Nedajú sa prehliadnuť. Výrazné športové okuliare s malým logom VIF nosia bežci, cyklisti aj lyžiari. Teraz má byť táto značka, za ktorou stojí český podnikateľ Jakub Lorenc, ešte viac na očiach.
Lorenc totiž zostavil prvý profesionálny ženský cyklistický tím v Česku, VIF Cycling Team, s ktorým má veľké ambície nielen doma, ale aj za hranicami.
Práve na bicykli sa celý jeho biznis so športovými okuliarmi, ktorý sa počas troch rokov dostal v obrate nad 4 milióny eur a od začiatku je v zisku, začal. Len bicykel by však nestačil. Bez pandémie koronavírusu by zrejme úspešný podnik nevznikol.
Domov na Malorke
V jednom zo vzácnych „pandemických okien“, teda období počas covidu, keď sa dalo obmedzene cestovať, sa Jakub Lorenc s priateľkou zbalil a vydal sa na Malorku. Pôvodne malo ísť len o krátku dovolenku. Z baleárskeho ostrova sa však nakoniec stal ich nový domov.
Príjemné podnebie a ideálne podmienky podporili Lorenca v jeho záľube v cyklistike. Deň čo deň šliapal do pedálov a užíval si kilometre v kopcovitej krajine.
„Mal som nakúpené okuliare samých super značiek, ale cenovo boli všetky okolo 200 eur. A vtedy mi napadlo, že to je predsa pre bežných ľudí neskutočne veľa,“ spomína na moment, keď si povedal, že by skúsil na trh priniesť konkurenciu.
Dostupné, dizajnové, funkčné
„Plán bol jasný, vytvoriť športové okuliare pre masový trh, pre ľudí, ktorí si idú zabehať, na bicykel alebo do hôr a už majú svoje bežné lifestylové okuliare a chcú nejaký dostupný a pritom dizajnový, funkčný produkt na šport,“ opisuje Jakub Lorenc.
A tak zobral asi 8-tisíc eur, spojil sa s výrobcami okuliarov v Číne, vysvetlil predstavu športových okuliarov a objednal prvú zásielku. To celé trvalo asi tri mesiace. Následne mu doručili prvý balík 1 200 okuliarov, Lorenc o tom dal vedieť na sieťach a potom sa stalo niečo, čo sám ani v najoptimistickejšom scenári nečakal.
Predané za tri týždne
„Predalo sa to komplet za tri týždne. Vstupná investícia sa okamžite vrátila. Prekonalo to akékoľvek moje očakávania,“ usmieva sa. V tej chvíli mu vraj bolo jasné, že trafil, a pustil sa do podnikania s okuliarmi naplno.
Dva roky ešte zároveň s tým viedol ďalej aj agentúru DYGI:, ktorá sa špecializuje na online marketing. Mal na starosti aj kampane pre firmy milionára Karla Pražáka, ako je POP Airport, Dinosauria Museum Prague, Majaland Praha alebo hokejová Sparta.
„Bolo to skvelé, ale nedá sa permanentne sedieť na dvoch stoličkách a v rámci škálovania biznisu som sa začal sústreďovať maximálne na VIF. Potenciál v e-commerce je obrovský,“ verí Lorenc.
Práve znalosti z marketingu sa mu pri rozbehu firmy VIF veľmi hodili. Vďaka tomu sa počiatočné náklady na rozbeh podniku obmedzili v podstate len na samotný tovar a logistiku.
Tržby už 4 milióny
„Keď budujete novú značku, je to drahé, ale keď to robíte len za svoj čas, tak vás na začiatku neťažia náklady. A čo sa potom zarobilo, to som hneď investoval ďalej do firmy a jej rastu,“ opisuje. Len za prvý rok utŕžil takmer 900-tisíc eur a bol v zisku, vlani už boli celkové tržby vyše 4 milióny eur.
VIF Cycling Team | Foto: Filip Bezděk
VIF Cycling Team | Foto: Filip Bezděk
Potvrdila sa stávka nielen na kvalitné ľahké športové okuliare, ale aj na výrazný dizajn. V tom ho vraj Česi stále prekvapujú, sám si myslel, že najviac pôjdu na odbyt menej výrazné, napríklad bielo-strieborné varianty. V skutočnosti sa však najlepšie predávajú nápadné okuliare, napríklad s fialovými sklami.
Osvedčil sa mu tiež biznis model, keď sa dajú do jedných rámov vkladať rôzne sklá a vďaka tomu sa zákazníci vracajú, aj keď už okuliare majú.
„Máme už stovky zákazníkov, ktorí si kupujú niekoľko skiel a potom si dizajn okuliarov menia napríklad podľa svojho outfitu alebo farby bicykla,“ usmieva sa muž, ktorý si zakladá na doživotnej záruke okuliarov a ich minimálnej reklamovanosti.
Čo keď sa Česko nasýti
Aj keď firma rýchlo rastie, je mu jasné, že hneď ako sa český trh nasýti, bude sa tempo spomaľovať. Nové príležitosti preto hľadá v ďalších krajinách. Jeho okuliare sa predávajú už na Slovensku a taktiež v Poľsku, kde vidí veľký potenciál. Tam dodáva v spolupráci so športovým reťazcom Decathlon a chystá aj spustenie vlastného e-shopu.
No tým sa jeho plány na zahraničnú expanziu nekončia. „Samozrejme, ponúka sa Španielsko, keďže tam žijem. Už máme nejaké partnerské obchody, ale zatiaľ je to veľmi malé,“ prezrádza Lorenc.
Dnes už okuliare v spolupráci s čínskymi partnermi navrhujú vo VIF sami a na trh teraz uvedú aj ďalší model, ktorý ide cenovo do prémiovejšieho segmentu.
Čiastočne česká značka: z Malorky a Číny
Sám Lorenc pritom nechce hovoriť o tom, že by išlo o českú značku. „Vyrábam rovnako ako ostatní v Číne, žijem na Malorke, tak neviem, nepripadalo by mi fér hovoriť, že sme rýdzo česká značka,“ zdôrazňuje nadšený cyklista.
VIF Cycling Team | Foto: Filip Bezděk
VIF Cycling Team | Foto: Filip Bezděk
Práve v cyklistike bude jeho firmu teraz ešte viac vidieť. Dal totiž dokopy prvý profesionálny ženský cyklistický tím v Česku, ktorý vlastní a s ktorým má veľké ciele.
Má desať členiek naprieč disciplínami, sú medzi nimi známe mená, ako je niekoľkonásobná majsterka Česka v cyklokrose Kristýna Zemanová, Štěpánka Dubcová, ktorá je bronzovou medailistkou z juniorských majstrovstiev Európy, alebo Eliška Kvasničková.
Športovým riaditeľom a trénerom tímu je Tomáš Konečný, ktorý dlho viedol českú reprezentáciu cestných cyklistov.
„Pôjdeme postupne, teraz je cieľom zájsť veľmi dobre české poháre a zbierať body na veľkých pretekoch v zahraničí. Mám hlavne obrovskú radosť, ako si celý tím sadol a funguje,“ pochvaľuje si Lorenc, ktorý okrem ženskej cyklistiky podporuje aj začínajúcich športovcov.
VIF Cycling Team | Foto: Filip Bezděk
VIF Cycling Team | Foto: Filip Bezděk
Stojí za inkubátorom VIF Future Gen, ktorý finančne a materiálne podporuje talentované deti a mládež naprieč športmi. S vlastným cyklistickým tímom chce ísť ešte o kus ďalej.
Postaviť nový trh
„Trend ženského športu a cyklistiky obzvlášť je vo svete obrovský a ja som chcel s VIF niekoho podporiť aj tu, ale keďže tu ešte taký subjekt nebol, tak som si ho vytvoril,“ vysvetľuje. Počíta s tým, že ročne do svojho cyklistického tímu dá takmer 400-tisíc eur.
Nezostáva v tom však sám, už spolupracuje napríklad so spoločnosťami foodora alebo Second Foundation. „Mojou víziou je dostať do tohto športu úplne nových partnerov a postaviť tu nový trh. Podobne ako s tými okuliarmi,“ uzatvára muž, ktorý o svojich biznisových plánoch premýšľa najradšej v cyklistickom sedle.
Článok vyšiel na Forbes.cz. Autorkou je Pavla Francová.