24. mája 2021

Neexistuje nič silnejšie, ako materinská láska a obetavosť. Lenka Petrovičov začala vyrábať prírodnú kozmetiku, pretože chcela pomôcť synčekovi Matejovi s atopickým ekzémom. V roku 2015 s manželom Jánom založili značku Ťuli a Ťuli, aby uľavili aj iným ľuďom s kožnými problémami. V ich rodinnom podnikaní sa odráža láska k prírode, ekológii a udržateľnému spôsobu života. 

Lenka je vyštudovanou špeciálnou pedagogičkou, ktorá svoj život už od vysokoškolského štúdia zasvätila pomoci druhým, preto pracovala v neziskovej organizácii s ľuďmi s mentálnym postihnutím. Ján vyštudoval informatiku a dal sa na podnikanie v IT sfére a marketingu.  

Veľký zvrat nastal v živote manželov v momente, keď sa ich rodina rozrástla o prvú ratolesť. Vytúžený a očakávaný synček Matej mal však silný atopický ekzém, s ktorým sa rodina musela popasovať. „A tak manželka začala hľadať rôzne riešenia, aby sme sa pri liečbe vyhli kortikoidom, pretože tie sú silným zásahom do organizmu,“ vysvetľuje Ján.

Lenka sa pustila do štúdia a hľadania riešení, vďaka ktorým by svojmu dieťatku mohla uľaviť od problémov. „Stretla sa s bylinkármi, absolvovala aj nejaké školenia a kurzy, ale skôr to bolo o tom, že v sebe objavila dar a nadanie na výrobu kozmetiky,“ približuje Ján.

V značke Ťuli a Ťuli sa manželia rozhodli staviť na poctivé a prírodné produkty. Foto: archív značky Ťuli a Ťuli

S prípravou prvých prírodných produktov začínala doma na sporáku. Manželia sa neskôr na podnet okolia rozhodli vyraziť s produktmi na lokálny handmade trh, kde sa im dostalo ďalších pozitívnych ohlasov. Onedlho stáli pred rozhodnutím, či sa prírodnej kozmetike budú venovať naplno, alebo si ju ponechajú skôr ako záľubu. 

Reklama

Kamenná predajňa im pomohla počas pandémie

V roku 2015 oficiálne založili značku Ťuli a Ťuli a dali sa na podnikanie. „Videli sme v tom potenciál, keďže sa už u Mateja ukázalo, akým spôsobom dokáže kozmetika vplývať na človeka. Teda že nie je podstatné iba to, čo jeme, čo si dávame dovnútra, ale aj to, čo si dávame na seba,“ konštatuje Ján.

Manželia preto stavili na poctivé vstupné suroviny bez zbytočných „umelín“. Okrem toho dlhodobo vo svojej domácnosti žijú udržateľným spôsobom, čo ich neskôr priviedlo aj k rozšíreniu pôvodného podnikania. V Malackách si otvorili kamennú predajňu, bezobalový obchod a kaviareň v jednom, kde do regálov zaradili spolu so značkou Ťuli a Ťuli aj ďalšie ekologické produkty.

„Chceli sme tento koncept priniesť do nášho mesta, pretože v ňom takýto obchod nebol. A prepojili sme to s našou kozmetikou, ktorú máme vo vratných sklenených obaloch,“ dodáva Ján.  

Manželia sa rozhodli otvoriť si aj kamennú prevádzku, bezobalový obchod a kaviareň v jednom. Foto: archív značky Ťuli a Ťuli

Tento krok sa im podľa Jána oplatil vlani, keď sa o slovo nečakane prihlásil koronavírus. „Len pár mesiacov predtým sme predajňu otvorili. Pandémia nás ovplyvnila veľmi, pretože nám ako značke pomohla. Okrem toho sme mali už skôr vyvinutú prírodnú dezinfekciu,“ vraví. 

Každý deň si nájdu čas na meditáciu

Manželia sa v rámci svojej filozofie sústreďujú na tri základné piliere podnikania, ktorými sú kvalita prírodnej kozmetiky, ekologické riešenia a príjemné rodinné pracovné prostredie, v ktorom sa dnes pohybuje 10 ľudí. „Pre nás je dôležité, kto produkty vyrába, čo do toho dáva, akým je vlastne človekom. Aby nielen chodil do práce, ale aj sa v nej dobre cítil. Veríme, že práve to sa prenáša do výrobkov,“ ozrejmuje Ján.  

Keďže sa Petrovičovci snažia raziť si na trhu vlastnú cestu, svoju pozornosť nevenujú konkurencii ani novým trendom v prírodnej kozmetike. V podnikaní sa spoliehajú skôr na svoje vnútro a dôverujú tomu, čo cítia a čo im vstúpi do života.

„Na začiatku bola ponuka produktov o tom, čo sme potrebovali my a rodina, aby sme napríklad nemuseli zbytočne chodiť do obchodu. Dnes počúvame aj zákazníkov, prípadne nás život akosi navedie k tomu, čo ďalšie by sme mali robiť,“ hovorí Ján. 

Ekologický rozmer podnikania je pre Petrovičovcov dôležitý aj kvôli ich láske k prírode. Foto: archív značky Ťuli a Ťuli

Pre manželov je v osobnej aj pracovnej sfére základnou hodnotou pokora. Sami sa pred niekoľkými rokmi zmenili, pretože sa začali venovať meditácii vo forme sahadža jogy, ktorú Ján dokonca aj vyučuje v priestoroch kamenného obchodu.

„Vďaka tomu človek viac-menej iba prijíma to, čo príde. Prijíma a cíti, čo má urobiť,“ upresňuje. Preto intenzívne meditujú každý deň, vďaka čomu si dokážu vyčistiť mysle. „Zrazu človek zistí, že to ide ľahšie a niekedy dokonca samo,“ uvádza Ján. 

Odberateľov majú so značkou Ťuli a Ťuli v krajinách ako Švajčiarsko, Rakúsko, Nemecko, Luxembursko, Rumunsko a aktuálne podpísali aj zmluvu v Indii. „Nedávno nás oslovili z Brazílie a boli sme aj na výstave v Dubaji, kde bol veľmi dobrý ohlas. Fungujeme aktuálne tak, že zhruba 70 percent produktov sa predá na Slovensku a 30 percent v zahraničí,“ hovorí Ján.

Vďaka tomu sa manželom plní ich sen dostať svoju prírodnú kozmetiku do sveta.  

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?