka dospelí. Raz nás situácia na trhu zasiahla super spôsobom, neskôr nastal opačný scenár. Ľuďom, čo dnes nariekajú nad inflačnou krízou a tým, že situácia na marketingovom trhu nám nepraje, hovorím jedno: Vtedy sme sa tešili, teraz neplačme. Tak to skrátka je.
Kto plače? Ozývajú sa nespokojné hlasy aj z firmy?
Jasné. Aj ja plačem. Keď idete dole z 50 miliónov na 40 miliónov a zo ziskovosti z 20 percent na hlboko pod 10, tak pochopiteľne investori ani majitelia nie sú nadšení. Ale platí to aj pre bežných ľudí. Nikto nemá rád zlé časy.
Ako sa muselo v súvislosti s týmito prepadmi prispôsobiť fungovanie firmy?
Zúžime naše zameranie a nebudeme utekať na sto smerov. Sto hovorím, samozrejme, obrazne. Ide tak o tri či štyri projekty. Verím, že musíme ísť užšie a konzervatívne, teda sa vrátiť k tomu, čo vieme robiť. Práve to sa teraz deje. Na strane nákladovosti sa musíme však taktiež uskromniť.
Personálne škrty
Museli ste robiť aj personálne škrty?
Museli je prisilné slovo. Síce sa to divne hovorí, ale skôr sme chceli. Nebolo to tak, že keď to neurobíme, firma skrachuje do troch mesiacov. Skôr ide o to, že chceme mať dlhodobo fungujúcu zdravú firmu, kde budú spokojní a šťastní ľudia.
Radšej mať menej ľudí, ktorí budú spokojní a šťastní, ako mať veľa nešťastných ľudí. Oproti septembru 2023 sme prepustili 50 ľudí. Z 300 na 250.
O aké pozície išlo?
Naprieč viacerými oddeleniami.
Čo bolo kľúčom na základe, ktorého ste prepúšťali?
Bola to kombinácia viacerých faktorov. Prvým bolo, že sme osekali funkcie, ktoré sme ďalej nepovažovali za potrebné natoľko rozvíjať. Extrémne povedané, mali sme funkciu človeka, ktorý varil kávu, ale už túto pozíciu nepotrebujeme.
Znie to trochu záhadne, nemôžete priblížiť aspoň nejakú pozíciu, ktorá už nebola potrebná?
Môžem. Napríklad človek špecializujúci sa na social media. Mali sme dedikovaný tím, ktorý sa staral o správu sociálnych sietí, no došli sme k záveru, že tento segment nemusíme riešiť tak do hĺbky.
Funkcia špecialistu pre social media v roku 2024 nie je dôležitá?
Je, ale tím sme zredukovali z piatich na dvoch. Už toľko energie do sociálnych sietí nedávame. Robíme to inak, agendu zhltlo marketingové oddelenie.
Spomínali ste ešte ďalšie faktory…
Druhým faktorom bol neúspech niektorých herných produktov. Keď skončili, tak z nich vybraní ľudia odišli preč. Tretí faktor je najmenej populárny. Ľudia, ktorí mali najnižší výkon. Keď potrebujete utiahnuť opasky a zvýšiť výkon, je to nevyhnutné.
Je to ako pri pozývaní ľudí na svadbu, nemôžete pozvať všetkých. Niekto bude pod čiarou. Na mojej svadbe to napríklad bol môj dobrý kamarát Braňo Bernát, čo ma dodnes mrzí. Ľudia nemajú radi, keď o tom takto priamo hovorím, ale taká je proste pravda.
Stopka pre Brno
Pixel Federation nedávno rušil pobočku v Brne. Spolumajiteľ firmy Marián Fridrich mi povedal, že to bolo z dôvodu rušenia hry Port City. Súvisela nejako stopka pre Brno aj s týmito opatreniami, ktoré spomínate?
Pôvodná myšlienka pre pobočku v Brne bola, že tam postavíme samostatný produkčný tím, ktorý bude schopný čerpať talenty z českého trhu. To sa nám podarilo, ale nepodaril sa nám produkt, na ktorom tím pracoval. Dostali sme sa na rázcestie.
Mali sme funkčný produkčný tím, ale nemali sme funkčný produkt a nachádzali sme sa v čase, keď všetko klesalo. Boli tam naozaj šikovní ľudia. Mimochodom, všetci dostali ponuku na presun do Bratislavy s plateným bývaním. Väčšina ľudí to neprijala a pobočku sme zavreli.
Viete si predstaviť, že pobočku opäť otvoríte?
Najbližšie roky si to neviem predstaviť.
Pád príjmov a boj o zisk
Ako máte aktuálne ekonomicky rozbehnutý rok 2024? Budete podľa vás v tržbách a zisku opäť padať?
Príjmy pôjdu dole. Z 50-miliónovej firmy sme išli na 40-miliónovú a teraz je otázka, či sa tam udržíme. Náš plán a môj odhad je, že sa v roku 2024 dostaneme niekde kúsok pod 40 miliónov.
Príjmy teda klesnú, my ale spravíme všetko pre to, aby sa zlepšila naša zdravosť, teda ziskovosť. Nemôžeme logicky, matematicky ani psychologicky niekoľko rokov po sebe klesať príjmovo aj ziskovo.
Zisk Pixelu ale klesol z troch miliónov pod jeden milión. Ako chcete docieliť, aby sa tak nedialo aj naďalej?
Na strane príjmov zázraky neočakávame, musíme byť teda rozumnejší na strane nákladov. Približne 50 percent našich nákladov tvorí marketing. Keď „nakupujeme“ nových hráčov, cielime na dlhodobú dvojročnú návratnosť.
Zjednodušene povedané, naše analytické modely nám povedia, koľko môžeme daný mesiac dať do marketingu a koľko hráčov nakúpiť, tak aby sa nám to za dva roky vrátilo. Kedysi sme cielili 90-dňovú návratnosť, teraz je ale trh iný.
Rozhodli sme sa ísť o krok späť a cieliť ročnú návratnosť, a tak do marketingu nalejeme menej peňazí a „nakúpime“ menej hráčov. Necielime teda dlhodobé budúce príjmy, ale skôr krátkodobú zdravosť.
Ako funguje „nakupovanie“ hráčov?
Cez jednotlivé reklamné siete, najväčšie sú Facebook, Google a podobne. To, koľko ste ochotní investovať do nakúpenia jedného hráča a akú návratnosť cielite, sa líši. Sú firmy, ktoré sú ochotné platiť šialené peniaze za nákup hráča a tieto peniaze sa im nikdy nevrátia. Na takom trhu sa ťažko krátkodobo súťaží.
S trochou fantázie sa to dá ilustrovať na príklade firmy Bolt. Keď prišli do Bratislavy, po nejakom čase začali dávať 50-percentné zľavy. Ja som z Pixelu do Starého Mesta jazdil za dve eurá. Krátkodobo na tom museli veľmi finančne strácať, ale asi dúfali, že si takto získajú dlhodobých zákazníkov a raz sa im to vráti.
Možno to aj vyšlo, keďže stále fungujú a ja dnes jazdím nie za 2 eurá, ale za 6. Podobne to mal aj Pixel, pracovali sme na dlhodobej vízii rastov príjmov, ale teraz budeme aspoň chvíľu viac pozerať na krátkodobé zdravie.
Šetrenie na teambuildingu
Utiahnete opasok aj v ďalších oblastiach?
Vieme ešte v určitých oblastiach pritiahnuť opasok bez toho, aby to nejako výrazne bolelo. Ja to volám „stále veľa muziky, no za menej peňazí“. Dám konkrétny príklad. Máme raz za rok firemnú akciu, voláme ju Kick off. Je to 2-dňový teambuilding, počas ktorého sa súťaží, tancuje, pije a hrá kapela.
Nie je to párty ako z filmu Vlk z Wall Street za milión, ale blíži sa to k sume 200-tisíc eur. My tú akciu vieme urobiť možno o päť percent horšiu, ale zároveň o polovicu lacnejšiu, možno viac. Stále veľa muziky, ale za výrazne menej peňazí.
Nové vedenie
Ako sa personálne obmenilo fungovanie manažmentu (boardu) v PF po nedávnych zmenách vo vedení?
Z boardu odišiel Marián a Šimon. Pozície CTO Peter Štefček, CIO Braňo Bernát, CPO Filip Polášek a CGO Martin Lučan ostali. Pribudol náš nový CMO Michal Prokop Grňo a CRO Michal Hablovič. So mnou je nás teda sedem.
Board nehlasuje, ale diskutuje. Rozhodnutia za jednotlivé oblasti majú plne v rukách jednotliví členovia. Ja ako CEO nemám žiadne právo veta ani nič podobné.
V apríli tohto roku ste sa stali CEO Pixel Federation. Ako spomínate, spolumajitelia firmy Marián Fridrich a Šimon Šicko aktívne už nepôsobia v manažérskych funkciách spoločnosti. Aké majú aktuálne pozície?
Sú stále konatelia a majitelia. Dohodli sme sa na ich súčasných právomociach, schvaľujú ročný finančný plán a rozhodujú o výške dividend. Na konci júna si sadneme a porozprávame sa ako ďalej.
Šickov nový projekt
Šimon Šicko pred mesiacmi avizoval, že sa chce venovať vývoju hier. Pôsobí nejakým spôsobom v kreatívnej časti firmy?
Pohybuje sa v rámci firmy. Povedal by som, že je trochu osamotený, a to v tom zmysle, že si našiel projekt, ktorý vie do určitej miery dodať sám.
Na čom pracuje?
Apple prišiel na trh s novým zariadením Vision Pro, ktoré vytvára virtuálnu realitu, ale aj augmentovanú teda rozšírenú realitu. Šimon má víziu, že všetky vizuály, ktoré obsahujú najmä naše vlakové hry, chce nejak využiť práve v tejto rozšírenej realite.
Máme totiž vytvorených stovky virtuálnych vizuálov lokomotív a vlakov. V praxi by to malo ísť tým smerom, že si budete môcť postaviť niečo ako vlastnú vláčikovú dráhu vo vlastnej izbe. Zaujímavý nápad.
Ako CEO ste dali Šimonovi Šickovi s jeho projektom nejaký deadline?
Nie, vôbec nie.
Ak Marián Fridrich alebo Šimon Šicko nebude komfortný s nejakým vašim rozhodnutím ako CEO, môžu ho nejak zvrátiť?
Nie, nemôžu. Čo sa týka ročného plánu, dividend a akcionárskych záležitosti, toto prebiť vedia. Jediný nástroj ako vstúpiť do našich ostatných rozhodnutí je, že ma vyhodia.
Nejde o to, že som chcel byť za chrumkavého alebo som opojený mocou. Ak však máme robiť veci podľa seba, tak musíme aspoň na nejaký čas mať možnosť robiť ich úplne podľa seba.
Fridrichov návrat po sabatikale
Spomenuli ste, že sa so spolumajiteľmi stretnete na konci júna. Máte už predstavu o tom, ako si predstavujete ich pôsobenie vo firme?
Zatiaľ to nemám vôbec premyslené a venujem sa naplno fungovaniu firmy. Obidvaja sú moji kamaráti, dali mi super robotu a tejto krajine super firmu, ale ako sa dohodneme, aktuálne neviem. Sú však iba dve možnosti, buď sa dohodneme, alebo nie.
Marián Fridrich je aktuálne na sabatikale. Ak by sa chcel vrátiť do kreatívnej časti firmy ako Šimon Šicko, s tým by ste súhlasili?
Jasné. Je to jeho firma a ak by sa chcel vrátiť a zapojiť sa do existujúceho produktu, nejako to už vymyslíme. Ak by chcel pracovať na niečom novom, s čím súčasné vedenie a Martin Lučan ako šéf produktu nebude súhlasiť, tak to robiť bude, len by sme si museli nastaviť určité pravidlá.
Pre zjednodušenie uvediem absurdný príklad. Ak bude chcieť Marián robiť na prémiovej športovej hre na Playstation 5, tak si viem predstaviť, že povieme: Oukej, ale dajme tento projekt číselne mimo oficiálne výsledky. Ani úspechy, ani neúspechy takéhoto projektu nepôjdu za nami ako novým vedením.
Išlo by o problém, ak by sa chcel Marián Fridrich vrátiť do manažérskej časti firmy?
Problém je silné slovo, ale bola by to výzva.
Model participácie
V rámci vášho menovania ako CEO bolo v hre, že by ste získali podiel z firmy?
Nebolo to súčasťou diskusie.
Ani to nie je plán v blízkej budúcnosti?
Je to trochu iná téma. Šimon a Marián pred rokmi prišli s myšlienkou určitej participácie ľudí na úspechoch firmy a tento model dnes funguje. Som súčasťou tohto modelu, ale nijak to nesúvisí s mojím menovaním do funkcie CEO.
Duranka: Niektoré veci sa mi úplne nepáčili
Kto prišiel s myšlienkou, že sa musí vo firme vedenie zmeniť?
Posledný rok začali vážnejšie diskusie medzi mnou a nimi, čo bude ďalej. Niektoré veci sa mi úplne nepáčili a podľa mňa sa dali robiť lepšie.
Aké napríklad?
Som presvedčený, že keď dáte ľuďom absolútnu voľnosť a zodpovednosť, tak sa vám to dlhodobo pozitívne vráti. Myslím si, že to super urýchľuje rast ľudí a zároveň pomáha identifikovať nesprávnu cestu. Napríklad v tomto nie sme s Mariánom a Šimonom úplne zladení.
Je to ale úplne normálne. Pixel je ich dieťa, ktorému venovali 16 rokov života, videli všetky vzostupy aj pády, dokonca niekoľkokrát. Pochopiteľne majú celkom silný názor na jednotlivé veci, nie vždy sa im chce diskutovať a nechať ľudí robiť veci po svojom.
Pre mňa slovo diverzita znamená, že s vami v miestnosti sedí človek, ktorý daný problém vidí úplne v iných farbách. Pije vám svojím názorom krv a žerie nervy, ale podľa mňa je aj to súčasťou cesty k úspechu. Keď dáte ľuďom voľnosť, je jasné, že urobia chyby¸ ale dlhodobo je to tak pre firmu lepšie. Ja tomu verím, aspoň zatiaľ.
Redukcia home officeov
Marián Fridrich je výrazne proti home officom. Išlo o rozkol aj v tejto téme?
Tu sa s Mariánom zhodneme, aj keď on je v tomto názore o niečo extrémnejší. Mne osobne home office nefunguje, ale verím, že niekomu áno. Ak nás zamestnanci presvedčia o tom, že je to dobrá cesta, tak sme s tým v pohode. Zatiaľ sme to ale ešte úplne nevideli, hlavne v kreatívnom procese.
V rámci firmy ste ich úplne stopli?
Úplne nie. Máme štyri dni v práci a jeden na home office. Manažéri majú možnosť to prebiť na 5 dní v office.
Zamestnanci na to pristúpili bez problémov?
Prežívali to oveľa menej katastroficky, ako sme si pôvodne mysleli.
Game over pre niektoré hry
Spomínali ste zrušené projekty ako Port City. Ktoré dostali ešte stopku?
Zrušili sme nedávno projekt Sweet Farm.
Prečo práve táto hra?
Išlo o hru, ktorá mala cieliť viac na ženský trh. Po vizuálnej stránke bola krásna a podľa množstva ľudí aj veľmi dobrá. To však nemusí vždy stačiť a nevedeli sme ju rozbehnúť. Akokoľvek dobrú hru urobíte, akýkoľvek dobrý film natočíte, no nedostanete do kín ľudí, je vám to na nič.
Napríklad Port City získalo v minulosti cenu za najlepšiu simuláciu na Slovensku. To je síce fajn, ale nenajete sa z toho. Podobne to bolo aj pri Sweet Fram, kde nám to nevyšlo. Jednou z teórií je, že naši dizajnéri, prevažne muži, nevedia dobre triafať ženskú cieľovku.
Iniciatíva venovať sa ženskému trhu tak padla?
V rámci blízkej budúcnosti áno. Naše najbližšie hry budú opäť transportné simulácie pre nám známu cieľovku.
Nové projekty
Ako budú vyzerať vaše ďalšie projekty?
TrainStation 3 pôjde von koncom roka. O ďalšej simulácii ešte nie je rozhodnuté, ale láka nás kamiónová tematika.
V minulosti Pixel Federation experimentoval aj s hrou pre PC. Nemáte v pláne vzkriesiť podobné plány?
Jedna téma trenduje, a to je tzv. multiplatform. Gro našich hráčov sa hrá na mobile, ale možno sú aj takí, ktorí by preferovali hrať sa aj na počítači. Ideme tak skúsiť niektoré naše hry previesť aj na desktop, aby boli plnohodnotne hrateľné aj na PC. Uvidíme, čo to prinesie. Prvé výsledky by sme mali mať niekedy v septembri tohto roka.