23. októbra 2019

Pôvodne začali podnikať s pánskymi motýlikmi. Takými, ktoré majú folklórne vzory, srdiečka a bodky. Dnes už ponúkajú i alternatívy pre ženy. Manželia Miroslav a Mária Salugovci vedú v obci Dlhé nad Cirochou vlastnú dielňu. Každý deň prijímajú nové objednávky a pracujú na rôznych druhoch handmade doplnkov, ktoré nechýbajú na svadbách, redových tancoch či tradičnom čepčení. 

Salugovci už za slobodna radi navštevovali spoločenské akcie. A k nim samozrejme patria obleky, šaty, kravaty a mnoho ďalších doplnkov. Stále však riešili ten istý problém. Nedokázali sa zladiť. Preto si doma sadli a Miroslavovi vyrobili pre podobné udalosti rôzne motýliky. Nečakali, že tie sa zapáčia aj v okruhu ich priateľov a známych. Keď dvojica videla, že okolie má o výrobky záujem, rozhodla sa, že hobby premení na biznis. Približne štyri a pol roka dozadu preto manželia založili vlastnú značku Saluga.

Z podnikania do podnikania

Spočiatku svoje motýliky prezentovali najmä prostredníctvom slovenského handmade portálu Sashe. Na úspech u zákazníkov si na tejto platforme ale museli počkať, nezačalo sa im totiž dariť ihneď. Čakali približne šesť mesiacov, no oplatilo sa. „Začínali sme predávať v apríli a to nebolo veľmi silné obdobie. To pred stužkovými sa nám predaj naozaj rozbehol,“ vysvetľuje Miroslav.

Začínala bez objednávok, prvá bola od manžela. Čoskoro sa však jej produkt objaví v rozprávke od RTVS

Predtým, než sa manželská dvojica rozhodla založiť značku Saluga, viedla vlastný svadobný salón. Toho sa pre víziu nového biznisu vzdala, no pomohlo jej to znížiť počiatočné investície. „Čiže začiatok pre nás až taký ťažký nebol,“ dodáva Miroslav. Niektoré stroje a materiály už manželia k dispozícii mali.

Zákazníci sa vezú na folklórnom trende. Podľa Miroslava sú práve tieto vzory najžiadanejšie. Foto: archív Saluga

Po zhruba dvoch až troch mesiacoch fungovania značky Saluga však potrebovali nakúpiť nové látky, šijacie stroje, žehliacu techniku, stroje na manžetové gombíky, náušnice a rôzne ďalšie zariadenia na zjednodušenie ich práce. „Prichádzalo to však postupne,“ hovorí. Počas prvého polroka investovali do všetkých vecí, ktoré im chýbali, približne 10-tisíc eur.

Neďaleko Nitry vyrábajú svadobné oznámenia i vianočné dekorácie z dreva. To im vozia na fúry

Salugovci síce pôvodne začínali len s predajom motýlikov, no od zákazníkov im neustále chodili nové a nové žiadosti. Niektorí sa dožadovali pasujúcich trakov, iní zasa klobúkov. Manželia sa na základe tejto spätnej väzby od ľudí rozhodli, že svoju ponuku rozšíria o nové výrobky.  Momentálne majú v ponuke traky, detské sety, kravaty, klobúky, náušnice, opasky, choker náhrdelníky, kabelky, kvetinové party, čelenky a hrebienky. A s motýlikmi neostali len pri mužoch. Ponúkajú tiež alternatívu pre ženy a deti.

Drahé produkty vyrábať nechcú

Aktuálne sa na výrobe všetkých handmade produktov značky podieľajú len sami manželia. Miroslav vraví, že na trhu sa už rok a pol najviac darí tým veciam z ich ponuky, ktoré majú folklórnu tematiku. Najviac predaných artiklov registrujú manželia predovšetkým v januári, auguste, septembri a tiež pred vianočnými sviatkami.

Vo svojom biznise sa Salugovci rozhodli staviť tiež na trend lokálnosti. Všetko, čo pre výrobu produktov Saluga objednávajú, nech už ide o látky, materiály či komponenty, majú zo slovenských alebo českých veľkoskladov. Prípadne priamo od domácich výrobcov. Potrpia si totiž na to, aby boli ich produkty vyrobené z kvalitných materiálov a komponentov. Nuž a práve s tými slovenskými a českými majú najlepšie skúsenosti. Za štyri a pol roka fungovania značky odhaduje Miroslav doterajšie celkové investície na 150-tisíc eur.

Duo pridalo ku pánskym motýlikom (vľavo) aj alternatívu tohto doplnku pre dámy (vpravo). Foto: archív značky Saluga

Všetky handmade doplnky, ktoré Salugovci spoločne vyrábajú, sú v cenovej kategórii do 50 eur. Nič drahšie ešte nevyrobili a odôvodňujú to skutočne jednoducho. „Snažíme sa, aby boli naše výrobky dostupné pre každého. Skrátka nevyrábame drahé veci,“ vysvetľuje Miroslav a dodáva, že tento krok urobili aj preto, aby vedeli konkurovať ďalším výrobcom na trhu.

Vyčnievať z davu mnohých handmade predajcov chcú tiež väčším výberom. Zákazníkov mala dvojica už i zo zahraničia, napríklad Singapuru, Austrálie, Francúzska či Kanady.

Budúci rok plánujú Salugovci vybudovať novú dielňu. Radi by v priebehu nasledujúceho roka rozšírili svoj tím, ktorí by im mohol s výrobou handmade doplnkov pomáhať. Doposiaľ si v biznise vystačili sami, no to chcú zmeniť. Rovnako práve spolupracujú aj s obchodmi, ktoré ďalej predávajú ich produkty. V Košiciach, Trnave, Svätom Antone a dokonca i Spojených štátoch amerických.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk