11. septembra 2020

Každým rokom im krivka tržieb rastie, za čím vidia efektívny marketing, ale aj inovácie, ktoré vo firme podstúpili. Vlani dosiahol výrobca detskej obuvi Rak obrat takmer 1,3 milióna eur a aj keď koronakríza bola nečakaná a nepredvídateľná, podarilo sa im ju využiť vo svoj prospech. Zatvorené obchody priniesli do ich e-shopu množstvo nových zákazníkov. Ročne vyrobia 130-tisíc párov obuvi a ich ambíciou nie je vyrábať viac produktov, skôr vidia možnosť posunu v ďalších inováciách. 

Malá rodinná firma z Bánoviec nad Bebravou má už svoje prvé Vianoce za sebou. Začiatok školského roka je pre nich vrcholom sezóny a svoje výrobné kapacity majú naplno vyťažené. Tento rok však boli mimoriadne silným obdobím aj mesiace marec, apríl a máj, keď svet biznisu zmrazila koronakríza. Počas dvoch mesiacov nedostali jedinú objednávku od obchodníkov, no zachránil ich e-shop, ktorý zaplavili objednávky zo Slovenska a Česka. 

Manželia z Bánoviec urobili z detských papúč klasiku, ale aj hit

„Pandémia prišla v období, keď deti menili zimnú obuv za jarnú, takže to bol pre nás nápor aj stres. Navyše nám chýbalo desať ľudí, ktorí boli s deťmi na nútenej OČR, takže sme mali o tretinu zamestnancov menej,“ spomína konateľka spoločnosti Alexandra Račková. Pre veľký nápor objednávok a nedostatku zamestnancov museli predĺžiť dodaciu lehotu z 10 na 14 dní a výrobu nového modelu detskej koženej obuvi posunuli z jari na jeseň. „Keď spúšťate novú výrobu, tak vám ide výkon rapídne dole. Nemohli sme si dovoliť z kapacitných dôvodov zablokovať výrobu,“ vraví konateľka. 

Kým pred dvomi rokmi podiel predaja cez e-shop v Raku predstavoval 30 percent, teraz predávajú cez online obchod gugenio.sk až 40 percent z celkovej výroby. „Získali sme veľa zákazníkov, ktorí by možno ani online nenakupovali, ale boli nútení. Takže v marci a hlavne v apríli a máji sme mali rekordné predaje cez e-shop,“ vraví majiteľ spoločnosti Vojtech Račko. Ich cieľom je, aby predávali cez svoj online obchod až polovicu vyrobených produktov. 

Za úspechom stoja aj dobrí zamestnanci

Manželia Račkovci hovoria, že podnikanie nikdy nie je jednoduché, nesie určité riziká, pričom je potrebná pokora. Pre ich podnik sú zásadní tiež lojálni zamestnanci, čo sa napokon prejavilo aj počas uplynulých mesiacov. „Ľudia to zobrali zodpovedne a pracovali naplno. Sami videli, že nám nechodia žiadne objednávky od obchodníkov a to, čo nás všetkých drží nad vodou, je e-shop,“ vraví Alexandra Račková. V náročných mesiacoch museli pristúpiť k predĺženým zmenám, no stále sa držali zásady, že cez víkend ich zamestnanci nepracujú. 

Fusakle nie sú len o ponožkách.
Zakladateľ chce zmeniť to, ako spotrebitelia vidia slovenskú výrobu

„Vzťah so zamestnancom sa buduje dlhodobo. Ľudia, ktorí u nás pracujú roky, potrebujú cítiť a vedieť, že im veríme a že oceňujeme ich prácu,“ hovorí Vojtech Račko. Pred dvomi rokmi preto zaviedli kategórie – výrobný zamestnanec, odborník a odborník špecialista. „Je to určitý kariérny postup a je to ocenené finančne. Snažíme sa zdravé jadro firmy udržať, aby nám ľudia neodchádzali. A zatiaľ sa nám to darí. Sú výkonní, a keďže majú skúsenosti, dokážu v hraničných situáciách ešte zvýšiť svoje výkony. Potom sa aj noví zamestnanci popri nich učia. Má to viacero výhod,“ konštatuje podnikateľ. 

Rak detská obuv
Inovatívne papuče s pamäťovou penou, ktorá kopíruje 3D tvar chodila. Foto: archív Rak

Spolupráca s mladými ľuďmi a inovácie ich ťahajú vpred

Dlho odolávali žiadostiam zákazníkov, aby pridali ďalšie veľkosti detskej obuvi. Je to preto, že si chcú udržať svoju špecializáciu na obuv pre deti predškolského veku, a to chcú robiť dokonale. Minulý rok na jar sa však rozhodli prísť s úplne novým typom detských inovatívnych papúč s pamäťovou penou, ktorá verne kopíruje 3D tvar chodidla so stielkou z ekokože, a pridali aj ďalšie štyri veľkosti. 

„Snažíme sa niekam posunúť a vylepšovať produkty, aj keď sú zabehnuté a predávajú sa,“ hovorí Vojtech Račko. Inovatívne papuče už zaznamenali úspech u zákazníkov, keď po roku v predaji tvoria 10 percent z celkovej výroby a s predpokladom, že toto číslo bude ďalej rásť. „Snažíme sa inovovať a vytvárať produkty, ktoré nie sú náročné na nové stroje a nových ľudí, lebo to by bolo veľmi zložité. Vyžadovalo by si to aj nové priestorové riešenia. Toto sú produkty, ktoré dokážeme zvládnuť aj s našimi ľuďmi a s našimi technológiami, ale pritom sú to odlišné a nové veci,“ dodáva Račko. 

Rak, detská obuv
Nová kolekcia detskej koženej obuvi, ktorú vytvoril Rak v spolupráci so slovenskou dizajnérkou Zuzanou Németh Serbák. Foto: archív Rak

Na jeseň spustia predaj nového typu detských kožených topánok. Tie vytvorili v spolupráci s mladou slovenskou dizajnérkou Zuzanou Németh Serbák, ktorá tiež spolupracovala so značkou Novesta či módnym návrhárom Marcelom Holubcom. „Naša cieľová skupina sú mladí ľudia, tak sa aj snažíme spolupracovať s mladými ľuďmi, aby sa ich videnie sveta prenieslo do našej produkcie,“ hovorí Vojtech Račko, ktorý je tiež hlavným dizajnérom značky Rak. 

Okrem výroby papučiek sa pustili aj do kolekcie detského oblečenia, ktorú si dali externe navrhnúť. „Chceli sme rozšíriť sortiment a rodičia si môžu kúpiť tepláky, tričká, šaty. Nepredávame to až v takých veľkých množstvách, ale je to príjemný doplnok,“ vraví Alexandra Račková s tým, že nové modely v tomto segmente neplánujú. 

Kríza sa dá vyriešiť

Spoločnosť Rak vyrába stabilný produkt s pomerne stabilným dopytom, ale napriek tomu sa ani jej krízy nevyhýbajú. V roku 2010 sa im podarilo nadviazať kontrakt s rakúskou firmou a namiesto prepúšťania museli zamestnancov prijímať. Po dvoch rokoch spolupráce im však prišiel nečakane e-mail, že sa spolupráca končí a vypadla im štvormesačná výroba. Vtedy sa rozhodli založiť si vlastný e-shop. Ten im otvoril nové možnosti a dal im viac podnikateľskej slobody.

„Kríza nás vždy nakopla a začali sme vymýšľať, tak vznikol aj náš e-shop. Prišli sme na to, aký potenciál má táto firma až keď sme spravili e-shop a mali sme spätnú väzbu od koncového spotrebiteľa,“ priznáva Vojtech Račko. V podnikaní je podľa jeho slov veľmi dôležité vytrvať a nevzdávať sa. „Máme takú skúsenosť, že každý problém sa dá vyriešiť. Je však potrebná vytrvalosť, treba byť trpezlivý a veriť, že tá cesta je dobrá a neuhnúť pri prvých prekážkach. Možno takou cieľavedomosťou a vytrvalosťou sa nám podarilo krízy prekonať,“ uzatvára. 

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?