13. januára 2021

Kým mnohí malí výrobcovia sa snažia spojeniu s reťazcami vyhnúť, Filip Šimončič z Mana Roots sa rozhodol, že osloví širokú verejnosť, a tak svoje remeselné limonády priniesol na pulty obchodných sietí. Jeho stratégia sa vyplatila najmä v časoch koronakrízy, keď majú gastroprevádzky výpadok. A hoci prvú vlnu sa im podarilo prežiť bez väčších strát, druhá vlna je o niečo citeľnejšia. 

Pred dvomi rokmi sa začali remeselné limonády Mana Roots predávať v sieti DM Drogerie Markt. Zakrátko sa im podarilo spojiť sily aj s reťazcom Kaufland, kde boli najskôr ako regionálni predajca a neskôr sa dostali do regálov obchodov po celom Slovensku. Tieto kroky hodnotí zakladateľ spoločnosti pozitívne. Kým v roku 2017 presahovali tržby firmy 12-tisíc eur, za minulý rok už celkový obrat predstavoval 175-tisíc eur a majiteľ predpokladá, že aj naďalej bude rásť.

„Vďaka skĺbeniu šťastia, náhod a odvahy sme sa dostali do Kauflandu aj celoplošne. Chceli sme byť dostupní širokej verejnosti a podarilo sa nám to. A som za to veľmi rád,“ konštatuje Šimončič, no zostáva opatrný. „Stále sme malý hráč. Obraty síce nabehnú, ale v konečnom dôsledku pre daného odberateľa sme len smietka voči iným výrobcom, ktorých produkty odoberajú na kamióny,“ vraví podnikateľ.

Limonády Mana Roots okrem Kauflandu najnovšie tiež mieria do siete Kraj. Kľúčovým partnerom a prvým väčším odberateľom Mana Roots je aj sieť predajní Yeme. „Tam práve nájdete najväčší výber našich produktov“ prezrádza Šimončič. 

Filip Šimončič, Mana Roots
Za značkou Mana Roots stoja nadšenci Filip Šimončič a jeho tím. Podľa Šimončiča, je ich úspech výsledkom dobrej tímovej práce. Foto: Mana Roots

Odber narastá, ručná výroba zostáva

Nastavenie spoločnosti na predaj v obchodných reťazcoch zachránilo firmu pred prepadom v čase koronakrízy. „Pocítili sme to. Všetko prišlo nečakane, ale mali sme stále zákazníkov, ktorí odoberali. Bola jar, blížilo sa leto a ľudia dobe reagovali na predaj z okienka,“ vraví Šimončič. Podporu ľudí cítil aj prostredníctvom e-shopu, kde začali pribúdať objednávky. 

V lete naplnili výrobné kapacity na maximum a produkovali 40-tisíc fliaš. “Išli sme na maximum a robili sme všetko preto, aby sme stíhali vyrábať aj nejaké zásoby. Ak vyrábate len pre potreby objednávok, potom prichádza stres,“ vysvetľuje výrobca.

Práve 40-tisíc fliaš vníma ako výrobný strop, ktorý s aktuálnou technológiou nedokážu prekročiť. Limonády Mana Roots totiž stále vznikajú ručne. „Nemáme automatizované linky. Stále sa bavíme o tom, že sme malá remeselná výroba a naše napredovanie je limitované kapitálom,“ vysvetľuje majiteľ Mana Roots.

Druhá vlna však už taká milosrdná nie je. Navyše jeseň a zima všeobecne nepatria do ich top sezóny. 

Podiel predaja produktov Mana Roots v gastro segmente predstavuje 30 percent, kde vidí Šimončič veľký priestor na zlepšenie. „Nechcem, aby sme predávali cez distribútorské spoločnosti. Riešime predaj a distribúciu po vlastnej línii, a tým pádom je to trošku zdĺhavejšie, no efektívnejšie“ hovorí podnikateľ.

Mana Roots, remeselné limonády
Limonády Mana Roots si udržujú svoj remeselný charakter. Foto: Mana Roots

Investície do priestorov aj novej rady nápojov

Spoločnosť Mana Roots za posledné dva roky posilnila svoju pozíciu na trhu, no stále sa pohybuje v červených číslach. Majiteľ firmy vraví, že všetky zarobené peniaze obracia naspäť do firmy. Vyžadujú si to technológie, ale zásadnou investíciou bola tiež kúpa budovy, v ktorej svoje produkty vyrábajú. Filip Šimončič pokryl investíciu z vlastných úspor, keďže pre banku neboli zaujímavým klientom. V nadchádzajúcej dobe má plány zamerať sa práve na technologickú stránku spoločnosti, čím chce zvýšiť produkciu.

Tento rok Mana Roots tiež rozšírila svoje portfólio o značku fermentovaných nápojov Ginger Mania. Značka, ktorá na slovenský trh priniesla slovenské zázvorové pivo, prešla pod strechou Mana Roots pár zmenami, keďže prispôsobili výrobu svojim technologickým podmienkam. A práve rada fermentovaných nápojov by mala byť zdrojom noviniek z výroby Mana Roots v blízkej budúcnosti. 

Filip Šimončič nemá rúžové okuliare a drží sa nohami pri zemi. Hovorí, že sú stále malá firma v rozbehu, ktorá sa snaží prežiť, po kúskoch sa posúvať vpred a stále prinášať zákazníkom kvalitný produkt.

Podnikanie si však vyžaduje pevné nervy a trpezlivosť. Dopredu ho ženú pozitívne reakcie od fanúšikov a taktiež túžba vybudovať značku, ktorá má zmysel. „Máme veľa nápadov, čo všetko by sme mohli spraviť. Chcem vytvoriť niečo nové, lepšie, aby som sa mohol s hrdosťou pozrieť na to, čo som vybudoval,“ uzatvára podnikateľ. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?