Slovenské e-shopy fungujúce na Shoptete zaznamenali v roku 2024 obrat približne 474 miliónov eur.
Rok 2024 bol z pohľadu online nakupovania na Slovensku rekordný. Stúpal ako počet objednávok, tak aj ich priemerná hodnota. Vyplýva to z dát spoločnosti Shoptet, ktorá zabezpečuje fungovanie viac ako 7000 slovenských e-shopov.
„Slovenské e-shopy fungujúce na Shoptete zaznamenali v roku 2024 obrat približne 474 miliónov eur. Nárast oproti roku 2023 predstavuje približne 30 percent,“ priblížila Mária Auxtová zo spoločnosti Shoptet pre Slovensko. Najväčší nárast sa pritom prejavil v segmente potravín, ale aj kozmetiky a parfumov či sortimentu pre zvieratá.
2 min
2 min
Šéf nemeckej centrálnej banky varuje pred clami z USA, Nemecko je obzvlášť zraniteľné
2 min
2 min
Footshop vlani rástol o 34 percent, tržby sa priblížili 60 miliónom
3 min
3 min
Výsledok konsolidácie? Inflácia sa prudko zvýšila – na 3,9 percenta
3 min
3 min
Čínsky prezident sa stretol s top biznismenmi v krajine. Investori skúmajú, kto sa podujatia zúčastnil
2 min
2 min
Legendárne pražské Palladium je na predaj. Chcú zaň 700 miliónov eur
5 min
5 min
Ak USA odídu z NATO, Rusko zaútočí na bývalé štáty ZSSR, tvrdí Zelenskyj
3 min
3 min
OpenAI oficiálne dala červenú Muskovej ponuke. Za kúpu ponúkol takmer 100 miliárd dolárov
2 min
2 min
Európska únia plánuje obmedziť dovoz potravín po vzore Trumpa
3 min
3 min
Clá možno budú, alebo aj nebudú. Trumpov minister financií vypustil dymovú clonu
2 min
2 min
Za lístok na vlak si priplatíme. ZSSK zavádza nový poplatok za nákup pri pokladni
2 min
2 min
Musk sa sna o hyperloope nevzdáva. Podľa dohody by mal ambiciózny projekt vyrásť v Dubaji
3 min
3 min
Za fiktívne služobky na Slovensko dostal osem rokov väzenia, český štát obral o 300 miliónov
2 min
2 min
TikTok je späť. Obľúbená aplikácia, ktorú používa viac ako polovica Američanom, je dostupná
1 min
1 min
Porsche prepúšťa, do roku 2029 zruší až 1 900 miest. Odbyt klesol o tri percentá, najmä kvôli Číne
5 min
5 min
Recipročné clá pre všetky krajiny. Trump odpálil ďalšiu salvu v colnej vojne
O viac ako 16 percent sa zvýšil aj počet objednávok, ktoré e-shopy na Shoptete počas roka vybavili. Spolu ich bolo vyše 5,5 milióna. Rástla tiež cena priemerného nákupu. Zatiaľ čo v roku 2023 predstavovala približne 75 eur, v roku 2024 už išlo o 85 eur.
Top december
„Už tradične zaznamenali e-shopy najvyššie tržby koncom roka počas predvianočnej sezóny. Tentoraz však po rokoch nebol top mesiacom november, ale december. Na Štedrý deň síce nákupy ustali, ale nasledujúci deň sme zaznamenali opätovný rast až k Silvestru,“ zdôraznila Auxtová.
Najsilnejším nákupným dňom týždňa počas roka zostáva pondelok, hoci najsilnejší nákupný deň vianočnej sezóny bol 10. december, teda utorok. V roku 2023 to bolo o deň neskôr a v roku 2022 dokonca o týždeň neskôr. Zdá sa teda, že zákazníci e-shopov si už nákup vianočných darčekov nenechávajú na poslednú chvíľu.
V roku 2024 vznikali aj nové e-shopy. Len na Shoptete ich pribudlo okolo 1500. Medziročne pritom rástla väčšina segmentov, najvýraznejšie segment potravín, a to o 42 percent. „V tomto ohľade začíname dobiehať krajiny, v ktorých je bežné nielen objednávanie jedla z reštaurácií, ale aj klasických každodenných nákupov potravín. Vieme si vďaka nemu ušetriť cestu a venovať viac času napríklad rodine či záľubám. Online navyše človek často dokáže zohnať aj špecifické potraviny, ktoré v bežnom kamennom obchode nenájde,“ upozornila Auxtová.
Nárast o 39 percent zaznamenal aj predaj kozmetiky a parfumov, o 32 percent vzrástol záujem o sortiment pre zvieratá. V tomto prípade okrem širšej ponuky zohráva neraz výraznú rolu cena, ktorú online možno porovnať s bežnými cenami v obchodoch. V prípade ťažkých balíkov krmiva pre zvieratá je tiež benefitom doprava až domov. Čoraz využívanejšia je aj možnosť objednať potrebné veci cez e-shop priamo do útulku.
Nákupy tovaru súvisiaceho so športom a turistikou stúpli o 26 percent a viac sa objednávali aj šperky a hodinky, a to o 21 percent. Naopak, jemný pokles zaznamenal segment elektroniky, a to o 5 percent.