3. februára 2020

Rok 2019 sa na trhu práce niesol v znamení rekordne nízkej nezamestnanosti aj nových trendov. Kým ľudí, najmä na západe Slovenska, tešila široká ponuka pracovných miest, zamestnávatelia mali hlavu v smútku. Na mnohé pozície nevedeli zohnať kvalifikovanú pracovnú silu.

V hlavnom meste hľadali firmy najmä stavbárov, remeselníkov, ale aj IT špecialistov, na východe Slovenska chýbali hlavne lekári. Miera evidovanej nezamestnanosti na Slovensku stagnuje pod hranicou piatich percent, čo nás v tomto meradle radí k lepším štátom Európskej únie. Priemer Únie je podľa posledných dostupných údajov z októbra minulého roka o čosi vyšší, pohybuje sa na úrovni vyše šiestich percent. 

Naši zamestnávatelia začínajú byť pri náboroch opatrní.
V ktorých krajinách sa bude dať zamestnať?

Okrem rekordov však zaznamenali firmy podľa dát portálu Profesia.sk v minulom roku aj nový trend. V odvetviach, ktoré sú medzi uchádzačmi najobľúbenejšie, tentokrát bodovali médiá a nie administratíva. Na jednu ponuku práce v mediálnej oblasti zareagovalo takmer 37 uchádzačov, čo je oproti roku 2018, keď na ňu reagovalo približne 23 ľudí, výrazný nárast. Podľa hovorkyne Profesie Nikoly Richterovej je to spôsobené aj tým, že novinárske povolanie sa dostalo za posledné obdobie viac do povedomia. A to nielen pre nešťastné udalosti, ale aj pre nástup sociálnych sietí.

Záujem o vrcholové miesta

„V minulosti boli na očiach najmä moderátori v televíziách, dnes vidíme, že verejnosť viac vníma aj redaktorov, teda ľudí, ktorí vďaka svojej novinárskej práci sledujú našu spoločnosť a sú akousi kontrolou našich verejných činiteľov. Dá sa teda povedať, že práve novinárska práca je dnes možno viac na očiach. To prirodzene spôsobuje, že záujem o ňu rastie,“ vysvetľuje Richterová. Okrem médií zareagovala viac ako tridsiatka ľudí na jednu pozíciu na inzeráty týkajúce sa už spomínanej administratívy či na pozície v oblastiach vrcholového manažmentu. 

Z pozícií Slovákom najviac učarovali tie na vrchole kariérneho rebríčka. Na prvých dvoch miestach figurujú vedúce pozície ako regionálny manažér a generálny riaditeľ, na ktoré v priemere reagovalo 64 uchádzačov. Podľa Richterovej je to spôsobené tým, že záujemcovia často skúšajú šťastie a vysoký počet reakcií automaticky neznamená, že majú firmy na výber aj z kvalitných uchádzačov.

Nad pracovným trhom sa zmráka.
Zamestnávatelia naberú rovnako veľa ľudí, ako prepustia

S jej slovami čiastočne súhlasí aj HR expert Dalibor Slávik zo spoločnosti Slávik&Stell, ktorý za skúšaním šťasteny vidí aj novinku v legislatívne – povinnosť zverejňovať ponúkaný plat. „Na inzerciu reagujú nielen ľudia s relevantnou skúsenosťou a znalosťami, ale aj tí, ktorí vidia len ponúkaný plat. Za vyskúšanie nič nedajú, keďže email spolu so životopisom je pasívna forma ich komunikácie, a teda nebudú konfrontovaní,“ vysvetľuje pre Forbes. Zároveň upozorňuje, že zvýšený počet reakcií na spomínané inzeráty je spôsobený aj tým, že sa kariérny trojuholník k vrcholu zužuje. Stručne povedané, kandidátov na pozíciu je viac, ako otvorených pozícií, keďže generálny riaditeľ je vždy len jeden.

Bratislava zaostáva

Posledným atribútom, na ktorý štatistika poukazuje, je fakt, že čím je vyšší počet ponúk a nezamestnanosť nižšia, tým je na jeden inzerát menej reakcií. Najnižšiu odozvu teda zaznamenali firmy v Bratislavskom a Trnavskom kraji, kde reagovalo priemerne 16 uchádzačov. Naopak, najvyššiu odozvu na inzeráty mali spoločnosti na východe Slovenska. V okolí Košíc na jeden inzerát zareagovalo minulý rok priemerne 30 uchádzačov.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk