Tento článok je brandvoice. Čo to znamená?
11. decembra 2018

Bežný “smrteľník” sa s realitami stretne párkrát za život, keď kupuje byt či dom, alebo si prenajíma obchodný priestor. Predaj a kúpa kancelárskych budov, logistických skladov alebo celých obchodných domov je však samostatným vesmírom.

Peter Nitschneider je riaditeľom slovenskej pobočky realitno-poradenskej spoločnosti Jones Lang LaSalle (JLL). V rozhovore ponúka pohľad do zákulisia kúpy a predaja komerčných a rezidenčných nehnuteľností, prečo sa v tomto špecializovanom biznise obklopuje mladými ľuďmi, ale aj to ako sa firmy môžu pripraviť na to, keď skončí obdobie všeobecnej prosperity.

Keď pred 12 rokmi začínal pracovať v JLL, spomína si na slová bývalého šéfa, že reality sú sexy biznis, ktorý si buď zamilujete, alebo odídete. Biznis, ktorý láka šikovných ľudí. “Reality priťahujú mladých ľudí s vysokými ambíciami, ktoré chcú čo najskôr dosiahnuť. Vnímam ich ako pracovitých ľudí s jasnými víziami. Chcú sa prepracovať k veľkým transakciám, robiť náročné projekty s top biznis ľuďmi na Slovensku a v regióne. Mne osobne to dáva veľkú energiu pri práci,” začína riaditeľ JLL o svojom vzťahu k tomuto odvetviu.

V mladosti a ambicióznosti vidí to, čo dáva energiu celému realitnému biznisu, a preto sa takýmito ľuďmi rád obklopuje a ponúka im priestor vypracovať sa. Potvrdzuje to aj vekový priemer ľudí pracujúcich v JLL, ktorý iba tesne presahuje hranicu 30 rokov.

“Ani náš realitný svet sa nevyhol vplyvu inovácií, technologickej revolúcii, digitalizácii, a preto sú mladí ľudia pre náš biznis dôležitým assetom. Prinášajú inovatívne riešenia, ďaleko globálnejší pohľad a často nepoznajú limity.”

Avšak, tento dôležitý asset performuje až vtedy ak je prepojený so skúsenosťami a odbornosťou. To na konci dňa vytvára ten správny mix ako v rýchlom biznise, akým reality sú, dokážeme strategicky radiť našim klientom pri dosahovaní ich biznis cieľov a ambícií.

Tak ako v každom odvetví aj v realitnom biznise sa o šikovného človeka musia firmy “pobiť”. Nie je to iba otázkou peňazí, pretože pri nedostatku ľudí na trhu sa firmy neboja investovať do kvalitného kandidáta.

Podľa Nitschneidera ich však dokáže presvedčiť zaujímavá a silná vízia, firemné hodnoty či pracovná kultúra a atmosféra, ktorá pripomína skôr rodinnú firmu, nehovoriac o možnosti učiť sa na menších projektoch a dorásť do veľkých dealov.

JLL tím zastupoval spoločnosť Prologis pri predaji najväčšieho logistického parku na Slovensku o celkovej výmere 240 000 metrov štvorcových. Predaj Galanta Parku bol výmerou aj investičným objemom historicky najväčšou logistickou transakciou, aká bola kedy v regióne strednej a východnej Európy uzatvorená.

JLL patrí k dvom celosvetovým spoločnostiam, ktoré ponúkajú poradenstvo a full service v oblasti komerčných a rezidenčných nehnuteľností.

“V realitno-poradenskej firme zastrešujeme nehnuteľnosti komplexne. Od kúpy pozemku, navrhnutia projektu, zabezpečenia financovania a ocenenia, dozorovania výstavby, sprostredkovania prenájmu, až po predaj nehnuteľnosti a zabezpečenie správy objektu novému majiteľovi.”

“Či už radíme medzinárodným korporáciám, ktoré rátajú svoj majetok v miliardách eur, riaditeľom lokálnych firiem pri výbere správnej biznis adresy, alebo zabezpečujeme projektové riadenie výstavby ich plánovaných kancelárskych, retailových či industriálnych projektov – našou pridanou hodnotou je, že dokážeme klientov strategicky nasmerovať tak, aby boli ich výnosy maximalizované.”

JLL tím projektového manažmentu zastrešuje workplace transformáciu a výstavbu kvalitného a funkčného prostredia pre zamestnancov centrály Lenova na Slovensku (6 400 m2 v Panorama Business III v Bratislave).

Byť súčasťou globálnej korporácie nám prináša možnosť medzinárodne prepájať biznisy a skúsenosti, a tak prinášať kreatívne a inovatívne riešenia.

Súčasná situácia na slovenskom realitnom trhu prináša mnoho zaujímavých príležitostí. Atraktivita Slovenska v pohľade zahraničných a lokálnych investorov rastie, potvrdzuje to aj objem preinvestovaného kapitálu do realít v prvej polovici tohto roka, a to pol miliardy eur.

“Najvyšší objem transakcií do nehnuteľností sme zaznamenali v roku 2016 v celkovom objeme 850 mil. eur. Pri takto rozbehnutom trhu si myslíme, že toto číslo môžeme tento rok prekonať. Slovensko benefituje z dostupnosti dobrých investičných príležitostí, ktoré sú v okolitých CEE krajinách už vypredané.

Menší zárobok lepší ako megalomanský hrob

Otázkou však je, či sú reality sexy biznis aj v časoch kríz, ktoré sú prirodzenou súčasťou každej trhovej ekonomiky a o ktorej si už začínajú čoraz hlasnejšie šuškať ekonómovia z celého sveta. “Ono to určite príde. Jediné, čo nevieme je, kedy to bude a v akej sile,” hovorí šéf JLL.

Ľudia majú podľa jeho slov krátku pamäť a často už nemyslia tak, ako mysleli ešte pár rokov dozadu. Vidí však aj zodpovedné spoločnosti, ktoré od poslednej krízy majú jasne definované opatrenia, ako to neprestreliť. Zaujíma ho, ako sa bude dariť mladým spoločnostiam, ktoré predošlé obdobie ekonomického poklesu nezažili.

O budúcnosť svojho odvetvia sa však neobáva. “Zažili sme si to obdobie po roku 2008. Sila obchodníka je v tom, že aj v takejto dobe vie robiť menšie obchody, komunikuje s majiteľmi, ktorí kupovali nad svoje možnosti, ako situáciu ustáť alebo minimalizovať straty,” hovorí. Predpokladá, že vtedy nastúpia kupujúci, ktorí budú chcieť výhodne nakúpiť od tých, ktorí budú počas krízy “krvácať”.

Firmám odporúča, aby sa pozreli na výšku zadĺženia, aby vedeli, či budú schopné splácať svoje záväzky, aj keď sa náklady na obsluhu dlhu zvýšia pri stagnujúcich či dokonca klesajúcich tržbách. Spomína si na firmy, ktoré pred rokom 2008 išli v tomto smere príliš ďaleko, čo sa im vypomstilo.

“Developeri a firmy sa už zväčša poučili a nestavajú si megalomanský hrob,” hovorí Nitschneider. Cíti, že sú opatrnejší a radšej sa pustia do menších projektov, ktoré budú môcť v čase krízy predať aj na miestnom trhu, namiesto toho, aby mali jeden veľký nelikvidný projekt.