8. marca 2021

Po udalostiach z novembra 1989 sa ľuďom na Slovensku začali otvárať nové možnosti, mnohí preto neváhali a využili príležitosť podnikať. O tri roky neskôr začali písať príbeh rodinnej firmy Vitalos aj manželia František a Dáša Vitálošovci. S bezodpadovou výrobou prišli dávno pred tým, ako sa to stalo „in“. Dodnes sa držia filozofie kvality a dostupnej ceny. Vlajkovou loďou ich bratislavského podniku sa stali legendárne vitamínové balzamy na pery. Neskôr sa do biznisu pridali aj deti či priatelia manželov. Aj ich však zasiahla pandémia a po dlhých rokoch úspešného podnikania bojujú o prežitie.

Do rozbehu investovali rodinné príjmy

Ešte počas predchádzajúceho režimu malo zameranie Františka Vitáloša chemicko-technický charakter. Bol technický pracovník v Československom vedeckom inštitúte, na čo spomína aj takto: Vyvinul som serologické dosky pre laboratóriá, venoval som sa modelom molekulárnych štruktúr pre školstvo a s mojou pani manželkou sme sa sústredili na prírodné liečivá, zber a spracovanie liečivých bylín a plodov.

Príbeh firmy Vitalos rozpovedali František Vitáloš (vpravo) a Marek Dostál (vľavo). Foto: archív značky Vitalos

Po Nežnej revolúcii sa podľa Františka Vitáloša naskytla jedinečná príležitosť. Už totiž nemuseli pracovať pre niekoho iného, mohli začať s podnikaním.

To bol dôležitý impulz, ktorý sa neskôr s manželkou Dášou Vitálošovou rozhodli využiť. V roku 1992 spoločnými silami založili rodinnú firmu Vitalos, prišlo to prirodzene a spontánne.

S výrobnými priestormi sa usídlili v Devínskej Novej Vsi, kde sa firma nachádza dodnes. Do biznisu musel František investovať všetky rodinné príjmy, pretože nemal dostatočný kapitál na rozbeh. Napriek tomu svojmu snu veril, preto si našiel cestu. „Budoval som všetko takpovediac za pochodu. Výrobné priestory, strojové vybavenie, vozový park, všetko krok po kroku,“ upresňuje.

Reklama

Bezodpadovú technológiu zaviedli už v 90. rokoch

Prvým produktom rodinnej firmy bol nosový inhalátor. „Technológia výroby bola pre mňa jednoduchá. Na našom trhu chýbal takýto výrobok v dostupnej cene a zodpovedajúcej kvalite,“ vysvetľuje František.

Po produkte na uvoľnenie dýchacích ciest, ktorý dostal názov Hap-či, prišli na rad ikonické vitamínové balzamy na pery v štyroch základných prevedeniach – neutral, med, vanilka a cherry. Neskôr si v portfóliu našli svoje miesto aj kokos a aloe vera

Vitamínové balzamy na pery Vitalos sa stali ikonou, ktorú má aj dnes doma niekoľko generácií. Foto: archív značky Vitalos

Rodinná firma Vitalos sa stále drží filozofie, ktorú zaviedli manželia hneď na začiatku. Jej stavebnými kameňmi sú kvalita, cenová dostupnosť a bezodpadová technológia výroby, s ktorou prišli oveľa skôr, než to bolo „in“.

„Plastové obaly si vyrábame vo vlastnej réžii a každý jeden vedľajší plastový produkt následne spracujeme. Zaviedli sme separovaný zber aj pre ostatné komodity ako papier či úžitkový plast,“ dodáva František.

V dlhoročných spoluprácach pokračuje firma s dodávateľmi surovín, ktorí pochádzajú z Rakúska a Ázie. Zo susednej krajiny Vitálošovci od rozbehu biznisu nakupujú vazelínu vo farmaceutickej kvalite na výrobu balzamov na pery, ktorá obsahuje aj ľubovník bodkovaný. A zo vzdialenejších lokalít si nechávajú dovážať ingrediencie potrebné na prípravu nosového inhalátora vrátane mentolu, gáforu či mäty piepornej. 

Z milióna vyrobených kusov je dnes polovica

Hoci majú ikonické balzamy na pery s UV 5+ od začiatku nezmenený dizajn, ktorý je dôležitou súčasťou identity rodinnej firmy Vitalos, tak verzia UV 15+ dostala nový šat. „Chceli sme rozšíriť portfólio výrobkov o nový dizajn a spôsob otvárania bez závitu. Mysleli sme si, že sa časom uchytia a nahradia pôvodné balzamy,“ vraví konateľ firmy Marek Dostál, ktorý začínal v roku 1995 na pozícii brigádnika. Zákazníci však zostávajú verní pôvodnému vizuálu, ktorý je aj predávanejší.

Firma Vitalos začínala svoje pôsobenie s nosovým inhalátorom. Foto: archív značky Vitalos

V minulosti podľa Mareka Dostála vyprodukovala rodinná firma Vitalos ročne viac ako milión kusov vitamínových balzamov na pery. Keď sa na obzore začala objavovať konkurencia, tieto čísla klesali.

„Ustálilo sa to na hranici zhruba 35-tisíc výrobkov mesačne, čo je menej ako pol milióna ročne. Ten trh sa postupom času rozdelil medzi ďalších výrobcov, takže sa tieto počty okresávali,“ upresňuje.

Rodinná firma Vitalos nemá vlastný internetový obchod. Marek Dostál približuje, že všetky vyrobené nosové inhalátory aj balzamy na pery dodávajú do farmaceutických veľkoskladov, odkiaľ ďalej putujú do lekární naprieč celým územím Slovenska. Okrem toho sa výrobky Vitálošovcov dostali aj do regálov obchodných reťazcov, akými sú Billa, Dm drogerie markt, 101 Drogerie či drogéria Teta. 

Pandémia im znížila obrat na tretinu

Rodinná firma Vitalos zažila svetové finančné aj pandemické krízy. „Keď sa obchodný tok zastavil, to je najväčšia výzva pre náš súkromný sektor podnikania. Hlavne ohľadom udržania pracovných miest pre ľudí, ktorí u nás pracujú desaťročia a sú pre nás ako rodina,“ vraví František, pre ktorého bola v biznise vždy na prvom mieste férovosť. Zamestnanci aj dodávatelia mali za každých okolností včas a riadne zaplatené za svoju prácu či tovar.

Pred novým dizajnom balzamov na pery dávajú zákazníci prednosť tomu pôvodnému. Foto: archív značky Vitalos

Aj s ikonickými produktmi bojuje rodinná firma Vitalos pre pandémiu s problémami. V prvej vlne došlo k výraznému poklesu predaja. „Potom sa to postupne dalo do poriadku, no od októbra to začalo byť vážnejšie. Nevieme, dokedy táto situácia potrvá, ale pokiaľ sa nezlepší, bude na zváženie, či vôbec po tých rokoch budeme môcť pokračovať. Čo sa týka pomoci štátu, tak tá nevykrýva ani tretinu toho, čo by sme potrebovali,“ vraví Marek Dostál.

Aktuálne zamestnanci rodinnej firmy Vitalos pracujú, vyrábajú produkty, no obrat sa znížil na tretinu. „Ľudia nemajú zvyšné prostriedky na nakupovanie, alebo šetria. Cítime značný výpadok tržieb. Naša spoločnosť nežije iba z predaja balzamov na pery a nosových inhalátorov, tak isto sme distribútormi zdravotníckych pomôcok, vypadli nám dodávky zo zahraničia, takže kvôli tomu nemôžeme ďalej distribuovať a predávať,“ pokračuje Marek Dostál. Najbližšie sa preto budú v rodinnej firme Vitalos snažiť udržať doterajšie pracovné zázemie.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?