4. marca 2021

Miliónové investície a svetové ambície. Pozrite si v poradí tretí Forbes rebríček top startupistiek zo Slovenska, ktoré u nás vládnu inováciám.

1. Uršula Kráľová

Bloomreach/Exponea
Chief people officer
Investícia 35 mil. eur

Do slovenského startupu, v ktorom bol až donedávna najväčším vlastníkom najbohatší Slovák Ivan Chrenko, prišla vlani, a to na pozíciu jeho prevádzkovej riaditeľky (COO). Exponea, ktorú posledné investičné kolo ohodnotilo zhruba na 300 miliónov eur, pomáha e-shopom pomocou umelej inteligencie pochopiť nákupné správanie ich zákazníkov a tak im zvyšovať tržby.

Reklama

Kráľová mala pod sebou širokú agendu – riadila stratégiu business operations, klientsky servis, talentový manažment a tiež fungovanie pobočiek po celom svete. Po tom, čo sa startup začiatkom tohto roka spojil s americkou softvérovou firmou Bloomreach v deali, ktorý novú spoločnú firmu ohodnotil na 900 miliónov dolárov, nastúpila na pozíciu Chief people officer a riadi 500 zamestnancov.

Je skúsenou manažérkou, pred príchodom do sveta startupov pôsobila vo vedení českého T-Mobilu a neskôr aj Slovak Telekomu, po ich spojení v roku 2016 viedla 7-tisíc ľudí. Predtým pracovala v agentúrach Young and Rubicam, Leo Burnett v Chicagu a Hongkongu i v spoločnosti McKinsey v New Jersey a v Prahe.

2. Andrea Žitná

Elvie
Chief revenue officer 
Investícia 47,1 mil. eur

Pôsobí ako riaditeľka finančného rastu londýnskeho femtech startupu Elvie, ktorý vytvára produkty zamerané na zlepšovanie zdravia žien, a ktorý pred dvoma rokmi zaradil magazín Wired medzi 100 najperspektívnejších startupov vôbec.

Prvý produkt, ktorý startup predstavil, je tréningová pomôcka pre ženy na posilňovanie svalov panvového dna. To má široké spektrum použitia: od zotavenia sa po pôrode cez prevenciu a liečbu inkontinencie až po skvalitnenie intímneho života.

Neskôr priniesol prvú tichú elektronickú odsávačku na materské mlieko a ošiaľ bol na svete. Koncom minulého roka uviedol startup na trh dva nové produkty na uľahčenie dojčenia, na ktoré zakrátko čakalo v e-shope vyše 15-tisíc záujemkýň.

Žitná sa stará o predaj produktov, biznis development, nastavovanie komerčnej stratégie startupu a partnerstiev a tiež sa podieľa na rokovaniach s investormi. Pred dvoma rokmi startup získal investíciu vyše 37 miliónov eur od fondov rizikového kapitálu IPGL, Impact Ventures UK a Octopus Ventures.

3. Lucia Kubinská

Algolia
Senior produktová dizajnérka 
Investícia 153,9 mil. eur

Kubinská je niekdajšia spoluzakladateľka slovenského startupu InHiro na vyhľadávanie vhodných zamestnancov, ktorý vznikol ako spin-off hostingovej firmy WebSupport. Pôsobila v ňom ako UX/UI dizajnérka, a to aj po tom, čo sa startup na popud jeho minoritného akcionára Neulogy Ventures spojil v roku 2016 s francúzskou spoločnosťou Esther Ellis Group.

Keď koncom roka 2017 skončil slovenský produktový tím, odišla do Mníchova. Napokon sa však zamestnala ako produktová dizajnérka globálneho vyhľadávacieho softvérového startupu Algolia so sídlom v Paríži, kam sa presťahovala.

Dnes má startup približne 10-tisíc zákazníkov po celom svete, medzi ktorých patria napríklad značky ako Decathlon či Lacoste, ale aj platformy Twitch či Slack. Na konte má osem investičných kôl, počas ktorých získal 184 miliónov dolárov (153,9 milióna eur).

V januári tohto roku sa im podarilo kúpiť rumunský startup MorphL, ktorý sa špecializuje na ML modely v e-commerce. Algolia patrí medzi firmy, ktoré ťažia z „pandemického“ presunu firiem do online sveta.

4. Ľuba Štubňová

Slido
Head of customer scale team 
Investícia 200-tis. eur

Reklama

Posledné tri roky viedla tím, ktorý sa staral o to, aby firma kapacitne zvládla nárast počtu podujatí, ktoré používajú slovenskú aplikáciu na zvyšovanie interakcie publika. Na začiatku mali tisíc podujatí týždenne, dnes ich je vyše 20-tisíc a medzi ich klientov patria veľké značky ako Booking či Oracle.

Štubňová od minulého roka vedie tím, ktorý sa stará o menších klientov, ktorí však tvoria asi 80 percent z platiacich zákazníkov. Pritom im mesačne pribudne zhruba tisíc platiacich klientov. Slido používa už takmer sedem miliónov užívateľov mesačne a za minulý rok presiahli tržbami 11 miliónov eur.

Slovenský startup sa koncom minulého roka dohodol na akvizícii s americkým technologickým gigantom Cisco, ktorý ho začlení do svojej platformy Webex a posunie ho tak k vyše 600 miliónom zákazníkov. „Našou spoločnou úlohou bude pomôcť všetkým klientom zlepšovať ich firemné mítingy, školenia, webináre, ale aj priniesť viac demokracie a transparentnosti do firemnej komunikácie,“ hovorí
Štubňová. Cena obchodu nie je známa.

5. Mária Cicmanová

GymBeam
Spoluzakladateľka a Chief marketing officer
Investície 6 mil. eur

Cicmanová v GymBeam vedie päť marketingových tímov. Od performance marketingu, ktorý spravuje milióny výkonnostných kampaní v 14 krajinách, až po obsahový marketing. Po prepuknutí pandémie Covid-19 museli zareagovať a zmeniť komunikáciu k zákazníkom. Témy ako chudnutie či posilňovanie vymenili za starostlivosť o zdravie, dôležitosť vyváženej stravy, pohybu.

„Pandémia akcelerovala trend našej zmeny pozicioningu z kulturistov na bežných ľudí,“ hovorí Cicmanová. V preorientovaní sa im pomohol aj zber dát, a preto dokázali zareagovať ihneď a prispôsobili sa dopytu po produktoch, ako sú vitamíny, výrobky na podporu imunity alebo zdravé potraviny. To e-shop vystrelilo na stredoeurópsku špičku v internetovom predaji fitnes potrieb.

V minulom roku sa im podarilo dosiahnuť obrat 40 miliónov eur, tento rok plánujú ísť na 70 miliónov. GymBeam počas pandémie dokonca rozšíril tím ľudí. Aktuálne sa sústreďujú na posilňovanie svojej pozície na trhoch, kde pôsobia.

6. Andrea Zahurancová

Eyerim
Spoluzakladateľka a kreatívna riaditeľka 
Investícia 5,7 mil. eur

Je jedna zo štyroch spoluzakladateľov startupu Eyerim – najväčšieho a najrýchlejšie rastúceho e-shopu s očnou optikou v strednej a východnej Európe. Je kreatívnou riaditeľkou e-shopu, ktorý pôsobí v 15 európskych krajinách. Jeho tržby sa vyšplhali na 6,3 milióna eur.

Počas vypuknutia koronakrízy získal startup v investíciách dokopy 1,7 milióna eur: 1,5 milióna zainvestoval fond Eterus Capital, ktorý má súkromného správcu, spoločnosť Wood & Company. Zvyšných 200-tisíc eur pripojili 3TSCapital Partners.

Aj keď pandémia e-commerce vo všeobecnosti priala, nebol to prípad Eyerimu, ktorého väčšia časť tržieb prináleží predaju luxusných slnečných okuliarov. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo sa rozhodli posilniť segment dioptrických okuliarov. Ako spomína Zahurancová, s príchodom pandémie a mnohých neistôt museli okrem iného aj prispôsobiť svoju marketingovú komunikáciu. „Čelili sme mnohým obavám zákazníkov,“ hovorí.

Aktuálne pracujú na rozširovaní ponuky nielen o dioptrické okuliare, ale aj na budovaní vlastnej značky.

7. Simona Franková

NG Aviation
Spoluzakladateľka a CEO
Investícia 2,5 mil. eur

Rodáčka z Prešova vyštudovala kontrolu letovej prevádzky v Košiciach. Po skončení školy pracovala aj pre európsku agentúru Eurocontrol v Bruseli. Neskôr spolu s bratom založili startup NG Aviation SE, ktorý vedie. Vyvíjajú mapový softvér na urýchlenie komunikácie letových dispečerov a digitalizujú letecké dáta.

Medzi prvých klientov patrilo pražské letisko, ale aj letové prevádzkové služby v Indonézii, Ománe, Thajsku a Spojených arabských emirátoch. Počas pandémie, ktorá značne zabrzdila cestovanie a naň naviazané odvetvia, spustili inštaláciu softvéru na diaľku – spolupracovali tak napríklad s letiskami v Paríži a v Abú Zabí.

Dosiaľ startup dostal investície 2,5 milióna eur, i keď podľa portálu Pitchbook prebehlo ďalšie investičné kolo v máji 2020 (jeho výška nie je zatiaľ zverejnená). Medzi investorov patrí napríklad podnikateľka Olga Hyklová, majiteľka najväčšej personálnej agentúry v Česku.

Franková, ktorá je členkou Forbes rebríčka 30pod30 (2017), pred rokom priznala, že v budúcnosti uvažuje aj nad čiastočným predajom firmy.

8. Andrea Basilová

Sensoneo
Spoluzakladateľka a Head of business development 
Investície 6,5 mil. eur

Basilová má v Sensoneo na pleciach komunikáciu, budovanie strategických partnerstiev, rozvíjanie spoluprác s medzinárodnými organizáciami, hubmi a alianciami orientovanými na témy smart cities, udržateľnosť, cirkulárnu ekonomiku a internet vecí.

Okrem toho sa podieľa na tvorbe marketingových a obchodných stratégií. Za najväčšiu výzvu považuje evanjelizáciu nových technológií a príležitostí, ktoré prinášajú v podobe pozitívnych dosahov na životné prostredie.

Príchod pandémie podľa nej naplno odkryl neschopnosť efektívne riadiť správu odpadu a prispôsobiť sa týmto zmenám. To, že mestá začali hľadať nástroje, ako sa k novým cieľom priblížiť, Sensoneu zvýšilo tržby oproti minulému roku o 75 percent.

Čoskoro sa chystajú predstaviť nové riešenie, ktoré sa vyvíjalo počas pandémie. Ide o globálne unikátny nástroj, ktorý dokáže riešiť viaceré odpadové ciele naraz, špeciálne z pohľadu miest.

Obchodne sa plánujú zastabilizovať na kľúčových európskych trhoch a intenzívnejšie nastúpiť na trh v USA.

9. Tatiana Kamenská

InoBat
Chief financial officer
Investícia 15 mil. eur

Pred dvoma rokmi sa niekdajšia členka predstavenstva Slovenských elektrární (SE) posunula do sveta rizikového kapitálu a startupov, keď sa stala šéfkou financií investičného fondu IPM Group. Práve ten je kľúčovým investorom do inovatívneho baterkového slovenského startupu InoBat, ktorého financie spravuje rovnako Kamenská. Zároveň sa tak opäť vrátila k energetickému sektoru, v ktorom má aj vďaka svojmu pôsobeniu v SE vyše 15-ročné skúsenosti.

InoBat sa snaží priniesť revolúciu do batérií na uskladňovanie energie za pomoci umelej inteligencie. Po roku výskumu a vývoja predstavil v októbri prvú fyzicky vyrobenú inteligentnú batériu zo svojej dielne. Cieľom tohto startupu je postaviť do roku 2022 vo Voderadoch prvú fabriku na výskum a výrobu batérií pre elektromobily, pričom odhaduje, že bude dodávať až 240-tisíc batérií do elektromobilov ročne.

Do roku 2024 chce u nás vybudovať aj gigatováreň porovnateľnú s fabrikami, ktoré má Tesla. Na tento účel dostal startup vlani investíciu 10 miliónov eur od energetickej spoločnosti ČEZ.

10. Kristína Čahojová

Lady Technologies
Spoluzakladateľka a CEO
Investície 1,7 mil. eur

Čahojová stojí za technologickým startupom Lady Technologies, ktorý vyvinul kegg, prístroj na meranie a sledovanie plodnosti žien. Kegg po zavedení do tela ženy odošle dáta na cloud a zobrazí užívateľke predikciu jej najbližšej ovulácie v mobilnej aplikácii.

Čahojová je na čele startupu, ktorý sídli v San Franciscu, od roku 2017. Spolu s tímom však musela niekoľko mesiacov stráviť v čínskom meste Šen-čen, kde prebiehal vývoj hardvéru. V tom období absolvovali aj pobyt v HAX, najväčšom hardvérovom akcelerátore na svete. Jeho zakladateľom je venture kapitálová firma SOSV, ktorá je zároveň prvým investorom v Čahojovej startupe.

Minulý október vložila do startupu 1,5 milióna dolárov skupina investorov na čele s fondami Crescent Ridge Partners, SOSV a Texas Halo Fund a aj viacero anjelských investorov. Najnovšie plánujú predstaviť svoj produkt na trhoch v Japonsku, Singapure a v Kanade.

Pozrite si aj rebríček top podnikateliek či top manažérok

Metodológia
Pri zostavovaní rebríčka boli uprednostňované startupy so ženou zakladateľkou alebo spoluzakladateľkou, ktoré už validoval investor, pričom vyššia váha bola pripisovaná riadiacim pozíciám (CEO) či prevádzkovým, finančným, technologickým a produktovým pozíciám. Do uvádzaných investícií nie sú zahrnuté investičné kolá, ktoré neboli uzatvorené k dátumu publikovania rebríčka, ani tie, ktorých výška nebola do tohto dňa zverejnená. Pri startupoch, ktoré nedávno prešli akvizíciami, bola okrem investícií braná do úvahy aj ich odhadovaná valuácia.Medzi ďalšie hodnotené kritériá patria posledné dostupné tržby a zisky startupu a odvetvie, v akom pôsobí – technologické a rýchlo rastúce odvetvia mali prednosť pred odvetviami s menším rastovým potenciálom, ktorý je pre startupy kľúčový. Napokon, uprednostňované boli startupy s plne vyvinutým a funkčným produktom a biznis modelom.

Rebríček zostavili Simona Gulisová, Martina Jurinová a Lucia Okšová.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?