„Uvedomujem si, že obsluhujeme rôzne generácie klientov, ale jedno je podľa mňa jasné. Digitalizácia umožňuje v súčasnosti omnoho väčšiu rýchlosť aj efektivitu. Zákaznícke potreby sa menia, ľudia sú stále náročnejší a službu chcú mať dostupnú dvadsaťštyri hodín denne a sedem dní v týždni,“ hovorí Rastislav Havran, predseda Predstavenstva a generálny riaditeľ UNIQA poisťovne.
Pred rokom ste dostali dôveru riadiť spoločnosť UNIQA Česko a Slovensko ako generálny riaditeľ. Ako sa za ten čas zmenila?
UNIQA po fúzii so spoločnosťami AXA stála na pevných základoch a mojím cieľom bolo a je dokončiť túto integráciu a našu transformáciu na silný finančný dom, ktorý poskytuje zákazníkom pomoc v ťažkých životných situáciách aj starostlivosť o finančné zdravie vo všetkých fázach života.
Už nie sme len poisťovňa, pod jednou strechou ponúkame aj investície a sporenie na dôchodok. S veľkosťou však rastie aj zodpovednosť. Žijeme pomerne dynamickú dobu, ktorú sprevádza ekonomická neistota, globálne konflikty, nové hrozby a výzvy. Našou misiou je preto lepší život pre tri milióny našich zákazníkov a nie je to iba fráza.
To sú silné slová. Ako ich chcete naplniť?
Napĺňame ich už teraz. Poviem niekoľko príkladov za posledné obdobie. Náhle a nepredvídateľné zmeny počasia a prírodné živly spôsobujú veľké problémy a škody. Dôkazom bolo zemetrasenie na východe Slovenska. Sme jednou z mála poisťovní na trhu, ktoré majú zemetrasenie kryté v základnom balíku, a naši zákazníci sa nemuseli obávať, či udalosť, ktorú u nás čakal málokto, majú poistenú.
Snaha o čo najrýchlejšiu likvidáciu a výplatu plnenia bola samozrejmosťou. UNIQA však aj tentoraz išla nad rámec poistenia. Niektorí ľudia potrebovali bezprostredne po zemetrasení psychologickú pomoc. Vlastné bývanie pre nich predstavovalo celoživotnú prácu a najväčšiu investíciu v živote, o ktorú mnohí prišli. Zriadili sme pre nich bezplatnú psychologickú linku, na ktorú mohli zavolať. Odborníci im pomohli zvládnuť situáciu a upokojiť ich, prípadne nasmerovať k lekárom.
Toto mám na mysli, ak hovorím, že našou misiou je lepší život. Platí to aj pre naše rozhodnutie uhradiť storno poplatky nad rámec poistných podmienok v prípade horiacich ostrovov Korfu a Rodos alebo v čase vypuknutia konfliktu v Izraeli. Išlo o podporu našich klientov v ťažkých podmienkach v záujme ich bezpečnosti.
Dobu poznamenáva inflácia, globálne konflikty a klimatické zmeny. Ovplyvnilo to vlani aj biznis UNIQA?
Napriek všetkému, čo ste spomenuli, sa UNIQA minulý rok darilo tak v poistení, ako aj v investíciách a starostlivosti o dôchodkové úspory zákazníkov. Česká UNIQA je s trhovým podielom 7,8 percenta šiesta v rebríčku tamojších poisťovní, UNIQA na Slovensku patrí s trhovým podielom 10,9 percenta štvrté miesto, pričom náš česko-slovenský presah nás radí medzi systémové poisťovne.
V roku 2023 sme dosiahli rekordné predpísané poistné vo výške 836 miliónov eur. Ako finančný dom sme žali úspechy aj v oblasti investícií a dôchodkov, hoci väčšina predpovedí počítala s náročnou situáciou. Naše negarantované fondy napriek tomu mali nadpriemerné hodnoty – indexový fond UNIQA v II. pilieri na Slovensku je z pohľadu objemu majetku najväčší zo všetkých indexových fondov a z hľadiska dlhodobej výkonnosti bol ku koncu roka 2023 najvýkonnejší od svojho založenia.
V UNIQA stále riadite oddelenie operations a IT. Máte konkrétne ciele v tejto oblasti?
Chcem, aby UNIQA bola „benchmarkom“ v rámci digitálnych služieb a v zákazníckej skúsenosti. Týka sa to najmä likvidácie poistných udalostí, ktorú nazývam moment pravdy. Obsluhujeme rôzne generácie klientov, ale jedno je podľa mňa jasné. Digitalizácia umožňuje v súčasnosti omnoho väčšiu rýchlosť aj efektivitu.
Zákaznícke potreby sa menia a ľudia sú stále náročnejší, službu chcú mať dostupnú dvadsaťštyri hodín denne a sedem dní v týždni, preto je nevyhnutné, aby sa komunikácia presunula do online sveta. Máme tu navyše generáciu Z, ktorá vníma ako zásadný problém kybernetické riziká, má svoj digitálny svet a potrebuje ho ochraňovať. Aj z tohto dôvodu ponúkame krytie kybernetických rizík pre rodiny a domácnosti v najširšom rozsahu na trhu.
Kde vidíte finančný dom UNIQA o niekoľko rokov?
Chcem, aby značka UNIQA bola taká silná, že ľudia nebudú mať potrebu riešiť svoje finančné záležitosti inde. Významne k tomu prispieva zjednotenie produktov, procesov a IT systémov, vďaka čomu budeme vedieť reagovať na meniace sa potreby zákazníkov rýchlo, flexibilne a paralelne na oboch trhoch. Musíme sa každý deň meniť a zlepšovať. To je DNA našej firemnej kultúry založenej na spolupráci, inováciách a podpore spoločenského dobra pre lepší život.
O tom je aj naša strategická podpora duševného zdravia, v ktorej ideme za hranice toho, čo ľudia od finančnej spoločnosti očakávajú. O tom je naša finančná podpora pre budovanie detských psychiatrických stacionárov alebo celosvetovo známy Kurz prvej pomoci pre duševné zdravie, ktorý prišiel na Slovensko aj vďaka našej spolupráci s Ligou za duševné zdravie.