Či už ste v pozícii manažéra, vedúceho tímu, alebo zamestnávateľa, bez schopnosti delegovať prácu sa nezaobídete. Aj napriek tomu, že rozhoduje o tom, či budete priemerný alebo výnimočný líder, len málokto sa s ňou dokáže popasovať, myslí si autor knihy The Manager’s Dilemma Jesse Sostrin.
Našťastie – rovnako ako ostatné činnosti – umenie delegovania sa dá naučiť. Pozrite sa na nasledujúce tipy:
Naučte sa nechať prácu druhým
Máte problém pripustiť si, že by niekto pracoval na projekte, ktorý ste dovtedy mali na starosti len vy? Myslíte si, že nikto nemá dostatočné kompetencie na to, aby danú úlohu urobil rovnako dobre?
Chyba. Možno to nebudete chcieť počuť, ale aj vy ste nahraditeľný.
Nebojte sa úlohu prenechať spolupracovníkom alebo podriadeným – na to tam sú. Dajte im inštrukcie, zo začiatku na nich dozerajte a zmierte sa s tým, že vašou úlohou je pozorovať dianie skôr zhora.
Zároveň ich uistite, že v prípade akýchkoľvek problémov sa na vás môžu obrátiť.
Rozdeľte si roly
Dôležitým predpokladom na to, aby sa ľuďom pod vami dobre pracovalo, je jasné vymedzenie rolí. Ak máte na starosti projekt, musí byť vopred jasné, kto má aké kompetencie, v akých prípadoch môžete vy ako vedúci zasiahnuť a kedy je, naopak, práca úplne na vašich podriadených.
Vďaka jasnej hierarchii budete mať istotu, že žiadnu prácu neurobíte dvakrát, zároveň budete mať lepší prehľad o chode celého projektu.
A vaši podriadení sa nebudú zbytočne stresovať tým, že sa im kedykoľvek môžete pozerať pod ruky.
Inštrukcie sú vaša práce
Dávať inštrukcie, stanovovať deadline, kontrolovať odvedenú prácu – to všetko si musíte ako manažér a líder postrážiť. Zvoľte vhodný kanál, cez ktorý budete s podriadenými komunikovať, naplánujte kontrolné porady a pravidelné stretnutia.
Budete vďaka nim v obraze nielen vy, ale aj celý tím.
Základom je dôvera
Už ste niekedy pracovali pod šéfom, ktorý vám na každom kroku dával najavo, že vám a vašim výsledkom neverí? Nechcite, aby sa to stalo aj vašim podriadeným. Ak máte v tíme niekoho, komu neveríte, vymeňte ho.
Dobré je, keď v rámci delegovania úloh zdôrazníte, prečo kto akú činnosť dostal. Hrajte na silné stránky ľudí – nakopne im to sebavedomie a vás to uistí v tom, že prácu rozdeľujete dobre.
Nezabudnite na feedback
Ak chcete, aby tím dobre fungoval, nesmiete zabúdať na pravidelnú spätnú väzbu. Skúste sa vyhnúť negatívnemu feedbacku, skôr zamestnancom pripomínajte, čo sa im podarilo.
Uistí ich to v tom, že má zmysel v práci pokračovať.
Pokojne si dajte za úlohu, že každé dva týždne či mesiac pošlete všetkým podriadeným krátky komentár k ich poslednej práci.
Nemusíte vypisovať romány, ide o to, aby vedeli, že ich prácu sledujete a že sa zaujímate.
Nechajte zhodnotiť aj seba
Jednostranný feedback vám nikdy neposkytne celý obrázok o fungovaní tímu. Nezabudnite sa preto opýtať zamestnancov, ako sa im pod vami pracuje, ako im vyhovuje vaša komunikácia, zapojenie v ich práci a tak ďalej.
Každý podriadený je jedinečný a vyhovuje mu iný prístup, preto sa ho snažte každému ušiť na mieru.